بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلاج الطبيعي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1017)
-   -   تعالى وقول رايك عن العلاج الطبيعى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=495388)

Dr norhan 22-01-2013 12:14 AM

تعالى وقول رايك عن العلاج الطبيعى

دكاترة فى كلية طبية او فى اى كلية تعالى قولنا رايك فى كلية العلاج الطبيعى ومجال العلاج الطبيعى وهل صادفت انك روحت لطبيب العلاج الطبيعى وهل اتحسنت وقول تجربتك بس اتمنى اننا نشارك مشاركات موضوعية بدون اهانات ويكون كلامكم بصراحة مش كلام سمعتوة واحد يقولك مدلكاتى والحاجات دى لانها قدمت اوى لان اساسا التدليك دة مش فى المجال اساسا مستنياكوا اتمنى من مشرف اتلكليات الطبية ينقل الموضوع لكل اقسام الكليات الطبية وشكرا:022yb4::022yb4:

Dr norhan 22-01-2013 05:00 AM

اتمنى اشوف ردودكم

الشفق القرمذى 22-01-2013 10:38 AM

هو مجال العلاج الطبيعى مجال تحفة طبعا
بس ليه اعداء كتير
و مش واخد حقه فى مصر للاسف

Dr norhan 22-01-2013 12:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشفق القرمذى (المشاركة 5084785)
هو مجال العلاج الطبيعى مجال تحفة طبعا
بس ليه اعداء كتير
و مش واخد حقه فى مصر للاسف

شكرا على المشاركة بس الموضوع دة بدا يقل شوية بس انا معاك ان لسة فى شوية جهل عند البعض بس دة اغلبهم تلقيهم فى المحافظات البعيدة والمناطق النائية والعشوئيات ناس معندهمش ثقافة عالية لكن فى القاهرة واسكندرية الموضوع عالى شوية مرة تانية شكرا على المشاركة

الشفق القرمذى 22-01-2013 02:03 PM

هههههههههههههههههههه
طيب ليه الغلط ده
على فكرة انا من اسوان و عندنا دكاترة العلاج الطبيعى واخدين حقهم خالص فى الشغل الحكومى
و مراكز الاطفال

Dr norhan 22-01-2013 02:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشفق القرمذى (المشاركة 5085163)
هههههههههههههههههههه
طيب ليه الغلط ده
على فكرة انا من اسوان و عندنا دكاترة العلاج الطبيعى واخدين حقهم خالص فى الشغل الحكومى
و مراكز الاطفال

علفكرة اسوان مش منهم لان فيها مراكز متخصصة وكمان علشان الساحة كتير والسياحة العلاجية الى بيشتغلها اطباء العلاج الطبيعى وبعدين دى من اهم المحافظات مصر وجزء كبير من دخلها انا اققصد الكفور والقرى الصغيرة فى ناس وناس يعنى فى ناس فيهم اكيد فاهمة والصعيد وكدة فاهمنى مش اققصد اسوان خالص والله ولا اى محافظة اا اققصد ان ممكن علشان الخدمات مش زى القاهرة بس فالثقافة الطبية ومش قصدى اى ثقافة تانية فاهمنى

الشفق القرمذى 22-01-2013 02:33 PM

ولا يهمك يا نورهان انا فاهمك انا كنت بهزر معاكى

Dr norhan 22-01-2013 02:36 PM

لا ولا يهمك انا قلت علشان متفهمش غلط

Dr Elgohary 22-01-2013 02:44 PM

انااخويا لسه متخرج من الكلية وتقدير كويس ومع ذلك مصر يدرس تانى بره مصر لانه بيقول انه مدرسش اى حاجة وان الكلية مليانة فساد وملهاش مكان فى مصر لان دكاترة طب كوشوا على كل حاجة وبيعادوهم

Dr norhan 22-01-2013 02:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة casper 17 (المشاركة 5085253)
انااخويا لسه متخرج من الكلية وتقدير كويس ومع ذلك مصر يدرس تانى بره مصر لانه بيقول انه مدرسش اى حاجة وان الكلية مليانة فساد وملهاش مكان فى مصر لان دكاترة طب كوشوا على كل حاجة وبيعادوهم

بص موضوع بيعادوهم دة مش موجود وى دة فى اتنين بتوع طب طبيعى وروماتيزم اتحبسوا بسبب تتدخلهم فى العلاج الطبيعى سنتين بس من ناحية يكمل برا فدة لازم انا كمان هعمل كدة ان شاء الله بس المجال فى مصر كويس والدكتور اخوك يقدر يكمل برا وهيجيلوة عقود عمل كتير ان شاء الله ومن ناحية الفساد فالفساد فى كل حاجة وفى كل الكليات تسلم على المشاركة نورت الموضوعبس من ناحية مدرسش حاجة لا الكلية مليانة هو قصدة ان هو عايز يزيد والكلية بقت ٦ سنين وهيزودوا مواد تانية زيادة والدى بى تى قريب ان شاء الله شكرا مرة تانية

الشفق القرمذى 22-01-2013 02:55 PM

طيب هما اللى بيسافرو برة دول بيعملو ايه و بيسافرو فين؟
و ازاى اصلا بيسافرو؟
و بيبقى على حسابهم يعنى ولا منح ولا شغل ولا ايه؟

Dr norhan 22-01-2013 02:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشفق القرمذى (المشاركة 5085276)
طيب هما اللى بيسافرو برة دول بيعملو ايه و بيسافرو فين؟
و ازاى اصلا بيسافرو؟
و بيبقى على حسابهم يعنى ولا منح ولا شغل ولا ايه؟

بيجيلهم عقود عمل من امريكا والسعودية والكويت وقطر والامارات اكتر حاجة وبياخدوا مرتبات كبيرة جدا برة متقلش عن 15 الف جنية

الشفق القرمذى 22-01-2013 03:04 PM

ياريت و الله
بس اظن ان ده قليل عشان قريت كلام لناس ان مرتباتهم فى السعودية قليلة اوى
و ازاى بيسافرو امريكا يعنى ازاى بيجيبو عقود العمل دى؟و هل بتبقى كفائتهم بنفس كفاءة الامريكان؟

Dr norhan 22-01-2013 03:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشفق القرمذى (المشاركة 5085292)
ياريت و الله
بس اظن ان ده قليل عشان قريت كلام لناس ان مرتباتهم فى السعودية قليلة اوى
و ازاى بيسافرو امريكا يعنى ازاى بيجيبو عقود العمل دى؟و هل بتبقى كفائتهم بنفس كفاءة الامريكان؟

بص السعودية مجالها وحش فى العلاج الطبيعى علشان كدة هى من اكتر الدول الى بتطلبهم ثانيا 60 فى المية من خريجى العلاج الطبيعى بيشتغلوا فى امريكا ودة مش كلام من عندى كمان موضوع الكفاءة لو مكنتش زيهم او اعلى ما كنوش طلبوهم وكل واحد يقدر يثبت كفائتة يعنى الدولة الوحيدة الى لو اية حصل مرحهاش علاج طبيعى السعودية الباقى اة

الشفق القرمذى 22-01-2013 03:17 PM

مممممممم عندك حق

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:30 PM.