قديم 31-10-2009, 12:12 PM
الصورة الرمزية د/بسمة الاسلام
د/بسمة الاسلام د/بسمة الاسلام غير متواجد حالياً
عضو قدوة

د/بسمة الاسلام is on a distinguished road

بسم الله الرحمن الرحيم
الصعوبة الثالثة .... السـفـــر
السلام عليكم ورحمة الله:

أولا : بالنسبة اللى بيسافروا كل يوم

المشكلة هتقابل معظم الناس اللى هتسافر للكلية ....
وبرده هتفضل فترة قصيرة لحد ما الناس تتعود على نظام المواصلات وتعب السفر

فى البداية .. هتحس انك عاوز تنام كتيييييييير اوى ... وان جسمك مكسر ... ومش عارف تركز ف حاجة ...

ودى حاجة طبيعية خصوصا اذا مكنتش متعود على السفر بانتظام قبل كده
وده لانك كنت متعود تمشى كل يوم شوية لحد ما توصل المدرسة مثلا او الدرس وخلاص
لكن السفر والمواصلات دول نظام تانى خالص ... وركوب المواصلات لفترات طويلة بيبقى مرهق جدا ف البداية ...

لكن ان شاء الله بسيطة ومحلولة ..
المشكلة دى عاوزة تنظيم للوقت ... بمعنى انك تقسم يومك صح .. هتصحى بدرى .. وتنزل الكلية .. وطبعا هترجع تعبان وهلكان جدا .... هتاخد حمام وتاكل لقمة وتنام من ساعة لساعتين ... خد بالك مش اكتر من ساعتين ... عشان تعرف تنام بالليل بدرى .. وحاول ف الفترة دى تبعد عن المنبهات على قد ماتقدر زى الشاى والقهوة والكولا وما الى ذلك ... عشان تحافظ على النظام اللى انت ماشى عليه ..

وبعدين هتقعد تقرا اللى انت اخدته بتركيز وبعيدا عن اى مشوشات
ولااااااااازم تنااااااااااااااااام بدرى عشان تصحى بدرى

وتنام على الاقل سبع ساعات وتصحى بدرى الفجر مثلا .... تقرا كمان شوية وتنزل تبتدى يوم جديد

لو مشيت على النظام ده هتلاقى الامور اسهل بكتير ان شاء الله
وحاول ما تتاخرش ف الكلية او تضيع وقت بعد انتهاء المحاضرات
الوقت اللى هتضيعه ف الكلية انت اولى بيه ... ممكن تنام او تستريح ف البيت افضل

اما بقى لو مامشيتش على نظام مظبوط .... تنام وقت ما تعوز وتصحى وقت ماتعوز وكلام من ده هتلاقى نفسك بتنام لفترات قياسية عمرك مانمتها قبل كده ... انا شخصيا شفت واحد كان بينام ف اول الدراسة ف سنة اولى 13 ساعة ....

وطبعا الكلام ده هيتبعه عدم المذاكرة والمشاكل الاسرية بسبب النوم الكتير وعدم الاهتمام بالدراسة ...

================================
ثانيا : بالنسبة للناس اللى هتسكن جمب الكلية ان شاء الله

بصراحة انا خبرتى فى الموضوع ده قليلة لان انا بسافر وبارجع يوميا من والى الكلية ... لكن انا هاقول اللى انا اعرفه من خلال زملائى اللى بيسكنوا ...

أولا : لازم تنقى الناس اللى انت هتسكن معاهم ... لان مذاكرتك هتعتمد بشكل كبير جدا عليهم
يعنى الناس اللى هتسكن معاك لازم يكونوا محترمين .. ( ويكونوا بتوع مذاكرة ) ومايكونوش بتوع مشاكل او قلق ...

لان دول هيبقوا معاك طول الوقت ف المكان اللى انت ساكن فيه ...
ثانيا : لازم تحاول تجمع كل حاجة انت هتبقى محتاجها ف المكان اللى انت هتسكون فيه عشان ماتبقاش طول الوقت مشتت بين المذاكرة وتوفير الاحتياجات الضرورية بالنسبة لك ف السكن .. يعنى الاكل ... كل اول اسبوع تجيب الاكل اللى هتحتاجه طول الاسبوع

وهكذا ... الملابس وما الى ذلك

ثالثا : الناس اللى هتبقى ف المدينة هيبقى قدامها مشكلة انهم مش هيسكنوا على طول لان الكليات بتاخد وقت لحد ما تنظم الموضوع ويبتدى الطلبة يسكنوا فى المدينة .... يعنى حوالى شهر تقريبا
/////////////

ده تقريبا كل اللى نقدر نتكلم فيه بخصوص مشكلة السفر
أى استفسار انا موجود
دمتم سالمين

تابعونا