قديم 04-09-2013, 12:21 PM
lally adel lally adel غير متواجد حالياً
طالبة بكلية طب القصر العيني

lally adel is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed badr مشاهدة المشاركة
ازيك يا دكتورة انا دلوقت جبت كتاب الاضواء اهو بصراحة فى حتة المعانى هو ممتاز جدا بس خايف اتشتت ما بينه وبين مذكرة المستر الكل بيفضل المذاكرة من مصدر واحد بفكر اذاكر كله من الاضواء وبعد اماا اخلص مذاكره اشوف المذكرة لو فى معلومة مش موجودة فى الكتاب كدة واحل من كتاب الامتحان لان اسئلة الاضواء مش كويسة اوى مش عارف كدة هيكون صح ولا غلط
لا طبعاا لازم توحد مصدر المذاكرة .. مش شوية من الاضواء و شوية من الملزمة ..
لو انت قلقان لحسن يكون فى حاجة ف الملزمةمش موجودة ف الاضواء ممكن تعمل زى ما قلنا بالنسبة لكتاب المدرسة .. قبل ما تبدا مثلا تحفظ المعانى تمسك الملزمة تشوف المعانى دى موجودة كلها ف الاضواء و لا لا .. بالجمع و المفرد و المضاد و كله .. مش هتاخد معاك اكتر من 10 دقايق ان شاء الله .. تتاكد ان كل حاجة موجودة و بعدين تمسك المعانى دى كلها تحفظها مرة واحده ...
بلاش انك تحفظ الاول و بعدين تكمل الناقص .. لان كدة الناقص ده مش هيتحفظ .. كمل الناقص الاول و احفظ مرة واحدة .. كذلك ف المذاكرة نفسها .. يعنى لو لقيت مثلا فى مظاهر جمال او ملاحظات موجودة ف الملزمة مش موجودة ف الاضواء .. زودها انت ف الاضواء .. بحيث ان الاضواء دة يبقى فى كل المعلومات اللى موجودة ف كل المصادر اللى عندك ..
انا و الله لو كان ينفع اصورلكوكتاب الفيزيا بتاع المراجعه النهائية بتاعى شكله كان عامل ازاى من كتر الورق اللى كنت مدبساه فيه عشان بزود الحاجات الناقصه .. هتضحكو على منظره و الله

امابالنسبة للحل فبرااحتك طبعااا .. حل من الكتاب اللى يعجبك .. مفيهاش مشكلة دى.. المذاكرة بس هى اللى لازم تبقى من مكان واحد

ربنا يوفقكو