قديم 12-01-2013, 11:53 AM
الصورة الرمزية sameh mostafa
sameh mostafa sameh mostafa غير متواجد حالياً
طالب فى جامعة الاسكندرية

sameh mostafa is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aly_sha3ban مشاهدة المشاركة
انت مارديتش على مضمون كلامى الا فى جزء واحد وهو ان رفض لما يحدث مع باسم من منطلق انسانى .. وإن باسم لا يسئ للإسلام ودى وجهة نظرك بس ممكن تكون صح وممكن تكون غلط .. هو لما باسم يسئ للشيوخ اللى المفروض ان احنا بنرجعلهم فى امور ديننا وبالتالى صورتهم اتهزت قدامك أنا مش بتكلم عليك انت .. أنا بتكلم على شاب من الشباب اللى أول مرة يشوف الشيخ فلانى كان مع باسم يوسف تخيل انطباعه هيبقى عنه ازاى ؟؟؟

فعلى سبيل المثال باسم سخر من الشيخ مسعد أنور لأ وكمان باقتطاع نصوص من حديثه لكى يستطيع السخرية منه ..حيث كان الشيخ يتحدث عما كان يحدث مع الاسلاميين وكلنا عارفين اللى كان بيحصل وبيقول كان الاول لو شافوا حد ملتحى بياخدوه وكيف تغير الحال واصبح رئيسنا ملتحى .... باسم اخد اخر حته وعمل عليها الليله

أما أنا وجهة نظرى فى موضوع هل باسم يسئ للإسلام أم لا ..
الله أعلم هل ده فى نيته ام لأ وظنى أنه يعتقد أنه لايسئ للاسلام بل هو يسئ لأشخاص ( من وجهه نظرة ) أنهم لايطبقو الاسلام .. لكن فاكر هو كان بيقول على خالد عبدالله إيه؟؟ بيقوله انت عمرك ماكفرت حد بس قولت شوية حاجات كده لو اتحطت مع بعض تبقى كفرت .. أهو نفس الحال مع باسم ما بيسيئش للاسلام بس بيقول شوية حاجات كده لو اتجمعت مع بعضها تسئ للاسلام وماتقوليش فيه فرق بين الاسلام وشيوخه ... الشيعه لما حبوا يسبوا الرسول ماسبهوش علانية بل سبوا أصحابه فبالتالى كده أساءواء للرسول يارب تكون فهمت قصدى

ثانيا أنا مقدرش اقول باسم بيصلى ولا لأ .. ممكن يكون عند ربنا أحسن منى

أما موضوع الصحافة انا معاك فيه لايجوز لاى حد انه يحاكم صحفى قال رأية بس ياريت نفرق بين الرأى والسب ولكى تعرف الفرق امسك جريدة الشروق (مقالات فهمى هويدى ) نقد .... وامسك جريدة الدستور (سب) والله لايستويان أبدا ..

وبالنسبة لموضوع الرسوم المسيئة فربنا بيحاسبنى على أخر حدود مقدرتى " لا يكلف الله نفسا الا وسعها " يعنى لو انا فى ايدى انى ارفع قضايا على الدنمارك وماعملتش اتحاسب .. وكذلك لو فى ايدى انى اقاطعهم وماعملتش اتحاسب ... وماتستهينش بالمقاطعه دى كبدتهم خسائر كبيرة ..

وأخر حاجه أحب أقولهالك لسه بدرى على التمكين
اللهم وفقنا لما تحبه وترضاه
هل نفذ الاسلاميين ما عاهدونا عليه فى الانتخابات بعد 6 شهور ونصف ؟
هل رجع الامن وانصلح حال الاقتصاد وعاد المرور فى الشوارع ؟
هل احترم الاسلاميين الدستور والقانون الذين اقسموا عليه؟
ما رايك فى هجوم الاخوان على معتصمى الاتحادية؟
ما رايك فى حصار ابو اسماعيل واتباعه لمدينة الانتاج الاعلامى؟
ما رايك فى حصار المحكمة الدستورية؟
ما رايك فى شرعية النائب العام الجديد؟
ما رايك فى اصدار الاسلاميين للفتاوى على مختلف القنوات واهمال دور الازهر؟
فى النهاية كلامى عن الاسلاميين (الاخوان) ممثلى تيار الاسلام السياسى فى الحكم