قديم 14-07-2011, 10:30 PM
الصورة الرمزية مسيواحمدشعبان
مسيواحمدشعبان مسيواحمدشعبان غير متواجد حالياً
مشرف اللغة الفرنسية للصف الثالث الثانوى

مسيواحمدشعبان will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي مشاهدة المشاركة
معلش ليا هنا توضيح وتصحيح .. أولا مادام هتتثبت على درجة ده اسمه تعيين .. يعني لو أخدت الثالثة التخصصية يعني أنا كده اتعينت خلاص .. أما مسألة الترقية الوظيفية من معلم مساعد إلى معلم لازم تتم بعد اجتياز امتحان الكادر .. خد الدبلومة التربوية وخد الـicdl وخد كل حاجة براحتك لكن علشان تنتقل من درجة وظيفية لأخرى لازم تجتاز الكادر أمال هتصرف بدل الاعتماد أونطة كده .. ده قانون ومحدش يقدر يتجاوزه أو يغيره .. وانا بحب أسأل مين اللي قال لغاية شهر 10 .. لما هو الامتحان أساسا اتغير نظامه وبقى زي امتحان الـicdl كده على الكمبيوتر وهيكون متاح بصفة دورية .. ويبدأ تطبيق الكلام ده من امتحان 15 أغسطس القادم
يااستاذ عبد الرحمن بارك الله فيك على حسن تعاونكم انا كنت مع وكيل الوزاره واتصلت به بصفه خاصه وقال لى لازم تتساوو بالقرار رقم 20 اللى صدر فى حق مدرسين العقد الشامل من ناحية التثبيت ومن ناحية الدرجة التالته التخصصيه وهذا القرار سيصدر يوم الاحد القادم بأذن الله لحين رجوع وكيل الوزاره من القاهره اما بالنسبه للتحويل الى معلم فعلا هذا سيتم خلال اول امتحان للكادر يحدد لنا فعند النجاح فيه سيتم ترقيتنا الى معلم ( تعيين ) مثل زملاؤنا اللى اجتازو الكادر فى 1 / 4
وهذا الكلام بالنسبه لامتحان الكادر كما يقال وليس موعد محدد انه سيكون فى شهر 10 القادم اما امتحان اغسطس فليس لنا بل للمعلميين الاساسيين الذين بالخارج وللراسبين من الذين امتحنو فى امتحان 1 / 4 الماضى ولم يجتازو فى مكون من المكونات او الذين لم يقبل لهم الالتماس الذى قدموه وبارك الله فيك على هذه المناقشه الطيبه وعلى حسن تعاونكم