قديم 26-08-2011, 01:58 AM
Eng.Ahmed Hagag Eng.Ahmed Hagag غير متواجد حالياً
طالب بكلية الهندسة

Eng.Ahmed Hagag is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/el doktor مشاهدة المشاركة
شكرا على ردك يا بشمهندس وعلى قصة حياتك المفيده دى
بس كنت عاوز أقول إن مش عشان المعاهد العليا للهندسه والتكنولوجيا بتتساوى بخريج هندسه(ف المسمى طبعا) بس أكيد السبب إنك هتلاقى نفسك ف حاسبات عن هندسه وميولك كمبيوتر وبرمجه
ربنا يكرمك ويوفقك يا بشمهندس
يا أستاذ أنا عايز اوضح لحضرتك حاجة أنا دلوقتي جايب 92.5% ودخلت أكاديمية الشروق هندسه وده تنسيقها مش زي محضرتك فاكر احنا تنسيقنا السنة دي 89% أكيد مش زي هندسة حكومة بس يعني مش 50 أو 60 %89% يعني تقريبا 90% من الدفعة معديين el-90 % يعني مش فاشلين ولا حاجة أنا حبيت اوضح بس أنا عارف إن معظم المعاهد الخاصة فاشلة بس ده ميمنعش إن فيه أكاديميات ومعاهد محترمة زي العاشر والشروق بس أنا معاك إن 95% منها بيطلع مهندس مش فاهم حاجة بس المشكلة إن المعاهد كلها معتمدة من وزارة التعليم العالي وبيشترك في النقابة وده مش عيب من الطلاب ده عيب من وزارة التعليم العالي
يعني أنا عشان فارقة معايا على 6 درجة مش 68.5% زي مبتقول اضيع حلم حياتي مع احترامي لحاسبات وعلوم بس أنا عايز هندسة
على فكرة حل الموضوع ده وضع حد ادنى للمعاهد الخاصة والجامعات كمان اللي وصل تنسيقها l-70% وبتديك شهادة احسن من الحكومة يعني 90% مثلا ومفيش حد يدخل هندسة اقل من 90 % وده رأيي وخلي بالك هم بيبقوا مهندسين بس بيبانوا بعد كده لما بيقدموا في شغل أو كده يلا كفاية كده أنا طولت عليكم أوي