قديم 14-08-2016, 05:50 AM
الصورة الرمزية Norhan Mostafa
Norhan Mostafa Norhan Mostafa غير متواجد حالياً
عضو قدوة

Norhan Mostafa is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cxzdsa مشاهدة المشاركة
اول حصه احضرها كانت فيزياء
كنت رايح متوتر جدا وقلقان من وانا في سنه 2 من الثانويه العامه والتنسيق و و و ..
ناوي اكمل بكالوريوس برا وده حلمي يعني .. الحمد لله بصلي وبدعي وبذاكر علي قد مقدر ( بنام12 بليل واصحي 5 الفجر اذاكر لحد 12 وانام 3 ساعات مثلا واكمل لحد 12 تاني)
لكن في اول حصه فيزياء اللي حصل اني مكنتش قادر اركز خالص ومتوتر حاسس الماده صعبه جدا واللى خلاني احس كده طول الحصه هي مقدمه الاستاذ الجميله الله يسامحه
وهي كانت عناصرها ان الفيزياء 8 فصول
.. هنخلص علي شهر 3 علي الاقل
.. الفيزياء مش سهله ومحتاجه مذاكره ..
الثانويه العامه مش اي حد يعدي بمجموع محتاجه مهارات و و ..
السنه دي نسبه الناس اللي سقطو في الفيزياء كبيره , حتي الناس اللي جابت درجه حلوه فيها مش كتير ونادر لما تلاقي حد قفل 60/60 .
بس علي كلامه وكلام الناس ان هو مدرس كويس يعني
وكان حاطط كام ورقه في الملزمه عن الناس الللي كانت بتاخد معاه ودرجاتهم حلوه وكده
انا طبعا زاد علي التوتر اللي كنت فيه اني اتعقدت من الفيزياء جدا ...
روحت بعد الحصه في اليوم ده وانا في الطريق من الدرس للبيت تايه ومش حاسس انا ماشي فين من كتير الضغط اللي كنت فيه ..
روحت البيت وانا كنت بقول انا قدر اعمل حاج وحاولت اقنع نفسي اني انسي الكلام بتاعه ده وابعد نفسي عن التوتر بقدر الامكان ..
(( انا مش غبي لكن مش ذكي جدا جدا )) لما جيت اذاكر في نفس اليوم كانت الساعه 9:30 بليل كده ..
كنت بدمع من قبل ما ابداء مذاكره ..
شايف الملزمه سهله جداا يعني عامله زي علوم اعدادي ..
لكن مش قادر استوعب ولا كلمه وكل ما افهم قانون معرفش احل بيه حاجه (( مكنتش بعرف استنتح حتي القانون اللي قدامي )) بصراحه عيطت وحسيت ان كل حاجه بتروح خلاص ..
كل حلم حلمته بمستقبل في كليه كويسه وايكون عندي معلومات كتيرر ومتفوق ..
كل ده راح خلاص .. اذان الفجر .. وكنت انا لسه زي مانا ومحليتش غير 6 اختياري ..3 تعريفات ومسئله (اسهل واكتر مسئله مباشره ) والملزمه الواجب بس كان حوالي 15 اختر و 20 مسئله و 7-5 تعريفات وعلل بقي وحاجات من دي ( يعتبر اني مانجزتش حاجه في اليوم ده يعني)
قومت صليت ودعيت ربنا يوفقني في السنه دي وتعدي علي خير.. انا قولت خلاص انا هنام واشوف بكره هيحصل ايه ..
صحيت تاني يوم الساعه 8-9 تقريبا .. صليت الصبح وقولت ابداء تاني .. فضلت زي اليوم اللي قبله بالظبت لمده 10-15 دقيقه ..
فوقت قولت انا مش هضيع وقت اكتر من كده حاولت اركز قد ما اقدر .. افهم القوانين .. اجيب التعريفات من القوانين اللي انا فهمتها .. وبدات احل مسئله .. احل والاقي الناتج صح ! ( كان بيبقي مكتوب في المسئله الحل زي كتاب الامتحان كده )
.. وبدات في التانيه والتالته لقيت اني وصلت للمسئله رقم 14 في حوالي 20 -30 دقيقه .. مكنتش حافظ القوانين اوي .. كنت بحل المسئله واقعد افكر في القانون مره اجيبه ومره لا ..
لكن مره مع مره لقيتني حفظت كل القوانين وبجيب كل التعريفات بسهوله جدا حليت كل النظري (( الاستاذ مجبش سيرته في الحصه كان مركز علي المسائل فقط ))
رجعلي الامل تاني .. حليت كل مسائل الواجب .. دخلت علي مسائل الحصه التانيه اللي لسه مخدتهاش وحليتها برضو بنفس الطريقه الاولي رغم انها متشرحتليش
.. وحتي ان كانت .. انا كده كده مكنتش هفهمها من المدرس ..
ذاكرت اول درس كامل في حوالي 4 ساعات وحليت 80% من الملزمه بتاعت الدرس .. وطول منا بحل بقول الحمد لله .. الحمد لله علي كل حاجه ..
وديما كانت في بالي .. " فإن مع العسر يسرا إن مع العسر يسرا "
الساعه 12:30 اشتريت كتاب الامتحان فيزياء وكيمياء وحليت فيزياء كتير الحمد لله ..
الساعه 2 درس الكيمياء .. اول حصه .. الماده بسيطه الي حد ما ..
راجع مبسوط جدا .. كان الواجب تعريفات وحاجات خفيفه حليت كله الحمد لله ومستكفيتش بيه وحليت من كتاب الامتحان..
والنهارده.. كانت الحصه التانيه فيزياء رجعت بحاله ( حزن )اه اخف شويه ..
لكن انا مش بقدر استوعب اي كلمه في الحصه واكنها زي قلتها وماستفدتش غير باللي انا ذاكرته مع نفسي
وكنت بحل هناك في الحصه لان انا كنت مزاكر الدرس كله والاستاذ كان مقسمه علي حصتين فكنت عارف هو بيتكلم في ايه وبحل .. لكن الشرح نفسه مكنتش بستفيد حاجه
اسف لو طولت بس انا تعبان بجد .. وياريت تدعولي
وسؤالي هي السنه في اولها بتكون كده ولا العيب من المدرس ولا العيب في مين ؟
.. انا بصراحه شرح المدرس بيعمل اللي عليه لكن في النظري لا مبيجيبش سيرته زي مثلا اسئلة ماذا يحدث في الحالات الاتيه وكده
.. انا مش عارف اعمل ايه وانا اكيد لو فضلت علي كده هتائثر علي باقي المواد وتبقي الدنيا خربت .. ارجوكم انصحوني وانا اخايف اغير المدرس الاقي الاسوء وابقي خسرت خساره اكبر ...
ياريت لو حد شاف الكلام ده وخدت من وقته وقراه يحاول يفيدني باي حاجه حتي بدعوه لان انا مفيش حد حاسس باللي انا حاسه وربنا يبعد عنكو الاحساس ده

السلام عليكم اولا..
انا والله م اخدت غير اساسيات ف الفزياء مش حليت لسه لان دخلت ع الحصه علطول
انت ممكن تكون مش فاهم ان في احتمالين ان المدرس الي حضرتك روحت عنده ده ش اداك اساسيات الفزياء يعني النهارده تاني حصه كانت بردو اساسيات العلاقات القوانين نجيبها ازاي هحااول اجيبهالك لازم تفهمهاوالي مش فاهمها الدفعه تحت امرك كلها
اولا المدرس الي بروح عنده ده قال يا حماعه عشان محدش يدايق انا بخلص المنهج اااااخر واحد في العالم بس ببقي خارجه فاهمه وحافظه الحصه الحاجه بيقوله يجي 15 مره بيعيد ويزيد وللامانه والله اول ما الحصه بتبد ا الحاجات حتي الي اخدتها ف تانيه مش فاكره منها اي حاجه مش في حاه اسمها المدرس ده حلو فهروح والله حد قالي المدرس ده روعه روح جربه يمكن مش توصلك منه المعلومه حاول تدور ع عيوب المدرس الي بتروحله مش بس مميزاته لان العيون ممكن تسيطر ع المميزات الاكيد ان مش بدا ف اساسيات الفزياء
اما جيت دورت ع المدرس ده لاقيته بيخلص متاخر السنه بتاعه دفعه 2016 خلص قبل العربي باسبوعين فقط انا استغربت وقولت هراجع امتي وكده المدرس قال هخليكوا مع اخر حصه مستعدين للامتحان والله اعلم بقي
دور ع المدرس الي بيدي امتحااااانات بجد لها تاثير جامد جدا واسال ع المدرسين التانين وشوف جرب مدرس غيره من غير ما تسيب الي بتروحلهه موصلتش المعلومه شوف غيره وهكذا لانك مش مجبر تروح لمدرس عشان سمعته حلوه
الله المستعان ربنا يعينك
ملحوظه:الاساسيات مهمه جدا جدا جدا جدا جدا لازم تذاكرها
وم تاخد السنه دي علي اعصابك وتستخدم عضلاتك نصيبك مكتوبلك