قديم 24-08-2010, 05:25 AM
الصورة الرمزية vampire1188
vampire1188 vampire1188 غير متواجد حالياً
مشرف قسم كلية التجارة والجامعات والمعاهد الخاصة
خريج - كلية تجارة جامعة القاهرة

vampire1188 is on a distinguished road

اقتباس:
انا هخش تجارة يمكن السنة الجاية
تنور وتشــرف

اقتباس:
\ انا طالع تالتة بس انا واخد علم نفس وفلسفة ومنطق وجيولوجيا(مادة علميا) انا سوالى هو انى سمعت انى لازم اخد اقتصاد واحصاء عشان انفع اخش الكلام دة صح يعنى احول ولا غلط ياريت تفيدونى لو سمحتو
لا خالص مين قالك كدا ؟! .. منذ قديم الأزل وهوا معروف ان الادبى ادبى والعلمى علمى

انتا عشان تبقى فاهم ومش ماشى ورا الناس .. لازم تبقى عارف العملية ماشية ازاي

انتا لو عايز تخش طب .. لازم تاخد فى تانية وتالته ..

فيزياء وكيمياء واحياء + مادة أدبية (تاريخ-جغرافيا-علم نفس-فلسفة-اقتصاد)

لو عايز تخش هندسة لازم تاخد في تانية وتالته ..

فيزياء وكيمياء ورياضة 2 + مادة ادبية .. زي اللى فوق برده

لو عايز بقى تخش أى كلية أدبية بخلاف هندسة وحاسبات والكليات الطبية

يبقى لازم تاخد تاريخ + مادتين من الآتى (جغرافيا-علم نفس-اجتماع-فلسفة-اقتصاد)

+مادة واحده من الآتى (فيزياء-كيمياء-جيولوحيا-رياضة2-أحياء)

اذن الخلاصة من الاخر ..

طالب العلمى لازم ياخد مادة أدبية .. وطالب الادبى لازم ياخد مادة علمية .. شااااء ام أبى

اللي داخل ادبى من سنة تانية لازم ياخد مادة علمية في تالته

واللى كان علمى في تانية وحول أدبى فى تالته ..

ماهوا اصلا خد مادة علمية فى تانية بالتالى هاييجي فى تالته هايختار من المواد الادبية بس

لان هوا اصلا خلاص خد المادة العلمية فى تانية

اذن انتا ماتمشيش ورا الناس وتعمل زيهم وانا مش فاهم .. افهم العملية ماشية ازاي وبعد كدا قول دا صح ولا غلط

واظن بعد ماشرحتلك كدا مافيش اي غلط عليك وانتا ماشي تمام

اقتباس:
\انا الصراحة بعد ما كان حلمى دخول اعلام او سياسة واقتصاد مجموعى خذلنى فى ثانية وجبت(79%) بس ناوى اضاعف المجهود عشان اخش تجارة وسوالى هو هو التجارة متوقع انها فى التنسيق تزيد عن 80% مع العلم انها فى السنادى اخذيت 71% بس عشان كانت سنة فراغ بس ياريت ماتذيدش السنادى ذى ما ذادت فى عام 2007 ووصل الدخول لها 89%!!! تخيلوا اتمنى اعرف رايكو
فى 2007 ماكنش 89% على فكرة .. لان انا كنت من خريجين الثانوية العامة فى الدفعة دى ..

كانت واخده 87% تجارة انتظام .. وتجارة انجليش كانت واخده 92% ..

وعشان تحط فى بالك .. عمر ما تنسيق 2007 هايرجع تانى .. لان دا استحالة يحصل تانى

وخدها نصيحة منى .. ماتبصش لتنسيق السنين اللي فاتت خالص

لان كل سنة ليها وضعها الخاص .. وانتا سنة تانية 2010 زي مانتا شوفت كدا المجاميع كلها تحت وتعبانه

انا لو قيستهالك بمقياس السنة اللي قبل اللى فاتت 2008 هايبقى كالآتى (ولو ان دا غلط بس عشان اريحك بس) :

مستوى النجاح فى سنة تانية 2010 كان 72.3% .. ومستوى النجاح فى سنة تالته 2008 كان 85.4%

والنت عندك لو مش واثق من النسب اللي حاطتهالك اتأكد بنفسك

اذا قيست مستوى المجاميع بين 2010 سنة تانية و 2008 سنة تالته

هاتلاقيه فرق 13.1% بالسالب .. طبعاً خد بالك ان مستوى نجاح مش مستوى مجاميع وشرائح

بس اذا اعتبرنا ان مستوى النجاح مقياس .. يبقى فيه 13.1%

يعنى اذا اعتبرنا ان كلية زي كلية تجارة بنى سويف فى 2008 كانت واخده اعلى تجارة بمجموع 86.9%

يبقى كدا هاتاخد فى تالته 2011 بمجموع 73.00%

طبعا أكيد الحسبة دى غلط لان مش داخل فيها مجاميع سنة تالته اللي هيا لسه مانعرفهاش

زائد ان مش داخل فيها الكثافة المتاحة للكليات اللي هاتستقبل دفعة الثانوية العامة الجديدة اللي داخلة جامعة

انا بس حبيت اوصلك الفكرة .. انسى حكاية التنبؤ بالتنسيق دا ..

لان لانا ولا انتا ولا الوزير نفسه هايعرف يتنبأ بيه الا لما تمتحن سنة تالته والنتايج تظهر

اقتباس:
\ سوالى الثالث هو انا سمعت ان التجارة بها شعب اتمنى ان تفيدونى بعددهم وما هو اهمهم على الرغم انى سمعت ان اهم شعبة هى المحاسبة لانها تتيح العمل اكثر من غيرها وسوالى هنا هو هل هذا صحيح وما هى الشعب وعددهم
على حسب الجامعة اللى انتا هاتخشها ..

يعنى عندك مثلا القاهرة فيها محاسبة وتأمين وادارة اعمال

عندك حلوان فيها نفس اقسام القاهرة زائد اقتصاد وقسمين تانيين مش متذكرهم دلوقتى

بس فى الاول وفى الاخر .. هيا المحاسبة أهمهم ..

ودا لانه القسم الوحيد اللى تقدر تلاقيه من خلاله شغل وتاكل من وراه عيش

الاقسام التانية مايغركش اسمها الحلو .. يعنى قسم زي ادارة الاعمال دا يحسسك انك هاتطلع مدير عام

وهوا مسيرك تصطدم بالواقع المرير وتطلع مندوب مبيعات بكراتين امواس حلاقة تلف بيها على القهاوي !!

الا اذا بقى كان ليك واسطة محترمة فى شركة من الشركات المحترمة او بنك

اقتباس:
\ انا الصراحة سمعت ان الاعداد فى كلية التجارة بتبقى مهولة( كلية الشعب ) زى ما بيقولو وان الطلاب بتاخد المحضرات واقفة على رجلها!!فهل هذا صحيح.. فهل تنصحونى بهاا ام ماذا !
ههههههههههههههههههههههه

دا فى سنة اولى بس .. المشاهد العار اللى بتضحك دى تلاقيها فى سنة اولى بس

تلاقي امم قاعدة خالص بتشرب في سجاير .. واللي قاعدين منفضين للمحاضرة وشغالين رغى

والشاب اللي عايز يعمل فيها روش ويتعرف على بنت حلوة جنبيه ..

والبنت اللي عايشه في الدور وشايفه نفسها شجرة الدر ويا راض اتهدي ماعليكي

والشاب المجتهد اللي ياعيني تاعب نفسه فى الكتابة وهوا مش فاهم الدكتور بيقول ايه اصلا !!

واللي من كتر الزحمة مش لاقى مكان اصلا فابيروح يقف جنب الدكتور عشان يكتب !

حاجات تهلك من الضحك وربنا .. بس عادى عادى كله بيعدى وبعد كدا بتفتكر الايام دى وتقول كانت ايام حلوة

اقتباس:
\ لدى صديق فى احدى المدارس الفنية (تجارى) وهو طالع ثانية فهل يمكنة دخول كلية التجارة ام لا + كم المجموع المحتاج لة لكى يدخل الجامعة علما انة يرفض دخول المعاهد لارتفاع مصاريفها
لو بنظام الخمس سنين يبقى بيـس ..

يخلص ويعمل معادلة ولو ربنا اراد ونجح فى الامتحان بيخش على سنة تانية انتظام على طول ..

وطبعا لان خلاص الانتساب الموجه اتلغى دلوقتى خلاص

اقتباس:
انا اسف يا جماعة على طلباتى واستفساراتى الكتير دى بس امنيتى ان تجوبولى عليهاعشان خاطرى وياريت كل استفساراتى
نورت القسم .. أى استفسارات تحت أمرك