بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية طب اسنان (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=528)
-   -   لاااااااااااااااااااااازم تقولو رايكم بليييييز (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=533538)

asma semo 18-07-2013 01:08 AM

لاااااااااااااااااااااازم تقولو رايكم بليييييز

هوانا ممكن اسأل سؤال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هو فيه حد جرب يشوف هوا ممكن يشتغل ايه بعد مايتخرج من قبل حتى مايقرر على كليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يعنى انا مثلا خايفه ادخل ف مجاال الكل يقعد يمدحلى فيه وبعد كده الاقي شغله ممل بالنسبالى او انى مش لاقيه نفسي ف المجاال ده
انا فكرت انى اروح لعيادات دكااترة (معرفه شخصيه يعنى وكده) واعرض عليهم انى اقعد معاهم يوم بطوله ف العيااده بتاعتهم واشوف طبيعه شغلهم قبل مااقرر على اي كليه عشان دايما الكلام بيكون غير الوااقع
انا الحمدلله جبت 99.8% وكنت محتاارة بين الكليات التلاته بردو بس حاسه بميول نحيه اسناان قوى فجاتلى فكرة انى اقول لدكتور اسنان انى افضل معاه يوم ف العيااده ( ان شالله يعاملنى كانى ممرضه ) بس ادينى اشوف الشغل مااشي ازاى وكده وبردو عاوزة اجرب انى اقف ف صيدليه ولو ليوم واحد واشوف نفسي كده
فيه حد عمل الحكايه دى قبل كده ولا تعتقدوا ان طلبي هيكوون باايخ وهما ممكن يضايقو خاصه انى محرجه قوى اقول لدكتور السنان
انتم ايييييييييه رايكم ف الحكايه دى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

medoash 18-07-2013 04:17 PM

لو وقفتى مع دكتور اسنان هتمللى لانك هتقفى وهتلاقيه بيشتغل وانتى مش فاهمه حاجة من اللى بيعملوا ... حاولى تتخيلى نفسك كدا دكتورة اسنان قاعده فى عياده وفى مرضى بيجولك وبتعالجى اسنانهم " مع العلم ان مهنة طب الاسنان مهنة بتحتاج لبذل مجهود مع المريض " يعنى مش هتحسى بالملل لكن بالعكس هتحسى بانك بتشتغلى بجد وبتبذلى مجهود فى بعض االاحيان انا بعتيره ممكن يكون شاق للبنات ... وحاولى تتخيلى نفسك قاعده فى صيدلية بتصرفى ادوية للناس وشوفى ايه فيهم ممكن يناسب ميولك

انا عامل موضوع فى القسم الطبى امبارح اسمه محتار تدخل طب ولا اسنان ولا صيدلة ؟ الجواب عندنا اقرأيه وان شاء الله هييفيدك وانا مع حضرتك فى اى استفسار

asma semo 19-07-2013 09:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medoash (المشاركة 5387450)
لو وقفتى مع دكتور اسنان هتمللى لانك هتقفى وهتلاقيه بيشتغل وانتى مش فاهمه حاجة من اللى بيعملوا ... حاولى تتخيلى نفسك كدا دكتورة اسنان قاعده فى عياده وفى مرضى بيجولك وبتعالجى اسنانهم " مع العلم ان مهنة طب الاسنان مهنة بتحتاج لبذل مجهود مع المريض " يعنى مش هتحسى بالملل لكن بالعكس هتحسى بانك بتشتغلى بجد وبتبذلى مجهود فى بعض االاحيان انا بعتيره ممكن يكون شاق للبنات ... وحاولى تتخيلى نفسك قاعده فى صيدلية بتصرفى ادوية للناس وشوفى ايه فيهم ممكن يناسب ميولك

انا عامل موضوع فى القسم الطبى امبارح اسمه محتار تدخل طب ولا اسنان ولا صيدلة ؟ الجواب عندنا اقرأيه وان شاء الله هييفيدك وانا مع حضرتك فى اى استفسار

خلاص انا هاقرا الموضوع بس عامه انا اسنان دخلت ف دماغي جدا وصرفت النظر تماما عن صيدله المشكله بقي ان فيه نااس بتحااول تملى دماغي دلوقتى بالطب البشري ههههههههههه والله انا شكلى هافضل محتارة كده كتييير ربنا يستر وشكرا لحضرتك

medoash 19-07-2013 08:56 PM

طالما مش فارقة معاك نصيحتى ليكى بلاش كلية طب... اى بنت بتدخل كلية طب انا شايف انها بتظلم نفسها تماااااااااااااااااااااااما

نصيحتى لحضرتك ولاى بنت صيدلة وان مكانش يبقى طب اسنان

asma semo 20-07-2013 09:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medoash (المشاركة 5390310)
طالما مش فارقة معاك نصيحتى ليكى بلاش كلية طب... اى بنت بتدخل كلية طب انا شايف انها بتظلم نفسها تماااااااااااااااااااااااما

نصيحتى لحضرتك ولاى بنت صيدلة وان مكانش يبقى طب اسنان

طب اسنان ان شاء الله

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:32 AM.