قديم 29-07-2010, 03:00 PM
مصرية وبحب بلدي مصرية وبحب بلدي غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( حقوق بنى سويف )

مصرية وبحب بلدي is on a distinguished road

الحلقة الثانية

دق المنبه بجوار سلمى معلنا العاشرة صباحا ومعلنا ايضا انتهاء الحلم الجميل الذى كانت تحلمه والذى تحلمه منذ سنوات!!!

مدت يدها لتسكت صوت المنبه المزعج وهى لا تزال مغمضة العينين وكأنها لا تريد ان تترك الحلم ابدا.....ثم قامت الى الحمام لتزيل اثار النوم عنها كى تبدأ رحلة الشقاء اليومى فى تنظيف الدمار الشامل الذى يتركه اخوتها خلفهم.......

دخلت المطبخ لتجد بقية الطعام لم يعد ومدفعية من الاطباق والحلل فى انتظارها

اعدت كوبا من الشاى وقطع من البسكويت لافطارهاواعادت فتح النار على اللحم كى تحدث المعجزة وينضج قبل وصول ثورة الجياع!!!!

ياساتر يارب هى حركة طالبان كانت بايتة مع خالد فى اودته(الغرفه)؟!....بجد حرام كل يوم انظفها واخليها تبرق وهم ساعتين زمن ويخليها كأن قطر امبابة عدى من جواها!!!

انا ايه اللى خلانى اسيب الشغل بس؟ مش كان احسن من وجع القلب ده؟ بس احسن ازاى؟ده انا كنت باخد بالعافية 200 جنيه وباصرف اكتر منهم مواصلات ولبس وخلافه......ده غير عدد ساعات الشغل اللى ممكن توصل من9 صباحا لحد 6 مساءا وساعات اكتر لما يكون فيها جرد ولا حاجة......

لما بقيت زى لاجئى الصومال من الطاحونة اللى دايرة فيها ليل و نهار ده غير المضايقات اللى لازم تتعرض لها اى بنت وخصوصا لو كانت مش مرتبطة.......ياستى خلى البساط احمدى هو فيه حد سامعنا ما تقولى عانس!!!!!

خلاص ما بقيتش اخاف من الكلمة دى من كتر ما حسيتها فى عيون الناس يعنى انا داخلة على 29 سنة دلوقتى .......اصحاب كتير لى اتجوزوا و ولادهم داخلوا المدرسة كمان وبيقولوا لى طنط سلمى!!يعنى خلاص فاضل لك زلطة وتاخدى استمارة ستة يا جميل!!!!

ونظرت الى المرآة انظر الى ملامحى قد لا اكون جميلة بالمعنى المفهوم ولكن ملامحى متناسقة وشعرى طويليعنى متوسط الجمال زى آلاف البنات وكمان اهلى حالتهم متوسطة ....

يبقى العريس هيجى على ايه يا سمسمة ؟ دلوقتى كل واحد بيحسبها بالورقة والقلم هى بنت مين وعندها كام وجميلة قد ايه؟الا من رحم ربى يييييييه انا تعبت من التفكيرفى الحدوتة دى ......يعنى اللى اتجوزوا خدوا ايه؟

يالا بلا جواز بلا وجع قلب.....

واخذت تنظف حجرة ملك الصغيرة وهى تضحك على تعليقاتها المكتوبة بين طيات كراسات المدرسة (يارب المدرسة تتهد يوم الاثنين اللى جاى !!) (مش فاهمة حاجة خالص فى الحساب ولا العربى !!) (الميس دى غلسة اوى!!)

وانهت تنظيف الحجرة وجلست تستريح قليلا وهى تلملم الوان ملك واوراقها ووجدت نفسها تلعب بالالوان وترسم وكأنها تنفس عن بخار مكتوم بصدرها لم يجد له طريقا الا على الورق.......

رسمت بيت كبير على جدرانه قلوب واشجار بلا حواجز او جدران وبه رجل طويل القامة قوى البنيان حاد النظرات ولكن على شفتيه ابتسامة حنونة .....يمسك بيده ورود ونجوم ..... وخلفه باب صغير نصف مغلق يطل منه رأس طفل جميل كأنه يختبأ من العالم ويحمل فى عيونه جمال الضوء ورقة النسيم....

وافاقت من احلامها على صوت جرس الباب وهو يعلن وصول اول القادمين وكان خالد......

(ايه اللى رجعك بدرى كده!!)

(عادى يا بنتى هو لازم استنى الحصة الاخيرة والحوارات دى؟ هو نص جنيه للبواب والدنيا تبقى فل!!)

فصرخت سلمى:(زوغت يافالح؟ والله لو بابا عرف ليقطم رقبتك)

فرد بملل (خلاص بقى خليكى حلوة وبلاش تقولى له وانا ح آكل وانام على طول علشان اسهر اذاكر للصبح يا جميل)

(امرى لله بس استنى شوية على ما اجهز لك الاكل..... ربنا يرحمنى من الغلب ده يارب!!)

فرد بتلقائية (ياستى ما احنا بقى لنا مية سنة بندعى...كبرى بقى يا سمسمة)

فتكهربت سلمى من رده الجارح وان كانت سمعت مثله كثيرا فى مجتمع لا يرحم الانثى الا لو كان فى احدى يديها صك اعتمادها كمخلوق من الدرجة الاولى ..... ولكنها لم تبدى ألمها وردت ببساطة (خليهم مية وواحد ياسيدى!!!!)

ونتقابل فى الحلقه الجايه