قديم 18-08-2011, 03:36 PM
الصورة الرمزية ~ آية ~
~ آية ~ ~ آية ~ غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

~ آية ~ is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed pha مشاهدة المشاركة
[b]السلام عليكم
انا ان شاء الله اعدادى صيدلة اسيوط وعندنا الكلينكال بروجرام برضه
انا رايى ان العادية افضل بكثيرررررررررر لان اولا الكلينكال مش مضمون ممكن يلغوا شهادته فى اى لحظة وميعترفوش بيها لان معظم اللى داخلينها مخلصين بيطرى وعلوم والكلام دا انا قريت عنه كتيير ان حوليها مشاكل كتيير وملهاش شغل غير بره وكمان انت ممكن تحضر دبلومة اكلينكال بعد التخرج وبكده حضرتك تكون استفدت بالميزتين وثانيا مفيش حد بيدخل صيدلة عشان فى الاخر يشتغل فى مستشفى بس لان لازم تفتح صيدلية وبرضه هيكون دورك زى الصيدلى العادى يعنى هو مش بياخد الافات يعنى فى المستشفيات الحكومية واخيرا عمرنا ما هناخد اماكن الاطباء وهم عمرهم ما هياخدوا مكانا وارجو ان تتقبلوا رأيى بصدر رحب ودمتم [/b]

السلام عليكم أتفق مع حضرتك و انا بإذن الله داخله صيدلة وسألت عن الاكلينيكال هو فعلا شغله بره احسن بكتير عن هنا وسألت دكاتره في الكلية وقالوا هنا مفيش فرق كبير بينهم..ده غير طبعا المصاريف اللي بتتدفع لان القاعات مكيفة وعدد طلبة اقل بكتير عن الصيدلة العادية..واعتقد في اكلينيكال فيه تشريح وبيولوجي كتير..
وعن رأيي انا أفضل الصيدلة العادية لان لو كنت غاوية بيولوجي كنت دخلت طب ومن غير ما ادفع حاجة.. لكن بحب الكيميا اكتر وبالتوفيق للجميع ان شاء الله