قديم 19-09-2013, 08:31 PM
The Mysterious Adventurer(TMA) The Mysterious Adventurer(TMA) غير متواجد حالياً
عضو جديد

The Mysterious Adventurer(TMA) is on a distinguished road

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته:-
بسم الله الرحمن الرحيم:-
أولا:لا شكر على واجب و خاصة ان دى الكلية الى انا دخلها.
ثانيا:نظام ال6 سنين خلاص اتطبق و دا أكيد 100% فى جامعة القاهرة و كفر الشيخ و بنى سويف انما الله أعلم اذا كان اتطبق فى الجامعات الخاصة و لا لأ و أكبر دليل أن المواد اتغيرت و كمان بقى فى نظام حديث لسنة أولى و النسين الى بعد كدا و دا انا شفته فى الجدول الحديث للمواد فى القاهرة لسنة أولى و حكاية dpt على ما اظن انها لسه مبقتشى من ضمن السنين يعنى لازم تخدها بعد ال 6 سنين انما ال DPT موجودة فى جامعة القاهرة و هتطبق من السنة دى خلاص و على ما اظن فى باقى الجامعات الحكومية بس اكيد الى واخد درجة الدكتوراه مش هتتسحب منه الرخصة مظنش يعنى و هى فعلا بين الماجستير و الدكتوراه.
ثالثا:لأ طبعا دكتور العلاج الطبيعى ليه تكليف فى أى مستشفى و خاصة ان عددهم بسيط و كل المستشفيات محتجاهم لكن انا اتكلمت مع دكاترة بشرى و قلولى ان دكتور العلاج الطبيعى ممكن كمان يروح يشتغل فى مستشفى من سنة 3.
رابعا:بالنسبة لحاية الجمال و دا على ما اظن ان دا خاص بقسم الحروق و الجراحة و التخصيص باطنة تقريبا و الله اعلم بعد ما القسمين دول الى هما الميكانيكا و العلوم الاساسية موادهم نزلت يبقى اكيد تقدر انت تمارس تخصصاتهم بالاضافة للقسم الى هتتخصص فيه بس 6 سنين دى اكيد و كمان فى نظام جديد على الدفعة بتاع أولى السنة دى عشان ال6 سنين و dpt خلاص برده اكيد
و فى شوية صور :-

لو لحظتى هنا هتلاقى ان فى نظام قديم و حديث دا معناه ان فى نظام جديد من أول السنة دى و دا هيبقى نظام ال6 سنين و كمان dpt اتطبقت و كفاية ان العلاج الطبيعى المصرى معترف بيه دوليا دون عن اى كلية و فى تور مستمر كل سنة و كمان هو مجالات شغله هى المستقبل دا كل الى انا اقدر افيد حضرتك بيه و شكرا و اتمنى تكون اجاباتى مفيدة.
لأنها تجرى وفقا لرغبة الله تعالى.
فالقناعة أن تبذل المجهود و ترضى بالموجود.