قديم 17-01-2015, 03:29 AM
الصورة الرمزية ahmedelfangary
ahmedelfangary ahmedelfangary غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

ahmedelfangary will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حلمي الاولي علي الجمهوريه مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
شكرا لحضرتك علي الموضوع وعلي المساعده
جزاك الله خيرا
انا بقي طالبه في 3 ثانوي علمي علوم كنت متفوقه زمان في الابتدائيه والاعداديه ومن الاوائل لكن دخلت الثانويه بدات اكسل واقول هذاكر في سنه تالته
هتنصدم حضرتك لما تعرف اني بعيد سنه تالته يعني دلوقت المفروض اكون في اولي جامعه
انا السنه ال فاتت مادخلتش امتحانات نهائيا لاني جيت في شهر 4 عندي خوف واحباط وتعبت وانهرت وطبعا ده لانيمكنتش جاهزه لاي حاجه ولا أي امتحان
والناس مكنتش مصدقه لدرجه ان في ناس قالو دي اكيد معمول ليها سحر علشان مستحيل دي ماتتدخلش الامتحان حتي المدرسين بتوع اعدادي قالو كدا
محدش كان مصدق بس انا اعترف بالتقصير والكسل
طبعا المفروض ال زيي تبقي اتعلمت من غلطها وكانت المفروض تبدا صح وتذاكر اول باول وخصوصا ان اهلها ناس علي قد حالهم بيتحملوا اعباء وهم ومصاريف سنه كمان
لكن ده محصلش وعدت سناريو السنه ال فاتت تاني
دلوقت احنا في نص 1 وانا مش جاهزه ولا مذاكره حاجه والمفروض اني بحلم اكون الاولي علي الجمهوريه ولكن بحالتي دي كل حاجه هتضيع منيانا لحد دلوقت لم اتقدم بخطوه واحده نحو حلمي
ولكن مع ذلك لا اقدر ان اتخلي عن حلمي ولا اقدر حتي ان اتخيل انني لن احققه
في بعض اللحظات كدت افقد الامل ولكن اهلي هم السبب في انني احاول جاهده ان اجد حلا وان لا افقد الامل
فاهلي انا املهم الوحيد وحين اري الامل في عين امي
وعندما تقول لي انا افخر انكي ابنتي وساظل افخر بذلك طول عمري وانا متاكده انكي ستحققين حلمي واملنا فيكي
ساعتها بحس اني وحشه اوي وبتمني اموت ميت مره ولا اني اخذلهم
انا عارفه اني استاهل الاسلوب القاسي من الجميع ولكن انا متعبه للغايه واطلب استغاثه ارجوووكم فليساعدني احدكم ارجوكم فليخرجني احد من هذا الضياع
اسفه علي الاطاله ولكني فعلا احتجت للكلام
في البداية كداعابيزك تعترفيبالتقصير اللي حصل علي مدارسنة ونص ...وعايزك تقومي دلوقت تتوضيوتصلي ركعتين ندما علي اللي فاتت لان دي امانة .. ومتزعليشمنيحضرتك خنتيها.. ومش هتصلي علشان كده بس.. هتصلي برضوعلشان ربنا يوفقكالفترةاللي جاية .. علشان ربنايوفقك فيها ...
وعايز منك متكرريش الشعور بالفشل علشان ميتعمقش معاكي .. ويكون اعتقاد زيما بيقول دكتور ابراهيم الفقي ... عايز منك تشوفي نفسك يوم النتيجة بس لحظة انا عايزك تتخيلي نفسك جايبة 70% .. ورايح تقولي لوالدتك .. ايه احساسك لما والدتك اللي بتفتخر بيكي بتتصدم وهيا بتسمعك .. ايه شعرك وانتي بتضيعي حلمك وحلم اهلك .. اناعارف الاحساس صعب ..انا بقول الاحساس بس .. طب لما الاحساس كده قبل ما يحصل ... اكيد لما تعيشي الموقف هيكون اصعب بكتير ..
انسي الكلام الكيئيب ده خالص .. لسه الفرصه معاكي كاملة .. طيب تخيلي نفسك واهلكب بيقولولك الوزير اتصل .. انتي الاولي علي الجمهورية وعايزينك في الوزارة علشان تتكرميونعمل لقاء معاكي .. اتخيلي ةانتي بتشوفي الفرحة في عين والدتك .. هتكونلحظة حلوةبجد ..
ليه متشتغليش علشان توصلي للحظة دي ..
انا عايز منك دلوقت بعد ما صليتي تجيبي ورقة بيضا .. وتقسمي القترةاللي جاية مش باليوم بالثانية .. وتقميها علي اربع مراتمزاكرة للمنهج .. مش صعب ولا حاجة .. احنا هنخليهم مره مزاكرة بجد علشان متنسيش .. و3مراجعة .. والمراحعة هتكون سهلة عليكي جدا لانها بعد مزاكرة علطول ولو عايزة المراجعة اكتر من كده ممكن لالنك ان شاء الله هتكوني فاكرة كل حاجة ...
وانا ان شاء الله اخلص امتحانات واعمل الجدول واكمل التوبيك