قديم 25-07-2012, 01:18 AM
ThieF4EveR ThieF4EveR غير متواجد حالياً
عضو جديد

ThieF4EveR is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة titi1 مشاهدة المشاركة
اول شىء متشكر على كلامك والعفو على اى شىء ااسئل براحتك المهم تستفاد

بالنسبة لمودرن الى انا اعرفة عنها ان امكانياتها عالياة ومصاريفها عالية تقريبا مصاريفها تساوى مصاريف جامعة زى فاروس او البريطانية 24 الف جنيهة

ثانى شىء بالنسبة للتعليم هو سهل فيها شوية علشان كدة كل زمايلى الى اعرفهم بيشكروا فى العاشر عن مودرن بكتير رغم ان العاشر ارخص من مودرن لاكن العاشر شديدة فى الدراسة يعنى قوية وتنفع

بالنسبة للتحويل ايوة تقدر تحول بعد سنة والتحويل سهل بتسحب الملف من مودرن وتودية العاشر بس طبعا قبلها بتبقى متصل بالعاشر وتعرف امتى وقت سحب الملف ولو فية شروط تانية زيادة لان كل معهد ولة شروطة وبتجيب رقم تلفونهم من 140 دليل المصرية للاتصالات

بالنسبة لرائى فى العاشر هى ممتازة وتعتبر هى والشروق من احسن المعاهد ويليهم معهد السلاب بالمنصورة بس المرتبة الاولى العاشر

موردن جميلة هى بتعتمد على المظاهر والبرستيج

بس توضيح ليك لو انت ناوى تتخصص ميكانيكا ان شاء الله ادخل اكادمية المعادى بالمعادى فى القاهرة مثاريفها 11 الف فى السنة وقسم الميكانيكا فيها هنا شديد ولة مكانتة وبيدخل مسابقات دولية وبيجيب مراكز والى بيدرسلك هيكون خريجين فنية عسكرية متقاعدين يعنى ظباط مهندسين

بالنسبة انى فى الجامعة الروسية هى مش مشهورة اوى لانها لسة بقالها جديد يعنى اتبنت فى 2006 فمش ينفع تقارن معهد او جامعة زى الامريكية او الفرنسية او البريطانية بقالهم يجى اكتر من 15 سنة او 20 سنة واكتر بجامعة لسة بقالها 6 سنين بس؟

فلسة بتاخد شهرتها

وانا دخلتها لانى عاوز ادخل جامعة مش معهد او اكادمية وطبعا احترامى الشديد لكل المعاهد والاكادميات لاكن دة راى الخاص وانت سئلتنى عنة فلقيت الروسية جامعة ورخيصة يعنى مناسبة ليا فى المصاريف

مافى اى مضايقة اسئل براحتك

اتمنى ليك التوفيق ان شاء الله وتدخل المعهد الى تتمناة
شكراَ ليك في البداية
وأضافة لمعلوماتك
مودرن اكادمي (Modern Academy In madii) هي اختصرها (MAM) =الأكادمية الحديثة للهندسة والتكنولوجية بلمعادي وديه مصرفها حوالي 11ألف
اما الجامعة الحديثة للتوكنولوجيا و المعلومات فديه= (MTI) الي هي Modern University For technology and Information ومصرفها حولي 32 الف كل تيرم 16
اتمني اني أكون أفدتك وشكراَ ليك على المسعدة