قديم 08-09-2009, 05:49 PM
mkaa2008 mkaa2008 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

mkaa2008 is on a distinguished road

السلام عليكم
انا بقى خريج علوم اسيوط دفعة 2008 فيزياء خاصه و 2006 رياضيات خاصه
و ممكن افيدكم بجد
واى حد عنده ى سؤال عن الكلية انا جاهز
شوفو
بالنسبه لنظام الساعات المعتمده
دا موجود فى اماكن كتير لكنه فى اسيوط افضل ، لو تعرفو فيه دكتور اسمه ( د0صلاح مخلوف ) فى قسم الفيزيا تلاقو مكتبه فى الدور الخامس ، كنا مره عنده فى الايام الاخيره ، وقالنا انهم بيجهزو فى موضوع الساعات المعتمده دا ، وقال انه النظام ببساطه يعنى انه كل ماده بتتاخد فى عدد ساعات معين ، وفيه كذا دكتور بيديها ، كل طالب بإمكنه انه يحضر السعات دى مع اى دكتور يختاره الصبح ولا باليل ، اول الاسبوع او اخره يعنى انتا اللى هتختار جدولك بمزاجك ، طبعا فيه ناس هتجرى ورا الدكاتره السهلين وفيه ناس هتدور على الفهم ، براحتك ، المهم ان الغياب لا يتعدى محاضرتين فى كل ماده ولو زدت عن كدا تحرم من دخول الامتحان بشكل نهائى ، ولو جبت عزر طبى يبقى برضه تحرم من دخول الامتحان ولكن تمتحنه السنه الجايه بعزر ،
المهم اللى لازم تعرفه نه كلية علوم اسيوط هى الكلية الحكوميه الاولى فى مصر ، ودا كلام مجلس الوزراء لما كانو بيعملو مشاريع دعم الكليات ، وفيها استاذه مستواهم عالى جداااااااااااا فيه اتنين فى قسم الكيميا معاهم دكتوراه فى العلوم ( د، ياسين , د0( معلش اسمه راح منى دلوتى مع انى اعرفه كويس اوى بعد الفار افتكره ) المهم الدكتور التانى دا واخد دكتوراة العلو مسنة 2000 وكان سنة 1972 و 1973 بيشتغل باحث فى معمل فى جامهة المانيه وكان المشرف عليه هيزنبرج بتاع مبدأ عدم التحديد لو فاكرينه ، وانا شفت صوره معاه ، المهم تفهمو انه مش علشان علو م اشيوط فى الصعيد تبقى اى كلام ، لا بالعكس دا العكس صحيح لانها مثلا بتمتاز عن جامعات بحرى ان الكورسات فيها نادره جدا وفى الخفاء وللمعيدين فقط بعكس بحرى الكورسات فيها عينى عينك والدكتاره كمان بيدو عادى ، بس مشكلتها انها حازمه جداااااااا ،
المه تشدو حلكم وتحضرو
ولو فيه حد ناوى يدخل فيزيا خاصه او رياضه خاصه يكلمنى وانا افيده