بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   إلغاء تدريس المستوى العادى للغة الإنجليزية بالمدارس التجريبية والخاصة (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=528758)

Mr. Medhat Salah 21-06-2013 03:39 AM

إلغاء تدريس المستوى العادى للغة الإنجليزية بالمدارس التجريبية والخاصة

دراسة إلغاء تدريس المستوى العادي للغة الإنجليزية بالمدارس التجريبية والخاصة في سنوات النقل

تمت التوصية خلال الاجتماع بالمجلس الاعلي للتعليم قبل الجامعي بدراسة إلغاء تدريس المستوى العادى للغة الإنجليزية بالمدارس التجريبية والخاصة والاكتفاء بالمستوى الرفيع فقط، وذلك فى سنوات النقل، لأنه من غير المجدى بالنسبة للطالب دراسة مستويين من المادة فى عام دراسى واحد بدءاً من العام الدراسي 2013/2014م.

Mr.MedhatSalah - علي الياهو -

01112050885 ( 002 )

maged_wil 22-06-2013 12:45 AM

واذاى يتلغى فى النقل و بعدين يدرسه و يمتحن فيه بالشهادات ؟
و هو المنهج مش مترابط ببعضه ؟

عاشق الأقمار 22-06-2013 02:53 AM

قرار سليم وكده الوزارة بتضرب اكتر من عصفور بحجر واحد:
1- توفير طباعة اكبر عدد ممكن من كتاب المستوى العادى في سنوات النقل وبالتالي توفير فلوس للوزارة
2- اعطاء راحة لمدرس المادة ومش هايشغل باله هايدرس كام حصة Hello وكام حصة مستوى رفيع في
الاسبوع
3- بعض المدارس التجريبية كان بيدخل الفصل الواحد 2 مدرسين لغة انجليزية واحد بيدرس Hello والتاني بيدرس
المستوى الرفيع كده وفرنا مدرس لفصول الشهادة بنفس المدرسة او لمدرسة تانية علشان مايبقاش في
عجز في مدرسي المادة
4- تخفيف العبء على الطالب من ناحية المذاكرة والواجبات والامتحانات وخلافه وعن الأسرة كمان والطالب كده
كده متأسس في المستوى الرفيع فالمستوى العادي بالنسبة له سهل جدا ومضمون واصلا مش بيذاكره
وبرافو الوزارة

alzawykh 23-06-2013 01:15 AM

أؤيد القرار

انا كمعلم وولي أمر ادعم واؤيد هذا القرار وبشدة

خالد حتحوت 02-07-2013 12:34 PM

لكن هذا القرار لن يحقق المساواة
مدرسة حتختار منهج سهل وقصير وممكن يكون فى اخرى صعب
وهل سكون هناك موجهين للمتابعة
ممكنم الوزارة تحدد اسم سلسلة واحدة لجميع امدارس لتحقيق المساواة

خالد حتحوت 02-07-2013 12:41 PM

لكن هذا القرار لن يحقق المساواة
مدرسة حتختار منهج سهل وقصير وممكن يكون فى اخرى صعب
وهل سكون هناك موجهين للمتابعة
ممكنم الوزارة تحدد اسم سلسلة واحدة لجميع امدارس لتحقيق المساواة

Basel90 08-08-2013 11:14 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اشكركم على جهودكم الكبيرة لمساعدة الطلاب فجزاكم الله خيرا وبارك الله بكم
اخي و استاذي الكريم
انا شاب سوري حاليا بمصر توقفت دراستي 3 سنوات بس مرض ابي و عندما قررت اكمل حصلت الثورة
و الان انا بمصر عمري 23 سنة و اريد ان اسجل بثانوية علمي منازل فلدي حلم ان اكمل الدراسة و اريد ان احققه
لكن نظرا الى ان لا اعرف كثيرا بكيف تمشي الامور بمصر فالان مش عارف كيف ساسجل واين ذهبت اكثر من مرة الى الادارة التعليمية لكن كانت الدنيا مزدحمة جدا و كنت انتظر طابور طويل من اجل اسال سؤال يكون رده تعالى بعد اسبوع و اروح بعد اسبوع يقولوا لي نفس الكلام
فاريد اسال حضراتكم هل يجب ان اذهب لمدرسة لاسجل فيها و ما هي المدارس التي ممكن تقبل ان اسجل فيها
و انا مستعد ادفع اي تكلفة المهم لدي اكمل دراستي و احصل على هذه الفرصة التي احلم
اتمنى من حضراتكم ان تساعدوني و تقولوا لي ماذا افعل و ساكون ممتن جدا لمساعدتكم لي

msr_870 11-04-2014 12:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة basel90 (المشاركة 5427839)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اشكركم على جهودكم الكبيرة لمساعدة الطلاب فجزاكم الله خيرا وبارك الله بكم
اخي و استاذي الكريم
انا شاب سوري حاليا بمصر توقفت دراستي 3 سنوات بس مرض ابي و عندما قررت اكمل حصلت الثورة
و الان انا بمصر عمري 23 سنة و اريد ان اسجل بثانوية علمي منازل فلدي حلم ان اكمل الدراسة و اريد ان احققه
لكن نظرا الى ان لا اعرف كثيرا بكيف تمشي الامور بمصر فالان مش عارف كيف ساسجل واين ذهبت اكثر من مرة الى الادارة التعليمية لكن كانت الدنيا مزدحمة جدا و كنت انتظر طابور طويل من اجل اسال سؤال يكون رده تعالى بعد اسبوع و اروح بعد اسبوع يقولوا لي نفس الكلام
فاريد اسال حضراتكم هل يجب ان اذهب لمدرسة لاسجل فيها و ما هي المدارس التي ممكن تقبل ان اسجل فيها
و انا مستعد ادفع اي تكلفة المهم لدي اكمل دراستي و احصل على هذه الفرصة التي احلم
اتمنى من حضراتكم ان تساعدوني و تقولوا لي ماذا افعل و ساكون ممتن جدا لمساعدتكم لي

ما تجرب تاخد sat الثانوية الامريكية و بتعادل الثانوية العامة المصرية بس المشكلة فى التنسيق ان الحد الاقصى للسن 22 سنة للكلية بس فى الجامعات الخاصة ممكن ياخدوك

teto2014 13-04-2014 08:11 AM

أؤيد هذا القرااااااار

REMOKHALED 18-04-2014 01:41 AM

انا كمعلم وولي أمر ادعم واؤيد هذا القرار وبشدة

Mr.Zing0 23-04-2014 02:15 PM

حالياً المنهج الخاص فى المدارس الخاصه له عدة أشكال:
- مدارس تحدد منهج خاص و تقوم بتقسيم وحداته على المرحله التعليمية كلها, يعنى كل سنه دراسية يتم تدريس وحدتين أو ثلاثه من أصل كتاب كامل 24 وحده مثلاً.

- مدارس بتلغى المنهج الخاص أصلاً و بتدرس المنهج الحكومى فقط

- مدارس بتلغى المنهج الخاص و بتعمل شيت فى آخر العام و عليه حصة مراجعة بـ $$$ و الكل ناجح

- مدارس قليله لازالت ملتزمة بالمنهج الخاص كاملاً و معاه القصه أو المسرحية أو الشعر
------------------------------------------
طبعاً فى كل الأحوال تهميش المنهج الخاص لأنه مش الأساس للنجاح, بمعنى إنه مادة فرعية زى الرسم و التربية الدينية
ده النظام الحالى

بعد القرار, أكيد كل المدارس هتلتزم بمنهج خاص و مفيش منهج حكومى و ده مميزاته كتير ذكرها الإخوه الزملاء هنا, بس من عيوبه الخطيرة:
- إعطاء الفرصه لمعلم المدرسة الخاصه بالضغط على الطلاب للدروس الخصوصية, خاصة و أن المنهج تحول من مادة فرعية لمادة أساسية تضاف للمجموع و الخوف من الرسوب فيها سيزداد, و معلم الماده هو من يقوم بالتدريس و التقييم و وضع الإمتحانات و تصحيحها, يعنى كله فى جيبه بالبلدى!!!

- بعض المدارس ستلجأ لإختيار مناهج صعبه جداً و أخرى ستختار مناهج سهله للغايه (حسب سياسة كل مدرسه)

- عودة المنهج الحكومى مرة أخرى فى سنوات الشهادات و بعد إختفائها من سنوات النقل سيصنع نوع من الفجوة فى التدرج البنائى للمنهج الحكومى, و ده هيخلى إمتحان المنهج العادى صعب مهما كان مستوى الطالب فى المنهج الخاص.

----------------------------------
أقترح (مجرد إقتراح)
الإلتزم بالمنهج الحكومى, مع إضافة قصص أو مسرحيات ... بجانبة, دون التحميل بأعباء مناهج مستوى رفيع أخرى (يعنى منهج الحكومه + رواية \مسرحية\شعر)
و طبعاً معروف إن الأدبيات من أكثر الطرق فعالية لإكتساب اللغه الحيه بعيداً عن تعقيدات القواعد النحوية Grammar التى لم تعد مستخدمه فى التعامل اليومى> Language for Communication

علا محمد رجائي عبد الفتاح 30-04-2014 05:19 PM

والله عندهم حق هو فعلا ليس له اي لازمه في هذه المدارس ياريت ينفذ فعلا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:09 AM.