قديم 30-07-2008, 03:37 PM
الصورة الرمزية DR.Neuro
DR.Neuro DR.Neuro غير متواجد حالياً
عضو متواصل

DR.Neuro is an unknown quantity at this point

عملي الbio لذيذ جدا و سهل جدا لو اهتميت بحضور السكاشن

بنعمل تجارب تخليك تقدر تعرف المحلول اللي قدامك ده carbohydrates ولا protiens الخ...

كمان بنعمل تجارب للتفريق بين المركبات في المجموعه الواحده يعني مثلا الglucose و الfructose الاتنين من الcarbohydrates بنفرق بينهم بtest اسمه سيلفانوف ... و مش قادره احكيلكم على اللون التحفه اللي بيطلع cherry red تحس انك عايز تشربه ... و ها كذا تجارب الbio كلها الوان تجنن

عايزه اقولكم ان حضور السكاشن و عمل التجارب بأديك مهم جدا .. مهم كمان كتابت الخطوات اللي هتمشي عليها او الscheme و الكميات اللي هتحطها من كل ماده زي مثلا 2ml من الsolution و عليهم 2ml من alcoholic alpha napthol و الاسامي المكعبله دي ... كمان مهم تكون عارف الخواص الطبيعيه للماده زي مثلا لونها ريحتها و ما ادراك ما الروايح في الbio طعمها ..بس اوعى تدوق حاجه .. هل هي حمضيه او قلويه

عارفين ايه اغلس حاجه في الموضوع الtest tubes او انابيب الاختبار و الholders او الماسك
من ناحيه لان الانابيب دي بتكسر كتير جدا.. تبقى واقف في امان الله و اذ فجأه تششششششش ..ايه دا ؟ عادي الانبوبه اتكسرت اصل الholder كان واسع

و من ناحيه تانيه لان غالبا اللي بيديك الانابيب دي بيكون عمال المعمل و الامر لايخلو من "فين الشاي بتاعنا يا دكتور" و "يا رب اشوفك عميد الكليه" و "لو عزت اي حاجه اسأل بس على عم محمود" و عبارات مشابهه كتير هتسمعوها طول السنه, و طبعا الهدف منها انك تخلي عندك نظر و تشوف الراجل ده بقرشين .. المهم انك تنوي بيهم الصدقه!

حاجه كمان مهمه احب انبه عليها و هي ضرورة لبس البالطو ..و يا ريت كمان تلبس اوحش حاجه عندك يوم سكشن الbio لان انت بتتعامل مع مواد كيماويه و احماض و لو معملتش كده يبقى على اخر السنه هتلاقي هدزمك كلها عايزه تترمي
مش هنسا ابدا شنطتي الjeans اللي بقت عامله زي المنخل من كتر الخروم .. دا غير jacket كنت بموت فيه و مش عارفه ايه اللي و قع عليه لقيت حتت خرم و طبعا رميته

ان شاء الله متتعرضوش للحوادث دي و تستمتعو بالسكشن

عاملين ايه نكمل كلامنا عن الbio و نعرف مع بعض هنذاكر البيو منين و ازاي

ناس كتير مش بتحب البيو و بتتعقد منه خصوصا في اول السنه, عايزه اقولكم دا شعور طبيعي اي لو سألت اي حد هيقولك كدم انا عن نفسي كنت بكرهها في اول السنه و فضلت على الحال دا الترم الاول كله

المشكله ان الناي بتبقى تايهه في البيو و مش عارفين هي مادة فهم و لا حفظ
اللي بيعتبر البيو مادة للحفظ بس فدا غلطان لان صعب جدا و في البيو بتاذات انك تحفظ حاجه مش فاهمها, لو عملت كده هتلاقي الدنيا معاك بقت سلطه و لا انت فاهم و لا انت حافظ , و اللي هتحفظه هيتبخر , ودا اللي انا عملته في الترم الاول و يا ريتني حفظت بضمير انا اساسا مبحبش الحفظ ,كنت بحفظ الصفحه في ساعه و انساها تاني يوم و كل دا لاني سمعت كلام ناس قالولي انها مادة للحفظ دا غير ان في الاول ربنا رزقنا بكام دكتور عسل

بس اوعو تفهمو من كلامي انها مادة للفهم بس, ودا برده اللي انا كنت فاكراه في بداية الترم التاني كنت بدأت افهم الموضوع و الدنيا بتتكلم عن ايه, و قلت لنفسي فرجت و هي البيو طلعت للفهم , ودا كمان اعتقاد غلط و الحمد لله لحقت نفسي و اكتشفت كده بدري.

البيو ببساطه ماده للفهم و الحفظ, يعني لازم تكون فاهمها كويس و في نفس الوقت حافظ. ساعتها بس هتحس المتعه في البيو , على فكره البيو دي هي علم المستقبل . صدقوني