عرض مشاركة واحدة
  #13  
قديم 07-08-2016, 02:44 PM
الصورة الرمزية محمد محمود بدر
محمد محمود بدر محمد محمود بدر غير متواجد حالياً
نجم العطاء
 
تاريخ التسجيل: Nov 2009
المشاركات: 23,998
معدل تقييم المستوى: 38
محمد محمود بدر is just really nice
افتراضي

تابع 3

وإيه النتيجة اللي اتحققت من المشروع؟

- إيرادات القناة بدل ما تزيد أصبحت في انخفاض مستمر للأسف.

- سنة ٢٠١٥ الإيرادات السنوية انخفضت بنحو ٢٩٠ مليون دولار، من حوالي إجمالي ٥.٤٦٥ مليار دولار سنة ٢٠١٤، إلى ٥.١٧٥ مليار دولار سنة ٢٠١٥ - المصدر

وواضح ان التناقص ده مستمر، زي ما شفنا في أول كلامنا تقرير البنك المركزي عن نصف العام المالي الحالي.

****

- ليه الإيرادات انخفضت ؟

- لأن بمنتهى البساطة، إيرادات القناة مرتبطة بمرور سفن التجارة منها، ومرور السفن مرتبط بحركة التجارة العالمية، وفي الوقت الحالي لأسباب معقدة كتير العالم يمر بحالة "ركود اقتصادي" بدأت منذ الأزمة المالية العالمية في ٢٠٠٨، وده أثر على حركة التجارة، وبالتالي مفيش بضاعة أكتر بتتنقل، ولا فيه سفن أكتر هتعدي.

- وزاد من التأثير السلبي علينا انخفاض قيمة "وحدات السحب الخاصة" اللي بيتحسب بيها دولياً رسوم القناة أمام الدولار، بالإضافة لانخفاض أسعار البترول، لأن تكلفة الوقود تمثل في المتوسط ٧٠% من تكلفة رحلة سفن البضائع، وهو ما يجعل السفن تختار الطريق الأقصر في وقت ارتفاع أسعار النفط، لكن في حالة انخفاض الأسعار بعض السفن القادمة من بعض المناطق قد تجد إن رسوم المرور في القناة أكتر من تكلفة الوقود الإضافية لو راحت بطريق أطول (رأس الرجاء الصالح).

- في شهر فبراير الماضي، ظهر تقرير من مؤسسة «سي انتل» المتخصصة في تحليلات الملاحة، قال إنه منذ شهر أكتوبر من العام الماضي، أبحرت ١١٥ ناقلة بضائع عبر طريق رأس الرجاء الصالح بدلاً من القناة، ووفقًا للمؤسسة، فإن استخدام هذا الطريق طريق جنوب إفريقيا سيوفر ٢٣٥ ألف دولار لكل رحلة بحرية. (رسوم القناة على الناقلة العملاقة قد تصل حوالي نصف مليون دولار).

- وحسب تقرير سي إنتل مُتوقع ان الوضع ده سيتزايد، وإنه "إذا أرادت القناتان تغيير اقتصاد اختيارات المسارات، يجب على قناة بنما تقليل الرسوم بنسبة ٣٠% تقريبًا، وقناة السويس بنسبة ٥٠% تقريبًا".- المصدر .. هل ممكن نربط ده بالخبر اللي بدأنا بيه بتخفيض الرسوم 30% لخطوط ملاحية معينة؟

طبعا الكلام ده بيرد على بعض الأفكار اللي ناس قالتها إنه يلا بينا نزود رسوم مرور القناة.. الزيادة الكبيرة تعني ان السفن ببساطة مش هتعدي من عندك.

اللواء مهاب مميش رئيس هيئة القناة نفسه اعترف بالكلام اللي بنقوله، بعد ما البعض قعدوا يشككوا في تلك الأخبار في الأول.
هنا اللواء مميش بيتكلم عن انخفاض الإيرادات بسبب حركة التجارة العالمية -المصدر -، وهنا قال إن انخفاض أسعار البترول دفع بعض السفن لأخذ مسارات بديلة عن السويس . المصدر


****
يتبع 4

رد مع اقتباس