بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أخبار التعليم المصــــــــــرى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=341)
-   -   حملة شباب ضد الغش - هااااااام جدااا لمساعدتكم (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=329442)

sanawyastudents 16-06-2011 06:44 AM

حملة شباب ضد الغش - هااااااام جدااا لمساعدتكم

السلام عليكم

أطللقنا حملة جديدة علي الفيس بوك بعنوان "شباب ضد الغش"

بعدما كثرت الشكاوى من طلاب الثانوية العامة بوجود حالات غش جماعي في لجان المراقبة

هدف الحملة إننا نجمع من الطلبة أسماء المدارس اللي فيها غش جماعي وتسيب ونبلغ الوزارة حتي يتم تدارك الأمر ...

إحقاقا للحق ولكي يتم إمتحان جميع الطلاب تحت نفس الظروف وتتحقق المساواة ويتم التحقيق مع المراقبين اللي بيسمحوا بكده

ده لينك الشكاوى علي موقع وزارة التربية والتعليم اللي بيوضح تعدد الشكاوى وجدية الأمر

http://www.facebook.com/topic.php?ui...484&topic=3808

إحنا أنشأنا الحملة في محاولة لتوصيل صوتنا للوزارة

وبالفعل معانا أسماء لأكثر من 25 مدرسة في مختلف المحافظات ومعانا مسؤول من وزارة التربية والتعليم المصرية مهتم بالموضوع والتحقيق مع لجان المراقبة في المدارس ...

إحنا في حاجة لمساعدتكم في نشر الصفحة بشكل سريع جدا لتدارك الأمر قبل إمتحان الفيزياء والكيمياء والأحياء وباقي الإمتحانات ....

تذكر إن الطالب هو المتضرر الأول والأخير من موضوع الغش

سجل في الصفحة وإكتب إسم مدرستك والإدارة التابع ليها وإيه حالة الغش في المدرسة بالظبط

ده لينك صفحتنا .... منتظرينكم

شباب ضد الغش

http://www.facebook.com/Againstcheating

فوزى عبده 16-06-2011 09:22 AM

الموضوع لازم يتثبت لو فيه خير في المنتدى ده والموقع ده لأن ده احسن موضوع في الفترة الأخيرة كل المواضيع بتتكلم عن المرتب والحد الأدنى والمكافأة
هايل ياشباب ... لقدم هرمت والله ولكنى لم أيأس ابدا ............ أنا معكم وعلى بركة الله

sanawyastudents 16-06-2011 04:51 PM

الف شكر يا مستر .... وياريت لو حضرتك تقدر تقدم أي مساعدة أو إقتراحات لينا لدعم الحملة أكون شاكر جدا لحضرتك

منار على 16-06-2011 06:15 PM

اه ياجماعه ياريت اداره المنتدى تثبت الموضوع دا تحديدا لانه السبب الاساسى فى حاجات كتير جدا مش كويسه بتحصل فى مجتمعنا دلوقت

منار على 16-06-2011 06:29 PM

اه ياجماعه ياريت اداره المنتدى تثبت الموضوع دا تحديدا لانه السبب الاساسى فى حاجات كتير جدا مش كويسه بتحصل فى مجتمعنا دلوقت

sanawyastudents 16-06-2011 06:54 PM

طب يا جماعه معلش أنا جديد شوية في المنتدي ومعرفش إزاي أتواصل مع إدارة المنتدي .... ياريت لو حد يقدر يساعدنا في أسرع وقت قبل باقي الإمتحانات

sahar2012 16-06-2011 08:03 PM

فعلاً لابد من التصدى لهذه الظاهرة وبقوة ... وفعلاً تم فى بعض المدارس أخذ سماعات للغش من بعض الطلاب لكن لم يحاسبوا

أنا مع هذه الحملة وبقوة لأن لن تجنى البلد فساد اكثر مما نحن فيه ...فضلاً عن جيل فاشل يقود البلاد بتفوق لا يستحقه وتؤتى ثماره الفاسدة فى المستقبل

abdelsalam1983 17-06-2011 02:51 AM

الحمد لله رب العالمين وبعد الغش فعلا اصبح شديد لكن لو ما غششناش بنواجه رد فعل عنيف من الجميع

sanawyastudents 17-06-2011 04:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelsalam1983 (المشاركة 3543499)
الحمد لله رب العالمين وبعد الغش فعلا اصبح شديد لكن لو ما غششناش بنواجه رد فعل عنيف من الجميع

يا أستاذي الفاضل ... أنا طالب بسيط ... معروف بين الطلاب إني "قفل" عشان مش بغشش حد ... واللي يسمع كده يفتكر إنهم بيكرهوني بس والله أبدا ... أنا الحمد لله بالرغم من ده محبوب منهم جداااااا ويكفيني إحترامي لنفسي قبل إحترامهم لي ...

سيدي الفاضل، أحب أسأل حضرتك سؤال وفكر فيه بعمق ... هل تنتظر من الطالب أن يعاملك بإحترام بعد أن سمحت له بالغش ؟؟ وهل ردة الفعل العنيفة التي تلقاها من الجميع عند منع الغش تنقص من إحترام الطلاب لك ؟؟ أم أنها تزيده ؟؟ وفي أي الحالتين تشعر برضا الله وإرتياح الضمير ؟؟ هل ستسأل من الله أم من الناس ؟؟ مش منتظر إجابة ... إنما يكفي مجرد التفكير في السؤال

عن ابن عباس ، قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " من أسخط الله في رضا الناس سخط الله عليه ، وأسخط عليه من أرضاه في سخطه ، ومن أرضى الله في سخط الناس رضي الله عنه وأرضى عنه من أسخطه في رضاه حتى يزينه ويزين قوله وعمله في عينه " .

الطالب اللي بيغش بيشيل ذنبه لوحده ... المدرس اللي سمح للطلبة إنهم يغشوا بيشيل ذنبه وذنب كل طالب غش ...

يا مستر إعتبرني أخو حضرتك الصغير وده شرف ليا والله ... حضرتك لسه 28 سنة تقريبا ... يعني حضرتك لسه بتكون صورتك عند الناس ... خليهم ياخدوا عن حضرتك صورة كويسة من الأول ... يحترموها في وجودك ويذكروها بالخير في غيابك .... وتذكر دائما أنك الداعية الصامت ... تدعو الناس بأخلاقك وتصرفتاك ويجزيك الله على تلك الدعوة

وتقبل مني كل إحترامي وتقديري

فوزى عبده 17-06-2011 11:17 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelsalam1983 (المشاركة 3543499)

استاذنا الفاضل ياريت تجاوب على الأسئلة التالية:
  1. اصحاب رد الفعل دول هيتحاسبو بدلا عنك ؟
  2. اصحاب رد الفعل العنيف دول يخلوك تأكل حرام انت وولادك؟
  3. اصحاب رد الفعل يخلوك تفرط في كرامتك؟
  4. اصحاب رد الفعل يمنعوا تلميذ ينظر نظرة احتقار؟
  5. انت مصدق لرسول الله عندما قال من غشنا فليس منا؟
  6. انت مصدق ان الغش من الفساد في الأرض ولا لأ؟
ربنا قال في كتابه ( والله لايحب الفساد)

MR : ABO BATTA 17-06-2011 11:34 AM

لا .. لا .. لا .. للغــــــش

منار على 17-06-2011 11:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sanawyastudents (المشاركة 3543656)

يا أستاذي الفاضل ... أنا طالب بسيط ... معروف بين الطلاب إني "قفل" عشان مش بغشش حد ... واللي يسمع كده يفتكر إنهم بيكرهوني بس والله أبدا ... أنا الحمد لله بالرغم من ده محبوب منهم جداااااا ويكفيني إحترامي لنفسي قبل إحترامهم لي ...

سيدي الفاضل، أحب أسأل حضرتك سؤال وفكر فيه بعمق ... هل تنتظر من الطالب أن يعاملك بإحترام بعد أن سمحت له بالغش ؟؟ وهل ردة الفعل العنيفة التي تلقاها من الجميع عند منع الغش تنقص من إحترام الطلاب لك ؟؟ أم أنها تزيده ؟؟ وفي أي الحالتين تشعر برضا الله وإرتياح الضمير ؟؟ هل ستسأل من الله أم من الناس ؟؟ مش منتظر إجابة ... إنما يكفي مجرد التفكير في السؤال

عن ابن عباس ، قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " من أسخط الله في رضا الناس سخط الله عليه ، وأسخط عليه من أرضاه في سخطه ، ومن أرضى الله في سخط الناس رضي الله عنه وأرضى عنه من أسخطه في رضاه حتى يزينه ويزين قوله وعمله في عينه " .

الطالب اللي بيغش بيشيل ذنبه لوحده ... المدرس اللي سمح للطلبة إنهم يغشوا بيشيل ذنبه وذنب كل طالب غش ...

يا مستر إعتبرني أخو حضرتك الصغير وده شرف ليا والله ... حضرتك لسه 28 سنة تقريبا ... يعني حضرتك لسه بتكون صورتك عند الناس ... خليهم ياخدوا عن حضرتك صورة كويسة من الأول ... يحترموها في وجودك ويذكروها بالخير في غيابك .... وتذكر دائما أنك الداعية الصامت ... تدعو الناس بأخلاقك وتصرفتاك ويجزيك الله على تلك الدعوة

وتقبل مني كل إحترامي وتقديري

بصراحه معاك حق فى كل كلمه قلتها ومتتخيلش انا ازاى ببقى مبسوطه لما الاقى حد بيفكر زيك وخاصه لو كان طالب وفعلا اكتر مدرس الطلبه مش بيحترموه هو المدرس اللى بيغشش وبيستخفوا بيه جدا وللاسف فعلا ظاهره الغش دى منتشره جدا لحد للاسف ان اللى ماشى اليومين دول ان الطبيعى انك تغشش وان اللى مش طبيعى انك متغشش لكن للاسف السبب الاساسى فى كدا هو نظام قديم فاشل واضح جدا ان اهم اهدافه اللى كان بيحققها هو خلق شباب عديمه القيم والمبادىء لان للاسف التعليمات اللى كانت بتيجى من الاعلى مننا هو نجحوا الطلبه لدرجه انهم كانوا بيدونا تعليمات واضحه غششوا الطلبه عشان ينجحوا لحد مااتعود اولياء الامور والمجتمع كله على كدا مع الوقت وبتهيالى النتايج واضحه جدا انا الحمد لله من الناس اللى كنت بسمع الكلام دا ومش بنفذه مش بنفذ غير بس اللى يرضى ضميرى واللى انا مقتنعه بيه وعلى فكره مش انا بس كدا فيه كتير جدا غيرى كمان ودا اللى شجعنى اكتر واكتر
وعلى فكره انا طلعت مراقبه اكتر من مره وراقبت اكتر من مره والحمد لله سمعت كلام كتير يضايق سواء من الطلبه او اولياء الامور او حتى نظرات الناس اللى حواليا لكن طول ماانا مقتنعه انى انا صح طبعا مفيش اى تاثير للكلام دا معايا لكن هيكون فيه تاثير اسوأ بكتير عليا لو انا ساهمت فى عمليات الغش اللى انا عارفه خطورتها كويس جدا كفايه الاحساس انك بتظلم اكتر من طالب متميز ذاكر واجتهد وفى الاخر ببساطه جدا اساوى زمايله اللى متعبوش حتى نفسهم وحاولوا يذاكروا بيه ولا احساسى انى جبانه بغضب ربنا عشان خايفه من ولى امر جاهل باللى حتى بيعمله فى ابنه مش فاهم انه لما يقوله غش ويساعده على كدا اول واحد هيغشه وهيكدب عليه هو للاسف طبعا كتير بيستهونوا جدا بالظاهره دى وكتير بيحاولوا يبرروا افعالهم بعباره اولياء الامور التعبانين على اولادهم طول السنه وبيصرفوا عليهم دروس حرام ان ميكونش فيه فايده لدا لكن زى مابيفكروا كدا المفترض كمان يسالوا نفسهم كان فين ولى الامر دا من متابعه ابنه طول السنه ومش حرام يتساوى مع ولى امر تانى تعبان مع ابنه ومتابعه ومعاه من اول السنه مش بيصرف عليه ماديا وبس وغير كدا مش حرام يساوى طالب اجتهد بطالب كان بيلعب طول السنه وهل لو عنده ابن تعب معاه طول السنه يرضى فى الاخر انه يتساوى مع طالب مهمل لعبى وهو يتساوى مع ولى امر كل علاقته بابنه انه بيصرف عليه ومهمل متابعته طول السنه بجد حسبى الله ونعم الوكيل فى اى مدرس يسهل عمليات الغش او يشارك فيها

sanawyastudents 18-06-2011 02:18 AM

ياريت حد يتواصل مع المشرفين يخليهم يثبتوا الموضوع لأني بجد حاولت كتير ومفيش أي إستجابة منهم

فوزى عبده 18-06-2011 07:20 AM

ياريت يتثبت يامشرفين

hatemT 19-06-2011 05:28 AM

موضوع ممتاز أكثر, من رائع.
أرجو الإهتمام والتثبيت

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:24 PM.