الموضوع: محتارة
قديم 10-07-2011, 07:58 AM
الصورة الرمزية ArabianPDA
ArabianPDA ArabianPDA غير متواجد حالياً
طالب جامعي ( طب بنها )

ArabianPDA is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة minatosaaziz مشاهدة المشاركة
انا رايح تانية ثانوي . وخلاص ظبطت اموري على أحياء طبعا انا لي ظروف خاصة .
1 اني ناوي طب يعني طب و انا مستغلس الهندسة جدا خصوصا بعد هندسة الترم التاني الغلسة دي.
2وجهة نظري ان الاحياء أكبر بكتير من الكيماء وعاوزة مجهود فمن الاحسن للي مطمنين من مستواهم وناوين على طب (بس) يأخدوا احياء ، ويختصروا الطريق .
3 كل اصحابي المتفوقين واخدين الاحياء معايا ما عدا اتنين او تلاتة ،
4 وكمان مدرسي الاحياء أكدولي ان الجمع بين الاحياء والفيزيا صعب شوية . طبعا مش مستحيل ولا صعب لدرجة لكنه صعب شوية 5وبرده الاحياء تعمل توازن في السنتين يعني سنة تانية عندنا عربي ,وانجليش (بس هتبقى كلمات انجليش جديدة كتير وقواعد كبيرة و قواعد نحو تأسيسية مهمة) بالاضافة لفرنساوي والرياضة .
بينما عندنا في تالتة نفس العربي والانجليش بس ممكن أخف سنة لان الكلمات هتقل شوية .وعندنا مادة أدبية بالنسبالي علم نفس ، وعندنا فيزياء بالاضافة للمستوى (حجمه في اي مادة مش صغير ومحتاج مذاكرة ووقت لضمان العشرة).
ولو عملنا ان المادة المستوى هتوازان بين العربي ولانجليش تانية وتالتة . يبقى عندنا الفرنساوي قدامها مادة أدبية وفيزيا قدامها رياضة .أكيد مفيش وجه للمقارنة على النظام ده تالتة أكبر واصعب لان الفرنساوي والرياضة مش محتاجين دح زي المادة الادبية ومراجعات كتيرة وتركيز جامد زي الفيزياء .
يبقى تانية أسهل من تالتة بكل المقاييس. والاحياء _بشهادة الجميع _ أكبر وعاوزة مجهود أكتر من الكيميا وكمان امتحاناتها اصعب ومش مباشرة أكتر . وبالتالي قدامنا منطقين للي عاوزين يرتاحوا شوية في تانية ويكون الطريق عندهم مفتوح ياخدوا كيميا واللي عاوزين يدخلوها جد من الاول ويعملوا توازن بين تانية وتالتة يبقى الاحياء من الاول عشان تسهل تالتة عليهم واللي جمعوه في تانية ميروحش في تالتة (زي ما كتير من الناس بيحصل معاهم )
6 بالنسبة لحكاية اننا نخلي مادة فهم ومادة حفظ في تالتة احنا عندنا في تالتة مادة ادبية غالبا بتكون حفظ بالاضافة للعربي والانجليش حفظ في حفظ فلما يكون عندنا مادتين فهم كويس لان في تانية عندنا رياضة فهم وكمان الفرنساوي خفيف .
في الآخر الاختيار ليكي.
الموضوع مش كده
انا ليا بنت عمتي كانت دفعه 2006

وكانت الاولي ع المحافظه ف 3 ع
وخدت احياء ف تانيه وجابت ف 2 ث"94%"

طبعاً ولا قدرت تحو رياضه ودخلت بيطري قنا باين

ولكن انت حر

عن نفسي خدها عن دوك بعون الله كيمياء احسن