قديم 04-08-2011, 07:30 PM
mahmoud atiya mahmoud atiya غير متواجد حالياً
عضو نشيط

mahmoud atiya is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG.HAGAR مشاهدة المشاركة
اهااا اصل فى مكتبة قريبة منى جدا فى مصر الجديدة واسمها سوزان بردو .
لكن الكيت كات ده بعيد عنى خااالص .
الكورس ده يا ترى كنت حضرتك بتاخده فى كام ليفل .؟ ومدة قد ايه يا باش مهندس محمود ؟؟

بصى .. انا كنت فى ليفل 9 .. وهما 13 ليفل على البروفيشنال ( الجامعه الامريكيه عامله توأمه مع مكتبه خالد بن الوليد .. وهيا اللى بتمول المشروع .. وعامله تخفيضات ) .. اما الكورسز داخل الجامعه بتكون لطلاب الجامعه فقط ( على ما اعتقد .. او الطلاب الجامعين ) .. بس المكتبه بتاخد كل الاعمار السنيه

طبعا كورس المعهد البريطانى ده غالى جداا وعشان كدة تحس ان الكفاءة فيه اعلى عدد قليل + ناس اجانب بيعلموك +ممنوع الكلام بالعربى طول ما حضرتك موجود فى المعهد .

ليسن تو مى ....

المعهد البريطانى من الف ونصف ل 7 الاف جنيه !! ( الكورس شهر ونصف .. تو سيشن فى الاسبوع )

الصراحه انا مقدرش ادفع الف ونصف فى ليفيل واحد .. يعنى 13 ليفل يبقى 20 الف !!!!!!!!!!!!1 كتير اوى على بابا علشان اتعلم انجلش ..

وعلى فكره

كنت عايز اديكى فكره عن الكورسز علشان انتى واخده فكره خطأ تماما !!

انتى فى اعتقداك انك هتطلعى من الكورس

حافظه كلمات الانجلش كلها !!! اقوى حد جرامر فى مصر !! معاكى اكسنت رهيييييييييييبه !!

بكل بساطه مفيش حاجه من دى هتحصل !!!!

بصى .. ممكن الليفل كله هتطلعى ب 10 او 20 كلمه جديده ( مفاجأه صح !! ) ،، الجرامر الليفل كله هتخدى مثلا مضارع بسيط وماضى بسيط وفيتوشر سمبل ( انتى تقدرى تشحلى جرامر للى بيرسلك فىالكورس :D ) .. يعنى مثلا : امتى نستخدم will .. promise / threat / quick decision / request / offer / and so on
هوا ممكن يقلك promise و quick decision وبس !!!!

وطبعا مفكره انك هيعلمك اكسنت ( على اساس انها بتتباع بالكيلو ) ..

بصى انتى مسؤله عن كل دا

1- الكلمات الكتيره انتى لازم اللى تدورى عليها بنفسك ، تحفظى من غي ما حد يطلب منك ، اما عن طريق تصفح المواقع والكلممات اللى هتقف ادامك تترجميها وتحفظيها او تنزلى قواميس فى ملف وود وتطبعيها وتحفظى الكمات اللى فيها ( والطريقه دى موش لذيذه لان لما تكون الكلمه شفتيها فى مقال .. هتحفظيها اسرع من انك تقرأيها لوحدها )
2- الجرامر انتى اتعلمتيه فى المدرسه .. ولسه معايا ملازم المستر ملازززززززم رهييييييييبه فى الجرامر ( وقلنا ننا موش محتاجينه اساسا اوى )
3- الاكسنت بتعبر عن شخصيتك ! .. انصحك : شوفى شخصيه تليفيزينه اجنيبيه او فنان اجنبى او مغنى .. وبدأى قلدى لهجته !! ( دا مبدئيا ) .. مع الوقت هتبقى مصبوغه بشخصيتك ( وهتبقى دى لهجتك انتى )

4- فى الفاشال اكسبريشن ، والهاند موفز !! ( ملامح الوجه .. وحركات الايد وانتى بتتكلمى انجلش ضروريه جدا .. زى ما تكونى بتناقشى موضوع مع مدرسك او زميلك .. بتستخدمى ايديكى وملامح وجهلك فى الكلام ) .. علشان يبان انك فعلا اجنبيه ( اقصد بروفيشنال زى الاجانب )

ال 4 اشياء دوول انتى اللى لازم تعمليهم بنفسك ( موش الكورس )

الكورس مهمته كبييييييييييييره طبعا !

وهيا انك تعودى على التحدث بالانجلش لفتره طويله ( تقريبا ساعتين فى قاعه مغلقه بتتكلمى انجلش بس )

بتبقى زى الطفل !! لو اول ما اتولد وهوا عربى بس بقى وسط ناس ببتكلم انجلش .. اكيد هيتكلم انجلش !!

زائد انهم بيعلموكى النطق الصحيح 100 % .. وبرده لازم تستخدمى قواميس ناطقه وماتنتظريش كل شىء انك تاخديه فى الكورس

على فكره مكتبه خالد ابن الوليد برده الكلام انجلش بس طوول الوقت .. واللى بتكلم عربى بياخدوا منه فلوس :D

( مره المستر اخذ منى جنيه .. ومره 50 قرش )

بس بجد معلومات هايلة انابحاول اجمعها علشان استفيد منها علشان اول الصيف اللى جاى بأذن الله اقدم فيها وما اضيعش وقتى زى السنة دى .

بس ايه حكاية الى 300 و400 دول دول بتع الـ auc ولا ايه ؟؟

اها تبع الجامعه الامريكيه بالقاهره ..

ايوه فعلا الواحد محتاج انه يبقى قوى فى اللغة وبعدين يعمل بروفيجن .
ما شاء الله بس ده مستحيل معايا فى الدراسة فى الثانوى . ان شاء الله اظبط وقتى فى الجامعة واتعلم كلمات كل يوم على الاقل 15 كلمة مثلا .

طيب بصى موضوع ال 15 كلمه دا عندى ليكى احل اقوى !!

انتى ايام الدراسه ( واتحدى : موش هتحفظى كلمه !! )

ناو انتى عندك وقت .. استغليه فى الانجلش .. اقرأى مقالات وجمعى اكبر عدد من الكلمات ..

وممكن ابعتلك ملزمه او ملزمتين من عندى ملفات ورد تحفظيهم .. ووفرى على نفسك ( بس هتتعقدى من الكلمات )

احفظى ناو .. وقوى نفسك ناو .. علشان موش هتضمنى وقتك وظروفك

وفعلا موضوع الاهتمام بالجرامر دونا عن الكلمات بجد حاجة غريبة شوية ؟! لان احنا كعرب بنتكلم عاميةيعنى مش متمسكين بقواعدنا النحوية اللى فى الانجلش تعنى الجرمر فى حين ان اهم حاجة اننا نعرف نعبر عن مشاعرناوخواطرنا بالكلمات مش بالجرمر وكدة " وان كان الجرامر يؤثر احيانا فى المعنى فده مش فى كل الجمل "
وياريت يكون التعليم ف السنين اللى جايه مبسط فى اللغات وكل ا لمواد يااااارب .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــ
بجد الخطوات اللى حضرتك عملتها دى منطقية جداا وعملية فى نفس الوقت انا هعملها بأذن الله عاجلا وخضرتك شجعتنى جداا عليها .
فعلا فى الاغانى زى أغنية لسامى يوسف كان بيقول فيها healin ويقف وماكانش بيقول healing وكانت ناون وكنت بقول ممكن يكون انا مش سامعاها كويس او يكون هو بينطق امريكان وانا متعودة على البريتش بس انا كنت عارفة ان الامريكان بينطقوها كده لكن استغربت لما حضرتك قولت ان البريتش كمان بينطقها بدون الـ g .حتى لو كانت ناون .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــ
فعلا الانجلش لذيذ جدااا
وان شاء الله اعمل الخطوات اللى حضرتك اتبعتها .
بس بجد معلومات ممتازة مش عارفه اشكر حضرتك ازاى عليها والله
ربنا يوفقك يااارب.

صحيح ليا ملحوظه اخيره برده ..

اقرأ اكثر من رد ليكى عن الكورس ودايما بقرأ فى الرد كلمه " الشهاده " !!!!!!!!!!!!!!!!!!

معلومه ليكى : لو راحبه علشان شهاده يبقى وفرى على نفسك وبلاش تتعلمى انجلش !!

الانجلش هتحبيبه يبقى ظط فى مليون شهاده !! ( الشهاده هتخديها هتخديها من اى حته !! )

قولى انا عايزه اخد كورس علشان ابقى اوفر جدا قويه جدا فى الانجلش النطق والاكسنت والكمات والجرامر وعلشان ابقى دستنكتيف ادام اصحابى ( شيلى من دماغك فكره شهاده ولغه علشان الشغل .. دا هيجى بعدين متستعجليش )

اقصد من كلامى .. الانجلش خليه مزااااااااااااااااااااااااااااااااااااج ( علشان التمير بين اصحابى ) .. موش اكتر ( ولو كنت متميزه اكيد اكيد يبقى مشكله الشغل اتحلت معاها ) لكن العكس معتقدش

والله اعلم برده .. بس انا فكرى كدا وماشى على الديسيبلين دا