قديم 17-08-2011, 08:56 PM
الصورة الرمزية د.ساره
د.ساره د.ساره غير متواجد حالياً
عضو نشيط

د.ساره is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shereen ss مشاهدة المشاركة
ربنا معاكي ياسارة انا شريهان داخلة أولى طب جايبة 99.8%

بصي يا جميل انتى شكلك ما شاء الله شطورة اهه ده انا اولى ثانوي دي كنت جايبة فيها 81% باين هههههههههههههههه ماكنتش بفتح فيها كتاب
المهم
اتوكلي على الله كده وخلي قلبك جامد و الثانوية مش صعبة زي مانتى متخيلة والله سهلة جدا جدا جدا للي يتعامل معاها صح
نظمي وقتك كويس و نامي مش اقل من 8 ساعات كل يوم بلاش بقى نظام الناس اللى تقلك انا بنام 3 ساعات بس وبزاكر الباقي !!!!!!!!!!!

كلام فارغ طبعا
مفيش عدد ساعات ماكرة معين يعني حسب يومك عامل ازاى
انا ايام كنت ازاكر ساعتين وايام ازاكر 8 ساعات وايام مازكرش خالص
لو عندك يوم فى الاسبوع فيه درسين مثلا ممكن ده تاخديه راحة من المزاكرة او تزاكري فيه ساعتين بس
ولو يوم فاضية خالص يبقى زاكري براحتك بقى
بس بلاش متواصل متواصل متواصل لازم تاخدي بريك كل فترة مثلا بعد كل ساعتين مزاكرة ربع ساعة راحة
بلاش تسهري كتييييييييير لان مزاكرة الصبح احسن 398283740141417 مرة من مزاكرة بعد الساعة 12 دي
خليكي مؤمنة انك تقدري تحققي اللى انتى عايزاه و انك تقدري على اي مادة
اصلا سنة تانية سهلة جدا بالنسبة لسنة 3 فحاولي تجيبي فيها أعلى مجموع
بالنسبة لحكاية الكيميا فعادي جداااا انا كنت كيميا ف تانية مش هتفرق
الاحياء والفيزيا مع بعضض صعبين بس مش مستحيلين يعني تقدري بذكاء توفقي بينهم

المراجعة المراجعة المراااااجعة لازم اللى زاكرتيه يتراجع كل فترة
يعني مثلا لو زاكرتي النهاردة درس قراءة وبعد كام يوم جاية تزاكري درس قراءة تانى تراجعي على الاولاني
حاولي كمان لما المدرس يقول ان في امتحان تزاكري للامتحان ده كويس جدا عشان معلوماتك كده هتتجدد باستمرار
كلي فاكهة و خضروات كتير و ابعدي عن المنبهات واهتمي بصحتك جدا عشان قلة الاكل دي مش شطارة في ناس تقلك انا من كتير المزاكرة مش باكل , والله ده هبل لازم يبقى عندك ف جسمك طااااقة

ماتفتكريش انك لازم كل يوم تزاكري 10 ساعات لأ الكلام ده ف اخر شهر ممكن او اخر شهرين لكن فى الاول ظبطي نفسك بعدد ساعات كويس

ربنا معاكي ان شاء الله وكمان سنتين نشوفك معانا فى الكلية
يارب يخليكى يا د. شريهان بصراحه كلامك جميل ونصايحك حلوه ربنا يكرمك ياعسل ويستجيب دعوتك يااااااااارب