عرض مشاركة واحدة
  #26  
قديم 04-08-2012, 04:52 PM
الصورة الرمزية مريم السباعى.
مريم السباعى. مريم السباعى. غير متواجد حالياً
عضو متألق
 
تاريخ التسجيل: Jul 2011
المشاركات: 3,311
معدل تقييم المستوى: 16
مريم السباعى. has a spectacular aura about
افتراضي حب تيك واى

=بنات أحلى حياة;454472]

الحلقــــــــــــــــــــ ( 5 )ــــــــــــة


♥.. حب تيك أواي ..



بدون مقدمات نبدأ الحلقة



ألو أنا والقلوب ومنتداك
أنا مش عارفة أقول إيه ؟ لكن أنا دخلت كذا قصة وكل مرة كنت بقول هى دى المرة الى هستقر فيها وهو ده الشخص الى هرتبط بيه كل يا خسارة كل مرة صدمة جديدة مش عارفة فين المشكلة ؟


ألو أنا والقلوب ومنتداك
أنا كنت عاوزة أسأل هو فين الحب ؟ بعد تجارب كثير بدأت أشك في الكلمة دي !ليه الحكايات بقت كثير والفشل بقى أكثر !


ألو القلوب ومنتداك مستفز وبيتعمد يضايقني ويكلم بنات
القلوب ومنتداك كل ما نفتح سيرة أمتى هيتقدملي نتخانق ويتهرب
متحكم جدا
القلوب مش حاسس بيا :SnipeR (72): جاف وبيعاملني ببرود ألو سابني ! مش قادرة أنساه
تعبت متقلب جدا
ومنتداك زهقت كل يوم بحال


الاتصالات كثير فالخطوط دخلت فى بعض )
دول ضحايا الحب وسنينه وأهل الحب صحيح مساكين




دلوقتي كلمة حب بقت مطاطة جداً وبقى عندنا ملايين من قصص الحب :SnipeR (26):

ولو مش مصدقين
ممكن نعدي قدام أي مدرسة بنات إعدادي أو ثانوي عشان نشوف مئات من الشباب واقفة في إنتظار خروج البنات

أو ممكن ندخل أي كلية عشان نشوف "الكبلز " ونلاقي على رأي الى قالت كل الأحبة اتنين اتنين

أو ممكن نروح أي جنينة أو نعدي على أي كوبري

ويا سلام لو كان يوم القديس فلانتينو هنلاقي كل البلد لبسة أحمر ومعاها دباديب
وورد وقلوب وهدايا

أو ممكن نتابع الأغاني الجديدة والأفلام والمسلسلات وكلها كلها لازم يبقى فيها قصة حب

وهنلاقي إننا في عالم مليان حب × حب


ومع كل المشاهدات دي هنعرف إن دي قضية جيلنا وأولى إهتماماته



بس برغم كل ده !
موجود عدد كبير من مشاكل فشل العلاقات
!
و تأخر سن الزواج !
و إرتفاع شديد في نسب الطلاق !


ولو بصينا على أي موقع أو برنامج أو جريدة لها ركن لحل المشاكل العاطفية هيجيلنا ذهول من الكم الرهيب لفشل العلاقات !
وذهول أكبر من تعدد العلاقات !!
وإن فلانة فركشت مع فلان وبعدين ارتبطت بعلان

والسؤال لو هو ده الحال
و أحنا رومانسين ورائعين أمال إيه الي بيحصل ؟و راحت فين كل الأغاني والورود والدباديب الحمر :entzar:



أحنا خدنا فكرة البوي فرند والجرل فرند
مع تغير المسمى والحدود

فبقى الطبيعي إن طول الوقت لازم تبقى في حدوتة وقصة شاغلة نفسها بيها وتخلص حدوتة تبدأ غيرها

وبقى عادي سؤال أنتي مرتبطة ؟ وإجابة مرتبطة أو مفركشة قريب و لسه مفيش جديد :SnipeR (34):

مرة اتكلمت مع بنت عدت الـ30 ومتجوزتش
وقالت إنها من وعمرها 17 سنة بتعرف في السنة 3 ! وحسه إنها استهلكت مشاعرها وقالت القصص كلها شبه بعض
نفس كلام الحب ونفس الأحداث وبتختلف النهاية ولكن النتيجة واحدة ومشكلتها إنها لسه مستمرة !
أنتم متخيلين هى عرفت كام واحد أكثر من 40 !!

وكل مرة على أمل إنها هي دي الى هتتجوز فيها !!!

فلو حللنا الموضوع هنلاقي :
فراغ كبير جداً عاطفي وفكري عند الشباب
مع ميل طبيعي لل*** الأخر و ظروف حياتية جافة
وتكثيف إعلامي على
مواضيع الشهوة والحب
ونضيف على دول تقبل الناس لعلاقات الحب مع تهميش رأي الدين جانباً كالمعتاد

كل الأسباب دي أدت للحالة المنتشرة

ولكن
نرجع ونسأل يعني إيه حب ؟
الحبب الى بنشوفه ومنتشر؟ حب الكلمات والشهوات ؟
الكلام الحلو ومسكه الأيد وبوكيهات الورد ؟

هو ده الى ضيعتي نفسك عشانه ؟!!

الحب إنه يرنك 150 مرة فى اليوم وبعد شهرين تلاتة يسيبك !
ولا إنه يبعتلك كل يوم مسدج وأغنية وأول ما تكلميه على الإرتباط يتهرب !

مين الى فهمك المعنى ده؟؟ الروايات والأفلام وكلمات الأغاني !

- إن كان على الكلام مفيش أسهل منه والى ميعرفش لازم يكون اتعلم بعد كل الأغاني والأفلام والأشعار....

- والشهوة غريزة عند كل إنسان
وميله لل*** الأخر فطرة مخلوق بيها

الموضوع بقى أي شىء يسد الفراغ العاطفي وبعدها ملل ومشاكل وتنتهي ونشوف الى بعده وفي عصر السرعة والتيك أواى المشاعر كمان بقت تيك أواى !
الولد بقى عاوز يحس إنه راجل ويعيش قصة والبنت نفس الحكاية

وبصراحة ومن غير زعل ولا تحامل
بقى وسيلة لإشباع فراغ عاطفي وللهروب من ضغوط الحياة

فأول ما بيدخل في الجد وهيبقى له مسئوليات وضغوط

فركش !
لإنه كان من الأساس برشامة مخدر عشان نهرب من الضغوط لكن يبقى فيه ضغوط ومسئولية بلاش منه !

والأغاني بقت
تخلص حكاية وتبدأ حكاية... ويومنهم وهيجي غيرهم !!

هو ده بقى الحب الي بتغضبي ربنا عشانه ؟؟؟



أنتي بتعذبي نفسك بيه!
يقول ابن القيم " من أحب أحد سوى الله عُذب به ولابد"

هو بيبقى سبب عذابك في الدنيا وفى الأخرة لو مرجعتيش

لإن أنتى سلمتى قلبك للعبد فربنا وكلك ليه ...أنتى الى اختارتي تسيبى قلبك لعبة فى أيده
فمتزعليش لما تتألمي بسببه طول الوقت

لإنك
1- حبتيه وعرفتيه وربنا منعك من كده لمصلحتك فعصيتى ربنا عشانه
2- حبتيه أكثر من ربنا..ومتستغربيش
ربنا أمرك بحاجات وممبتعمليهاش وهو لو أمرك بتنفذي
مبتقدريش تصلى أو تقرى قرآن ساعةوتكلميه بالساعات
ربنا نهاكى عن حاجات وهو لما يطلبها منك بتعمليها عشان متزعلهوش
غضب ربنا أسهل عليكى من غضبه مع إن قلبك وقلب الى بتحبيه بايد ربنا !

وده اسمه شرك المحبة ..

{وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا وَأَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ} [البقرة : 165]

{قُلْ إِنْ كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ} [التوبة : 24]



ربنا كرمك وحماكي من كده بشرعه ليه بعدتي وضيعتي نفسك !

ليه تقبلي إن قلبك يستهلك بالشكل ده ! عشان سعادة مفيش حد يملكها لقلبك إلا هو !

ولاعشان رزق مكتوب لك من قل ما تتولدي ! ولا تسخط عشان لسه ربنا مرزقكيش بالحب الحلال الحقيقي الى هو مودة ورحمة ومسئولية فخدتي أى بديل ؟!


اقفي مع نفسك وأسأليها قبل ما تقفي قدام ربنا ويسألك

أنتهت حلقتنا بفضل الله

فإنتظرونـــــــــا في الحلقة القادمة
و" بداية النهاية "

مــــــــــــــــن



[/QUOTE]
__________________
ودعاً وارجو ان ذكرتونى فاذكرونى بخير ,دعواتكم
...........
افضل مواضيع قسم اجتماعيات طالب لطلاب الثانوية العامه
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=471761
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=510594
[/
NTER]
رد مع اقتباس