الموضوع: بنات الالسن
قديم 28-07-2009, 03:13 PM
الصورة الرمزية sranty
sranty sranty غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( كلية ألسن )

sranty is on a distinguished road
افتراضي اللغة الايطالية

منقول من طالبة بالكلية
انا هنتكلم عن قسم ايطالى قسم ايطالى من اسهل الاقسام اللى فى كلية الالسن والى معروف عنها بكدة فى اول السنة بيتم تعليم النطق الابجدية الايطالية اللى هما 21 حروف وفى 5حروف مش موجودين فى اللغة (j.k.y.x.w) بعدها الدكاترة بيبتدوا معانا فى الترم الاول بناخد نصوص واستماع ومحادثات وجرامتيكا وصوتيات وعربى بنمتحن فى 3 مواد بس 2 ايطالى والعربى وفى الترم التانى بناخد زيادة عليهم ترجمة من والى ومقال ومطالعات بالاضافى اللى اللغة الاجنية التانية اللى معظم الناس واخدة انجليزى انا عن نفسي مش واخدة انجليزى سنة اولى بتكون سهلة اذا زاكرت يعنى الايطالى عامل زى السهل الممتنع فى الترم الاول بناخد استماع ومحادثات االى هى تعتبر لامتحان الشفوى بيدونا 2 دكاترة واحدة مصرية وواحدة ايطالية وفى الغالب بتكون سينورة ميلينا اذا اشتغلت مع الدكاترة بيكون افضل ليك وخصوصا فى القراءة لان اساس الايطالى القراءة الصح والنطق الصحيح ويفضل ان انت تشتغل مع الدكاترة من اول السنة لان الترم التانى محتاج شغل كبيرة المواد بتكتر فى سنة تانية انشاء الله مادة زيادة وهى الادب الايطالى بنسبة للقواميس اول السنة لازم بنشترى قاموس اسمو التليسى دة ايطالى عربى بمعنى ان الكلمات الايطالية مرتبة حسب الابجدية الايطالية اما القاموس العربى الايطالى ودة نادر لما بيستخدم ويفضل ان احنا مش نجيبو ودة مرتب فيه الكلمات العربى على حسب الابجدية العربية اخر قاموس بنجيبو القاموس الايطالى الايطالى ودة فيه كل اللغة تقربيا فى ناس تحب تريح نفسها وتجيبو من سنة اولى عشان كدة كدة هو هيتجاب لان فى سنة تانية هنحتاجوا اوى انا عن نفسي جبتو فى سنة اولى وهو غالى ب 220ممكن يكون 215بنسبة للكتب احنا مش عندنا غير كتاب واحد للجرامتيكا اسمو (كاترين كترينوف) ودة بيكون مقتسم على سنة اولى وسنة تانية والباقى بيكون تصوير ورق للنصوص وتصوير كتاب اللغة التانية انجليش او شراءالكتب فى تالتة ورابعة بيكون فيه كتاب الاعراب دلوقتى انت لو حابب اللغة الايطالية لازم تكون شجاع عشان القراءة لان انت لازم هتقراء هتقراء ويكون مفيش احراج