قديم 22-07-2011, 04:14 PM
الصورة الرمزية Dr. Toka
Dr. Toka Dr. Toka غير متواجد حالياً
طالبه طب أسنان جامعة عين شمس

Dr. Toka is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد محيسن مشاهدة المشاركة
اولا انا طالب بكلية صيدلة واحب اقول لحضرتك شوفي انتي اساسا عايزة تبقي ايه ومش هاقول كليتي هي الافضل بس هي من افضل الكليات كليه الصيدلة شغلها كتير اوي منها علي سبيل المثال الشغل في الصيدليات وطبعا ناس كتير ممكن تقول طب ما بتاع تجارة ولا دبلوم ممكن يقف فيها ويبيع انا هاقول اي حد ممكن يقف ويبيع بس مش اي حد ممكن يفهم تفاعلات الادوية مع بعضها والتاثير العلاجي والتاثير الضار للدوا ولو دخلتي صيدلة هتعرفي اكتر واكتر عن او تي سي المهم في كمان الشغل في المستشفيات بمجال اكلينيكال فارماسي او الصيدلة السريريه وده شغلة حلو اوي برة ومطبق في احسن مستشفيات مصر وليه مستقبل في كمان الشغل بالخارج وده بيتساوي فرصة مع فرص كليات القمة بدون استثناء وكلهم شغلهم عالي بره ممكن كمان تعملي دبلومة تحاليل وتفتحي معمل تحاليل ممكن كمان تشتغلي في شركات او مصانع الادوية ودي ليها مميزات حلوة بردو وباقي كليات القمة ليها مميزات وليها عيوب يعني صيدلة عيوبها دلوقتي انها بقي عدد طلابها كتيير اوي وتداخل المهن الاخري فيها زي بتوع الدبلوم وده بسبب اخطاء الصيادلة اللي سايبين صيدلاياتهم طب مثلا عمرك كلو مزاكرة وتعب (7 سنين +2 تكليف ان وجد +3 ماجستير ) ده بس عشان تفتحي عيادة لكن القيمة العلمية والاجتماعية بتاعتهم كويسة ولما العملية بتشتغل كويس بيبقي المادية كمان طب الاسنان انا شايفها من ارقي وافضل كليات القمة في مصر اولا ان شغلها حلو اوي بره وجوه مصر بس مكلفة ماديا عشان تفتحي عياده مش لازم تاخدي ماجستير عشان تفتحي العياده زي طب مثلا شغلها حلو اوي بره مصر بس بينافسك بره مصر السوريين باعتبارهم رقم واحد في مجال طب الاسنان في العالم العربي مكانة علمية واجتماعيه ومادية كويسة اوي وفي اي حال من الاحوال انتي هيبقي اسمك دكتوره سواء طب او صيدلة او اسنان او حتي كمان علاج طبيعي وفي حاجة كمان بالنسبة للي بيقول صيدلة كلها كيمياء لا ده غلط اوي
صيدله فيها كيمياء اه بس زي مفهم ثانوي اللي انت فاهماه كيمياء فيزيائية وحيوية وعضوية وصناعية وطبيه وتحليليه ودي كلها مجالات منفصله تماما عن الكيمياء اللي انت فاهماها ثانيا بقي ودي المواد الاهم الفارماكولوجي والميكروبيولوجي والفارماسيوتكس والتوكسو البارا دي تقريبا احياء بالاضافة للتشريح والهستولوجي ودي نبذات انا مش بقول كده انحياز حضرتك انا باقول المميزات والعيوب وحضرتك ليكي الاختيار استخيري ربنا وادعيلو انو يوفقك علي الافضل ليكي واتمني لكي التوفيق وشكرا

أبلغ عن مخالفة

جزاك الله خيرا يادكتور بجد متشكرة اوى لحضرتك انا الحمد لله استخرت الله عز وجل وبعد الاستخارة حسيت انى مش مرتاحة لصيدلة مع ان شغلها بالنسبة لى مضمون ووالدى يقدر يشغلنى بس مرتحتش انى ادخلها وبعد حيرة طويلة بين بشرى واسنان قررت ان شاء الله انى ادخل اسنان لانى حسيت انها اسهل وافضل من بشرى بالنسبة لى على الاقل

الله يفعل ما يشــــــاء فلا تكن معترضــــــا
الله عودك الـجميل فقس على ما قد مضـى