قديم 03-09-2011, 12:22 PM
الصورة الرمزية EZEL coming
EZEL coming EZEL coming غير متواجد حالياً
طالب بإدارة اعمال

EZEL coming is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أجمل زهرة مشاهدة المشاركة
جزاك الله خيراً ع النصائح

بس عايزة اقول حاجة

انا عندى الاحياء والفيزياء تلات ايام ف الاسبوع والباقى يومين بس

ومش هينفع اخلى خمس دروس ف اليوم
لان كده حرام المجهود ده ع جسمى وكمان الصلاة هتضيع

ليه؟؟
لان كل درس ساعتين

يعنى اقعد 10 ساعات بره البيت

فبلاش حكاية انه لازم يومين بس للدروس صعبة اوووى اووى بصراحة

انا مش باتكلم عن نفسى بس فيه ناس كتيير كده
بالذات 3ث فيه مستوى ومواد مختلفة

ومع ذلك باقى الموضوع ممتاز جدا

م
م
ت
ا
ز
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad nono مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ..

شكراا جدا لصاحب الموضوع لكن بصراحة عندي تحفظات شديدة علييه
حضرتك رابط النجاح والتفوق طول الموضوع دا بحاجتين اساسيتين وانا ضدهم هما الاتنين
اول حاجة ان الدروس تبقا في يومين بس
وتاني حاجة الجدول المقيد جدااا اللي مستحيل بشر يقدر يستحمله ويمشي عليه ..
نيجي لأول نقطة هي الدروس في اليومين طيب عند حضرتك مثلا كل مادة ليها يوم واحد في محافظات كل مادة يومين او تلاتة في الاسبوع لو ركزناهم في يومين بس هيبقا اليومين فيهم 5 درووس تخيل مثلا في ظرف مرض او اي حاجة تانية في يوم معين
هنتغيب عن 5 درووس لانها في يوم واحد ؟؟ طب مش الافضل يبقوا واحد ولا اتنين ؟؟
وكمان الاستيعاب هيبقا وحش جدااا وهيبقوا يومين ضايعين بالكامل وحضرتك اللي قلت مش هيتذاكر فيهم حاجة ابدااا
ودا غلط اني اضيع يومين كاملييييين كل اسبوع منغير مذاكرة اما لو مثلا في اليوم درسين هيخلصوا في 4 ساعات وهيتبقا اليوم كله بالنسبالي فاضي للنوم والاكل والشرب والمذاكرة والراحة النفسية اكيييد ..
لو مثلا تعبانة في يوم ومش قادرة اركز هيبقا ضاع عليا فهم الـ 5 دروس في الـ5 موااااد ؟؟ وهيبقا صعب مراجعة الـ5 مواد قبليها بيوم واحد مع بعض
هيبقا في 5 ايام من الاسبوع فاضيين في البيت بس للمذاكرة ودا هيولد ملل شديييييد من المذاكرة بس هتبقا حاجة اجبارية مهو لازم يخلصوا الـ 5 مواد في الايام دي اما مع الدروس فأول حاجة المواد هتتنوع يوميا وهحس اني مش محبوسة في البيت في معسكر ثانوية عااامة كله مذاكرة وبس ....

اما النقطة التانية فأنا شايفة موضوع الجدول الشهري دي حاجة صعبة ان الواحد يمشي عليها بل مستحييييلة
لان اثناء الشهر مثلا بيحصل مليووووون ظرف يخليني اغير في الجدول يبقا مش هيبقا جدول بقا ؟؟
بفضل الجدول اليومي واحيانا الاسبوعي عشان الطالب ميحسش بكم المذاكرة الكبييير مرة واحدة ويبدأ يحس بالاحباااط ..

وفي النهاية الاختلاف في وجهات النظر لا يفسد للود قضية ..
لكن اتمنى ان حضرتك متربطش التفوق بهذه النقاااط التي قد تصيب وقد تخطئ حتى لا تقلل من عزيمة من لا يلتزم بها وانا اعرف ناس كان بيبقا عندهم دروس كل يوووم وهما دلوقتي دكاترة .....
والسلام عليكم
شكرا لكم كل هذة الكلام مقنع احب ان اوضح لكم التالى 1- هذة الموضوع منقول ولست انا صاحب او كاتب الوضوع 2- انا احب ان اشكركم بكل معنى الكلمة على هذة وجة النظر وكما قالت الاخت sad nono ان الاختلاف في الرأي لايفسد للود قضية انا معكم فى هذة الراى لكن انا حبيت انا انقل هذة الموضوع لتعم الفائد من بعض السطور وانا اقول الى الجميع ان يقراء الموضوع وياخذ النصائح التى تفيدة من الموضوع وليس يمشى على كل هذة الكلام ويدمر مستقبلة فى الاشياء التى تعارض وقتة او تفكيرة لمجرد ان شخص اخر او شخص متفوق يخظى عليها ويقوم بها فا من شخص اخر تختلف الظروف والتفكير والوقت وفى مثل بيقول لكل شيخ طريقة يعنى لكل انسان الطريقة الخاصة بة وشكر لكم