قديم 01-09-2011, 09:49 PM
Eng. Ahmed Said Eng. Ahmed Said غير متواجد حالياً
طالب جامعي ( إعــــدادي هندسة المطرية جامعة حلوان )

Eng. Ahmed Said is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.hagar مشاهدة المشاركة
فعلا الموضوع تم التغطية عليه بطريقة عجيبة ... ولا كأننا بشر بنفهم ... سياسة خدهم على قد عقلهم لسه شغالة ...

وطبعا مش تنزيل علم وبس هيرجع كراامتنا ... لا لازم خطوات تانية ... ما ينفعش نبقى زى قبل كدة .. ذل وضعف وخوف وكل المشاعر دى كانت عندنا لازم دلوقتى نتخلص منها ...
مش انا قولت لحضرتك فى بداية الموضوع هيحصل مفاوضات وحصلت وهينام الموضوع وناام والحمد لله ... وطبعا دى مش عبقرية ولا بتاع .. ده مسلسل متكرر .. واحنا كان عندنا حسن ظن فى المجلس العسكرى انه هياخد موقف ... ولو بسيط ... لكن لك الله يا مصر ...

امم المتحدة لو قالت حاجة فى تقريرها لصالح مصر ضد اسرائيل هيتم التصويت عليه الاجماع ضد القرار ده عن طريق مجلس الشيوخ .. وهيترفض زى تقرير جولدستون... احنا ما حصلش عندنا جرايم حرب زى اللى حصلت فى غزة وحضرتك شوفت موقفهم ازاى من حاجة زى دى .. فما بالنا باللى هيحصل لو تم فتح تحقيق ...

هو الإتجاه كان رايح ناحية إن هيكون فيه قرارات إيجابية خاصة لما الناس إتحركت وعملت مظاهرات قدام السفارة وإحتجوا بقوة علي أمل إنهم يلاقوا الرد حاسم من ناحيتنا، حركة العلم للاسف إستغلناها وحش اوي
خمدت الناس وجت ع الطبطاب بالنسبة لناس كتير..

ماهو أنا يا باشمهندسة من الأصل عايز أقول إن الأمم المتحدة ولا هتدخل ولا المفروض إننا ندخلها أصلا، التحقيق هيكون من أي لجنة تقصي حقائق في المجلس العسكري أو المسئولة عن أمن الحدود وقوات الحرس وكده

يلا كل واحد حسابه عند ربنا خلصان ..