قديم 14-08-2016, 06:24 AM
cxzdsa cxzdsa غير متواجد حالياً
عضو جديد

cxzdsa is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة norhan mostafa مشاهدة المشاركة
السلام عليكم اولا..
انا والله م اخدت غير اساسيات ف الفزياء مش حليت لسه لان دخلت ع الحصه علطول
انت ممكن تكون مش فاهم ان في احتمالين ان المدرس الي حضرتك روحت عنده ده ش اداك اساسيات الفزياء يعني النهارده تاني حصه كانت بردو اساسيات العلاقات القوانين نجيبها ازاي هحااول اجيبهالك لازم تفهمهاوالي مش فاهمها الدفعه تحت امرك كلها
اولا المدرس الي بروح عنده ده قال يا حماعه عشان محدش يدايق انا بخلص المنهج اااااخر واحد في العالم بس ببقي خارجه فاهمه وحافظه الحصه الحاجه بيقوله يجي 15 مره بيعيد ويزيد وللامانه والله اول ما الحصه بتبد ا الحاجات حتي الي اخدتها ف تانيه مش فاكره منها اي حاجه مش في حاه اسمها المدرس ده حلو فهروح والله حد قالي المدرس ده روعه روح جربه يمكن مش توصلك منه المعلومه حاول تدور ع عيوب المدرس الي بتروحله مش بس مميزاته لان العيون ممكن تسيطر ع المميزات الاكيد ان مش بدا ف اساسيات الفزياء
اما جيت دورت ع المدرس ده لاقيته بيخلص متاخر السنه بتاعه دفعه 2016 خلص قبل العربي باسبوعين فقط انا استغربت وقولت هراجع امتي وكده المدرس قال هخليكوا مع اخر حصه مستعدين للامتحان والله اعلم بقي
دور ع المدرس الي بيدي امتحااااانات بجد لها تاثير جامد جدا واسال ع المدرسين التانين وشوف جرب مدرس غيره من غير ما تسيب الي بتروحلهه موصلتش المعلومه شوف غيره وهكذا لانك مش مجبر تروح لمدرس عشان سمعته حلوه
الله المستعان ربنا يعينك
ملحوظه:الاساسيات مهمه جدا جدا جدا جدا جدا لازم تذاكرها
وم تاخد السنه دي علي اعصابك وتستخدم عضلاتك نصيبك مكتوبلك
القصد العلاقات بين القوانين طردي وعكسيه وشكلها بيانيا وكده ؟ ولا ان استخدم اكتر من قانون في مسئله واعوض بواحد ينتج مثلا حاجه مفقوده في القانون اللي هجيب بيه المطلوب فيبقي قانون واحد لكن بتغير الرمز للمفقود ل طرف المعادله اللي بيساوي المفقود ؟ .. ولا تقصدي الاستنتاج .. انا مش فاكر حاجه لان الاجازه كنت شاغل نفسي بمجالات تانيه بعيد عن الدراسه بس اللى فاكره التحويلات الرموز والحاجات اللي فوق دي مش عارف هو ده اللى تقصديه ولا لا