بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية الفنون الجميلة وكلية الفنون التطبيقية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1015)
-   -   محتاااااااااااااار جدااااااااااااااا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=466828)

Yes We Can 19-09-2012 06:03 AM

محتاااااااااااااار جدااااااااااااااا

يا جماعه الواحد محتار جـدا
انا فكرت ف كليه فنون جميله بما انى انا ادبى
و سألت و اطقست ان اسكندريه بتقبل من ادبى ديكـور
قولت الحمد لله فيه قدامك فرصه
بعد السوال مره تانيه قالولى هى كليه منظر بس
بمعنى انى هخرج ملهاش شغل ... هل فعلا صح الكلام ده
و لو هشتغل هشتغل فين و ايه
يعنى مكانى هيكون ايه و اسمى هيكون ايه
و لو ملحقتش ديكور فيه اقسام ليا ايه تانيه تكون حلوه و شغلها حلو و مش طالبه رسم كتير
رجـاء الرد

coka zero 19-09-2012 09:08 AM

والله انت بكلالامك ده حيرتنى اكتر اناداخلةاعدادىديكوروكنت علمى علوم وجبت96.8 وكذا حد يقولى بلاش الكلية دى انت والله حيرتنى خاااااااااااااااااااااااالص بس حرام فى ناس مشجعانى اوووى اوووى وبتقولى دى احلى كلية بجد ممكن حد يحتارها بس بصراحة انا عجبانى اوى وعجبانى فكرة مهندس الديكور وان شاء الله هنلاقى شغل كتييييييييييييييير يارب

Yes We Can 19-09-2012 09:13 AM

اقتباس:

والله انت بكلالامك ده حيرتنى اكتر اناداخلةاعدادىديكوروكنت علمى علوم وجبت96.8 وكذا حد يقولى بلاش الكلية دى انت والله حيرتنى خاااااااااااااااااااااااالص بس حرام فى ناس مشجعانى اوووى اوووى وبتقولى دى احلى كلية بجد ممكن حد يحتارها بس بصراحة انا عجبانى اوى وعجبانى فكرة مهندس الديكور وان شاء الله هنلاقى شغل كتييييييييييييييير يارب
ماهو انا محتار زيك انا اهم حاجه عندى او عند اى حد انه يخرج يلاقى شغل يشتغله
مش منظر و خلاص انا عارف ان اكتر الناس مش بتشتغل بالكليه لكن الواحد لما يدخل كليه ع الاقل يكون لها شغل
او يعرف هو هيشتغل فى ايه احنا بالبلدى دوله فقيره يعنى حكايه الديكور و الكلام ده مش عندنا
يعنى مفيش حد هيجيبنى يقولى اعملى ديكور الشقه البيعمل الشقه النقاش مش مهندس الديكور
و مش معقول بعد كل ده اطلع نقاش ف الاخر انا عاوز اعرف بعد ماتخرج هشتغل ايييييييييه
و شكرا جزيلا لردك و مساعدتك

coka zero 19-09-2012 09:39 AM

والله بجد ربنا يستر وياريت حد يدخل يرد لى الاقل انت قدامك فرصة تختار بس انا دخلت وخلصت وياريت حد يرد ونرف اى حاجة ن الكلية والشغل بس انا قبل كده قريت استاذ بهاء بيقول هتلى واحد خريج فنون ومبيبشتغلش معناها اننا بنخرج نشتغل على طول ان شاء اللله وده الى حببنى فى الكلية

Yes We Can 19-09-2012 09:58 AM

اقتباس:

والله بجد ربنا يستر وياريت حد يدخل يرد لى الاقل انت قدامك فرصة تختار بس انا دخلت وخلصت وياريت حد يرد ونرف اى حاجة ن الكلية والشغل بس انا قبل كده قريت استاذ بهاء بيقول هتلى واحد خريج فنون ومبيبشتغلش معناها اننا بنخرج نشتغل على طول ان شاء اللله وده الى حببنى فى الكلية
هو انتى فى جامعه حلوان و لا اسكندريه
و بتروحى كام يوم ف الاسبوع
و يارب يدخل حد يقولنا ايه النظام عشان كده مش هينفع
انا بسأل اى حد يقولى اخرك مدرس رسم حتى لو اشتغلت

coka zero 19-09-2012 10:40 AM

انا فى الاقصر بس لسة مبداناش دراسة

coka zero 19-09-2012 10:42 AM

لالالالالالالالالالا حكاية مدرس رسم دى استحاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااالة:)

coka zero 19-09-2012 10:43 AM

ينىى انا واحدة ذاكرت كيميا وفيزيا واحياء وتبت جدااا وعارفة اننا بنشتغل مدرسين رسم وادخلها يعنى:)

بشمهندس احمد 22-09-2012 12:51 PM

بص يابشمهندس (انشاء الله)

كلية فنون الجميلة اسم على مسمى ومستقبلها رائع جدا سواء ديكور او فنون عام
انت سالت على لومدخلتش ديكور ! انت فى الوقت دة يبقى قدمك فنون عام وبعد كده تخصص اما جرفيك او تصوير اونحت و بتختاره حسب رغبتك +التقديرفى اعدادى
وسالت عن المستقبل ! انت بتخرج من الكلية دى حامل لقب البشمهندس
اما الشغل فانت اكيد هتشتغل لانك انت هتدرس ولما تدرس هتعرف حاجات كتتتتتتر تخليك تقول انا بشمهندس مش ولا حكون مدرس رسم
وغير كده انت بتكلم ان مصر دولة فقير وشغل الديكور فيها قليل لاحظ انك بتتكلم على مصر وانت هتكون دفعة 2018او2019 تخيل انت مصر هتصبح ازى بعد 6 او 7 سنين وغير كدة ان شغل الديكور مطلوب بالخارج كمان اكتر
ولو عايز تستفسر على حاجة اسال وانا ححاول اجاوبك انشاء الله وعلى فكرة انا فى فنون جميلةشعبة ديكور جامعةاسكندرية

bahaaeldeen 24-10-2012 12:05 PM

الكلام دة مش صح
متزعلش منى فنون جميلة خصوصا ديكور بتخرج فى مصر كلها 300 طالب بس
قارنهم بقى بالالاف اللى فى كليات تانية؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:05 PM.