قديم 13-01-2015, 08:53 PM
الصورة الرمزية ahmedelfangary
ahmedelfangary ahmedelfangary غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

ahmedelfangary will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر مشاهدة المشاركة
كلام حضرتك رائع جدا
و مفيش شك انه هيفيد ناس كتير
وانا قرأت كلام حضرتك بتاع السنه اللي فاتت و عندي استفسار بسيط بالنسبة للمراجعه
ازاي ممكن لطالب انه يذاكر منهج 3 مواد في اسبوع واحد و يخلصهم تماما و خصوصا ان العربي لوحده فروعه كتير .. بالنسبالي انا شيفاها حاجه خياليه
.
.
تاني حاجه انا عندي مشكله مع المذاكرة او مع الثانوية العامة و مع اني مقتنعه ان مفيش حاجه في حياتي هتتغير غير لما انا اقرر و يبقي عندي القوة اني انفذ قراري ده بس بردو عندي امل ان ممكن ربنا يجعل كلام حضرتك سبب في حل المشكله..
.
مصيبتي باختصار اني مش خايفة مش قلقانه ولا متوترة ولا حاسة ان الوقت اللي بيعدي دا مهم يعني بعد ما كنت مبعرفش انام من القلق في الاجازة بقيت في قمة البرود اللي وصلني لعدم تحمل المسؤليه بشكل صح
طريقه تفكيري بالنسبة للكليه اتغيرت تماما بعد ما كنت فاكرة ان ممكن يجرالي حاجه لو مدخلتش طب بقيت مبعرفش اشوف نفسي فيها يعني زي ما اكون نمت و صحيت لقيتني مش لاقيه حلمي اللي كان جوايا او زي ما اكون مبقتش بعرف احلم .. مش عارفة .. مبقاش فارق معايا حاجة
نسبياً بذاكر بس من اول السنه بس مش ربع اللي كنت متخيلة نفسي في الاجازة اني هذاكرة
و انا بذاكر مبفكرش انا بذاكر ليه لاني يمكن لو فكرت مش هذاكر لاني حاسة ان مش فارق معايا حاجه مش بتمني غير ان الوقت يقف و يوم النتيجة دا ميجيش
كنت فاكرة ان عشان طول عمري متعودتش اذاكر كتير و اني هتعود علي المذاكره بالوقت بس بردو مفيش فايدة
و مع اني حاسة بالتقصير و عارفة اني طرقتي دي كلهاااا غلط بس بردو مش عارفه اخد الخطوة اني اتغير
زي ما يكون في حاجة مكتفاني ...
حاسة بتناقض رهيب في جوايا

معلش رغيت كتير
بس اتمني ان مشكلتي يكون لها حل ..
انا بعتذر عن التأخير .. انا هاخد تعليق حضرتك نقطة نقطة ..

بالنسبة انك تقدري تخلصي 3 مواد في أسبوع .. ده متوقف على المواد نفسها .. يعني لو ممكن نقول الكيميا والفرنساوي والجيولوجيا .. ممكن جدا في أسبوع .. وممكن عربي وانجلش لكن بتركيز شديد .. وليه تضغطي نفسك كده .. متندفعيش أوي علشان متمليش .. لكن انك تزاكري 3 مواد في اسبوع ممكن جدا .. لكن الحكاية عايزه تركيز .. ومش حاجة خيالية ولا حاجة ..
انا معاكي ان التغيير لازم يكون من داخلك انتي .. واحسن طريقة لتقوية العزيمة والارادة .. هي طريقة الثواب والعقاب .. بمعنى انك تحطي لنفسك خطة معينة تمشي عليها .. ويكون مع الخطة دي عقاب قوي .. يعني ولنفرض انك هتزاكري يونتين انجلش أو فصل كيميا .. ولو مخلصتيش الحاجات دي تحطي العقاب مثلا انك تزودي عليهم حاجةاصعب منهم ولنفرض زيادة فصل كيميا ويونت انجلش في نفس اليوم .. وتعاملي مع الوقت ان الامتحان بكره .. وان الحاجة دي بتشوفيها لاخر مرة ..

نيجي بقا للحكاية المهمة .. عدم ادراكك بأهمية الوقت ..
انا قبل اي حاجة هطلب منك اعترافك بالتقصير .. تاني حاجة عايز اطلبها منك انك متقعديش تكرري انك قصرتي وانك وانك .. الماضي خلاص مش هيرجع .. ولسه معاكي 4 شهور .. ممكن تحصل فيهم المعجزات .. وعلى فكرة اغلب الناس في ثانوية عامة بيبدأوا مذاكرة صح من شهر واحد ..
وانا بصراحة عاجبني عدم القلق ده .. لكن اللي مش عاجبني هوا عدم ادراك اهمية الوقت والمرحلة ..
طيب الحل !!
انا عايزك تتخيلي نفسك بعد 10 سنين وانتي بنفس جهدك ده .. هل من الممكن انك تكوني طبيبة .. هل من الممكن تكوني اي حاجة حلوة .. بنفس مستواكي ده .. مظنش ..
عايزك تتخيلي يوم النتيجة .. هيكون شعورك ايه وانتي رايحة تقولي لاهلك انك جبتي مجموع وحش .. هيكون منظرك ازاي وانتي بتقولي كده .. اظنك اتصدمتي من التفكير بس .. فما بالك لما تعيشي اللحظة دي .. احنا مش عايزين نوصل لكده ..
نقفل الشباك الكئيب ده ..
تخيلي نفسك يوم النتيجة وانتي جايبة المجموع اللي بتحلمي بيه .. ورايح تقولي لاهلك على درجتك .. ووالدتك فرحانه هيا ووالدك وبيقولو بفخر بنتي رفعت راسي وجابت المجموع الفلاني ..
وامش بالزمن شهر كمان وانتي بتكتبي استمارة الرغبات .. وبتحطي كل كليات الطب في الجمهورية وتكتبي الكلية اللي نفسك فيها بقلب جامد ..
تخيلي بعد 10 سنين برضو .. وانتي دكتوره بتحضري ماجستير واسمك مكتوب على العيادة بتاعتك .. وليك وضع اجتماعي مميز ..
مش نفسك تكوني كده ..
طيب ازاي هتكوني كده وانتي متعرفيش قيمة الوقت وقيمة الساعات اللي بتعدي وقيمة المرحلة اللي انتي فيها ..
زي ما تزرعي زي ما هتحصدي ..
اشتغلي بجد وباخلاص .. اعملي المستحيل .. زاكري باقصى قدرة ليكي .. وخليكي متتوتريش .. التوتر مش حلو لكن الوحش صح هو عدم الاحساس بالوقت ..
واحسن طريقة علشان تحسي بالوقت .. هيا الجداول .. وتكون كل حاجة بالثانية حتى النوم حتى الأكل .. انا مقصدش تكوني آلة لكن أقصد تكوني ملتزمة بالجدول ..

وعلى العموم بعتذر من التأخير أولا وعن اللهجة القاسية ثانيا
واي استفسار او مساعدة انا تحت امركم