قديم 14-08-2012, 08:25 AM
lolododo2010 lolododo2010 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

lolododo2010 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سندريلا 4444 مشاهدة المشاركة
تسلمي يا دكتورة بجد موضوعك رااااااااااااااائع
انا رايحه تانيه ثانوي نقل هيا بس برضو بجهز لتالته يعني
كان نفسي في حد اساله لاني كنت محتارة في حاجات كتير
انا قريت كل كلمه انتا كتبتيها وبجد استفدت جدا
عندي كام سؤال كده
احفظ ازاي كلمات الانجليزي ؟

حكايه اننا نعمل قاموس لينا دي حلوة ولا لا هوه متقسم بالحروف وكل كلمه جديده بنحطها في مكانها بس اما نيجي مثلا عاوزين نراجهع الكلمات نراجعها ازاااااي ؟

ايه احلي كتاب في العربي الامتحان ولا الاضواء ولا اييييييه
كتاب الامتحان بتاع الكيمياء في اولي مكنش حلو اوي هوه في تانيه حلو ولا ايه

اذاكر قصه الانجليزي ازاااااااااي ؟

بجد بجد المفروض اذاكر كام ساعه في اليوم ؟

انا مشكلتي اني بنام كتير يعني ممكن انام 10 واصحي علي معاد المدرسه بالظبط بناااااااااام كتير حتي في ايام الاجازة نفسي نفسي بجد اقوم بدري كده اذاكر بعد الفجر علي طول او انام 7 ساعات في اليوم مثلا انا بنام بغباء

منتظرة منك الرد وكمان باقي كلامك ونصايحك بجد شكرا ليكي جداااااااااااااااااااااا

:07811 1rg3:
ايوه كده اسالوا براحتكم
انك تعملي قاموس وماله بس خلاص كل الكتب الخارجيه عامله قاموس لاهم الكلمات في الاخر ده شوفناه في 3 و2 ثانوي وكذلك المدرسين بيدوا كلمات متخصصه في الاقتصاد والزراعه وكده فاحسن من انك تقعدي تكتبي استغلي وقتك في حفظهم
انا من اولي بذاكر العربي من المثالي ده الاساس وبحل من الامتحان بس الاضواء بيزود حاجات ملهاش لزمه وبيشيل من الاساسي هو المثالي في العربي مش معروف بس اسلوبه كان بيريحني جدا وان جيتي برده للحق الاضواء متناول النحو كويس فاما مثالي وامتحان او اضواء وامتحان بالنسبه لمراجعه الكلمات اللي حفظتيهم بالورقه والقلم أي حاجه بيهم بتثبت باذن الله
كتاب الامتحان بيجي منه الامتحان بالنص في أي ماده علميه اقصد الافكار اللي بتيجي بس في كيمياء 2 رائع جدا مفيش احسن منه
قصه الانجليزي مذاكرتها سهله بتقري الاول الشابتر من القصه الاساسيه وبعد اما تفهميه تحفظي اسئلته ولما تيجي تراجعيها بتقريه تاني من القصه الاساسيه
بصي المذاكرة مش بالكم لكن الكيف حاولي تخلي حد يصحيكي شويه شويه هتتعودي علي الصحيان بس في العموم حاولي تذاكري كل اما تبقي صاحية مترطبتيش بمعاد مذاكرة محدد مش لازم الفجر يعني كل اما تبقي صاحية ذاكري عموما هو الطبيعي للنوم من 6الي 8 ساعات وغالبا سننا ده 8 ساعات والناس الكبيرة العواجيز حبه 6 ساعات عموما هتلاقي ضميرك بيصحيكي لكن طبيعي جسمك بيبقي مخلص تعبان فبتنامي اكتر في الاجازة عادي
أي حاجه تعوزيها انا موجودة بس الدراسه قربت والتقديم والورق للجامعه هحاول اقولكم باقي الكلام قبل اما انشغل