قديم 14-08-2012, 08:14 PM
faress666666 faress666666 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

faress666666 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نفسي انفع مشاهدة المشاركة
وانا والله بأيدك في كلامك جدا جدا جدا
عارف ليه؟؟؟
1_كفاية اني هيا بتدي شهادتين معترف هم عالميا
2_زي ما قلت من ارقى المباني
3_جامعة 6 اكتوبر اللي كانت افضل جامعه خاصة في مصر مبقاش ليها هيبه زي الاول وفي ناس سافرت الخليج مشتغلتش بالشهاده
بس الاهم ....انا عندي ليك شوية اسئلة ....
1_هل نسبة كبيرة بتشيل مواد للصيف ولو حد شال ماده مثلا بيدفع فلوس زي 6 اكتوبر
اللي اعرفه ان مفيش حكاية انهم يشلوك مواد و تعيد سنة عشان المصاريف و كده , بس لو شيلت مادة تقدر تمتحنها في الصيف بيس ما اعرفش بفلوس ولا لأ
2_بعد التخرج ....هل الجامعة بتساعدك على ايجاد وظيفة ولا اه
بنسبة كبيرة الجامعة بتهيأك لسوق العمل بدربك على حاجات كتير , زي ما اعرف انها في المجال الطبي بدربك في المستشفى الخاص ليها و كمان بتديك فرصة للسفر بره زي بريطانيا مثلا , و زي ما قولت هي و وزارة الشؤن الاجتماعية و كبرى الشركات بتوفرك فرص عمل اول ما تخلص دراستك .
3_عدد الايام الدراسية في الاسبوع بالنسبة لكلية الصيدلة وطب الاسنان
دي بجد معرفهاش مع اني داخل صيدلة السنادي فيها , بس لو دخلت على الموقع هتعرف عدد الساعات بس تقريبا صيدلة 20 ساعة اسبوعيا
4_اه رايك في كلية طب اسنان ...مع العلم اني هيا مش واخده الاعتماد البريطاني ...هل ده معناه اني هيا مش ولا بد
انا كنت هخش أسنان في الأول بس انا مش بحب الطب عموما , و هكاية انها مش واخدة تقدير من بريطانيا ده عشان انها لسه تقريبا منشأه بس من كلام الطلبة هناك أسنان msa من افضل كليات الأسنان و بتوفرك تدريب كلينك في المستشفى الخاص و ده مش موجود في كل الكليات الخاصة .
5_وحاجه تانية لو سمحت المعروف اني كلية طب الاسنان 6 سنين والسنه الاخيره امتياز ...هل السنه الاخيره دي هندفع فيها مصاريف برضك
السنة الأمتياز ملهاش مصاريف
6_انا اسف على الاسئله الكتير بس فعلا انا مهتم بالجامعه دي.....تنسيق كلية الصيدلة وطب الاسنان واخد من كام السنه دي.....وهل ينفع ادخلها لو تنسيقي مش جايبها لو في مكان فاضي في الكلية
بص تنسيق الجامعات الخاصة المعلن مش حقيقي لان msa ليها تنسيق داخلي على حسب المتقدمين يعني انا في الدفعة الجديدة ان شاء الله اقل واحد جايب حوالي 94% و ده بردو متوقف على اجتيازك لامتحان اللغة الأنجليزية اللي هو الأهم لاني اعرف واحد كان جايب 97.5% و مدخلش اسنان عشان مجبش ليفيل وان في امتحان الانجليزي .
7_اسف اسف اسف.....الدراسة من الاخر صعبه
أي دراسة بتبقى محتاجة مجهود و لازم انك تتعب و تذاكر و طالما ناوي على حاجة بأذن الله ربنا هيوفقك
وشكرا ليك بجد على الموضوع الرائع

لا شكر على واجب و اي حاجة عايز تسأل فيها انا في الخدمة