قديم 12-05-2013, 12:14 AM
الصورة الرمزية To Be Is To Do
To Be Is To Do To Be Is To Do غير متواجد حالياً
طالب بـ تانيه ميكانيكا هَندســــ الإسكندريه ـــــــه دُفعــــ 2017 ــــــة

To Be Is To Do is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hema ismaeil مشاهدة المشاركة
مبدئيا يا باشمهندس انا جايب السنه اللي فاتت 98.5 ع شان بس مش تفكر ان انا فاشل وبمجهودي والحمد لله وربنا عارف انا تعبت السنه اللي فاتت قد ايه بس برضو السنه اللي فاتت لما كنت اعرف ان فيه امتحانات متسربه كنت اقعد انزل فيها طول الليل واحل فيها وانا متاكد ان مش هي بس برضو كنت بنزلها وموضوع ان انا ببرر انا مش ببرر وع فكره انا كمان حالتي الماديه كويسه جدا وباخد بدل الدرس ثلاثه في كل ماده بس للاسف غيري مش بيلاقي ياخد دروس لمال تتكلم عن مشكله اجتماعيه مش تبص ليها من منظورك انت وبس لازم تحس بمعاناه الناس اللي بتعاني نفس المشكله معاك ع شان تقدر تتحكم في ايدلوجياتك بطريقه تناسب حلول المشكله يعني تبص للي يقدر واللي مش يقدر وانا مش ببرر برضو بدليل ان سيدنا عمر بت الخطاب رضي الله عنه لما واحد راح يشتكيله ويقوله يا امير المؤمنين ان الاثنين دول سرقوا ناقه من عندي فقالهم انت سرقتوها فقالوا نعم يا امير المؤمنين قال يقام عليهم الحد بس سرقتوها ليه قالوا سرقناها ونحرناها واكلناها فجابوا اللي هما بيشتغلوا عنده وقال له لماذا لا تطعم عمالك وفرض علي اللي بيشتغلوا عنده ان يدفع ثمن الناقه مضاعف لصاحبها وقال له لو اجعتهم ثانيه ساقيم عليك انت الحد ورفض اقامه الحد عليهم وقال مقولته الشهيره ان لا اقيم حدود الله في الشبهات خيرا لي من ان اقيمها لو نظام التعليم والدوله كويس والمدرسين عندهم ضمير محدش حيفكر يغش لانه مش حيبقي محتاج الغش اصلا فكر في كلامي كويس يا باشمهندس اذا صلح رب البيت صلح كل من تحته
كلام جميل وذكرتنى بقصه من اجمل القصص وجزاك الله خيرا على ذلك

بس انا بقولك واحد وسرب الامتحان يعنى ارتكب ذنب انت بتقول عادى لما ابص عليه وان معلكش ذنب لانه هو من الاول غلطان وانا رديت بلا انت كده غلطان انك تبص على الامتحان المتسرب حتى لو كان اللى نزله غلطان وتثرفه غلط انت متبررش غلطك بانك تبص ع الامتحان لمجرد ان حد غلطان ونزله

وكلامى لا يمط لماديات مطلقا ومتكلمتش عن الحاله الماديه فيه خالص بس علقت على كلمه " كلكم بتضحكوا على نفسكم لان انتم لو لقيته الامتحان حتاخدوه " وده تعميم من غير دليل مجرد تعميم اعمى وخلاص .... ده كل اللى انا اقصده بدليل انى مبصتش على الامتحان لما لقيته ولما رجعت لقيته كوبى بيست من اللى كان ع المنتدى وذكرت غرض فى دماغى اوصله انى مكنتش حالل كويس بس ربنا كرمنى يمكن لهذا السبب