قديم 17-08-2006, 05:19 PM
محمد البري
ضيف

Unhappy

<div class='quotetop'>إقتباس(tweety_girl793 @ Aug 17 2006, 12:06 AM) [snapback]192312[/snapback]</div>
اقتباس:
سأكون شخصًا أفضل .. لكن ليس اليوم .. ربما غدًا ..!
قصاصه معناها كبير اوى يا محمد
احسنت الاختيار وخاصه ان احنا العرب دلوقتى دى مشكلتنا
مجرد كلمه " ها...."اللى بنضيفه لكلماتنا كام مره مش هنعرف لانها اكتر من اللى بنقوله
ودى كارثه فى حد ذاتها
المفروض ان قراراتنا حتى اصغر حاجه فى حياتنا اليوميه مش نسوف ونقول ساعه او اى مده كانت ولو دقيقه
المفروض بمجرد التفكير يبقى انا مستعد انى انفذ ودلوقتى ونلغى الظروف او الخوف مما لم يحدث واحتمال مش يحصل
يعنى اللى عايزه اقوله ان العباره دى بنسمعها من الاشخاص المترددين فقط
ومش دى اللى بتوصل الانسان للنجاح او التقدم خطوه للامام
[/b]
اها طبعا يا هند المفروض تلقائية الاستجابة من العقل للحاجا يعني اخذ القرار بعد تفكير سليم
والعبارة دي بتيجي من شخص سوري يعني جبان او بيخاف انه يواجه حاجا شخصية جواه صراع ذاتي بيني وبين الوقت وهو بيكون مفكر انه بكدا بيخدع الوقت لا بكدا هو بيخدع نفسه اكيد

<div class='quotetop'>إقتباس(Flower @ Aug 17 2006, 05:25 AM) [snapback]192615[/snapback]</div>
اقتباس:
<div align="center"><div class='quotetop'>إقتباس
اقتباس:
سأكون شخصًا أفضل .. لكن ليس اليوم .. ربما غدًا ..!
[/b]
فعلا المقوله دي من اكبر الاخطاء لدي البعض...

التسويف..!

فيظل الشخص يسوف ويقول غدل وعندما ياتي غدا يقول بعد غد...وهكذا...

ويستحضرني مثل وهو في الدروس الدينيه التي يحضرها البعض ..مثل دروس الاستاذ عمرو خالد ..

تجد الناس يبكووون ويبكون بشده ..وعند خروجهم يقولون ساتغير فورا ..

ولكن بعد ذلك يظل كل منهم يؤجل..ويؤجل ويؤجل.......الي مالانهايه..

وتكون غالبا النتيجه لاشئ....

....................
</div>
[/b][/quote]

كلام سليم يا دكتورة فلاور وطبعا دي عيبة في شخصية الفرد زي ما بنقول وليست ميزة يتحلى بها انه يخاف انه يواجه قرار ويقول بكره وبعده كأنه بيستسلم لشبح الواقع المرير او لشبح الاخفاق الشنيع والمذري

<div class='quotetop'>إقتباس(خالدالجن @ Aug 17 2006, 05:34 AM) [snapback]192626[/snapback]</div>
اقتباس:

<div class='quotetop'>إقتباس
اقتباس:
سأكون شخصًا أفضل .. لكن ليس اليوم .. ربما غدًا ..![/b]
القصاصة بالفعل تتناول مشكلة التسويف
ولكن يجب ان نأخذ فى الاعتبار المعوقات التى تمنع الفرد من تحقيق
هدفه فهى بالتأكيد تتطلب من الوقت ليس لتحقيقها فى القريب وانما على المدى البعيد بالطبع
فيكفى العزيمة لتحقيق هدفا معينا والتوكل على الله
ويجب كلمة ان شاء الله فى تلك المقولة فحتى لو قال ساصبح شخصا افضل اليوم
فلن يتم هذا الا بمشيئة الله

ولا زيادة تقال بعد تعليقكم الذى لم يتح الفرصة للكلام

على فكرة انا لم اختر قصاصه مع انى اسبق محمد فى الدخول :D
[/b][/quote]

طبعا يا خالد كل حاجا بمشيئة الملى عز وجل وطبعا محدش ينكر ان التوكل على الله هو افضل حاجا بس انا فعلا اخترت القصاصة دي لاني مريت بيها تجربة ذاتية في الثانوية العامة كنت اجي ازاكر حاجا مثلا اقول ياااااااااااه الايام جاية كتير هخلص بكرة كزا وكزا يجي بكرة اقول بعده وكدا وللاسف دا أثر على مستقبلي كتير قوي واعتبرته ضعف كبير فيا بس الحمد لله عالجته بكل السبل وشتى الاشياء وخلصت من كدا

ودي طبعا نصيحة لاي انسان انه مش يتساهل في اخذ القرارت ويقول بكره وبعده لا اخد القرار يبأى يبدأ في التنفيذ

وعادي يا خالد باشا اختار يا باشا انتا القصاصة اللي جايه