قديم 14-08-2016, 08:34 AM
الصورة الرمزية محمد محمود بدر
محمد محمود بدر محمد محمود بدر غير متواجد حالياً
نجم العطاء

محمد محمود بدر is just really nice

تابع

جميل. طيب ليه بقي بنقول ان شراكه الجيش مع الشركات الاجنبيه في السوق المصريه هي مصيبه كبيره؟ تعالوا نفهم.

المعلم تامر العسكري هو اكبر معلم بتاع بقاله في السوق المصري. و طبعا زي ما احنا عارفين في أيده الحل و الربط و البندقية و الدبابه و كل شيئ. المعلم تامر العسكري في أيده حاجات كتير قوي و يقدر يطلع قوانين و يحاكم اي حد يعني في محاكمه الخاصه.

المعلم تامر لقي انه محتاج يتوسع في محلات البقاله بتاعته و قرر انه محتاج رأسمال اجنبي. المعلم تامر زار بريطانيا في دوره تدريبيه و عجبه جدا محلات تيسكو هناك. قرر المعلم تامر انه يدخل شراكه مع تيسكو الانجليزيه. طبعا المعلم تامر له اتصالات كبيره في إنجلترا و كلم سفير مصر هناك عشان يرتب مقابله مع رئيس شركه تيسكو.

رئيس شركه تيسكو عجبته جدا حكايه انه يدخل شريك مع المعلم تامر العسكري. بالذات بعد المعلم فهد السعودي كلمه و قاله انه ياخذ باله من المعلم تامر لان عزيز عليه قوي و انه لو عمل شغل مع المعلم تامر في سوق البقاله في مصر حيقدر يعمل شغل كبير مع المعلم فهد السعودي في السوق بتاعته اللي هي جنب سوق المعلم تامر.

قرر رئيس شركه تيسكو يخش شركه النص بالنص مع المعلم تامر. المعلم تامر دخل بتمن الارض في التجمع الخامس (محدش يقدر يقول للمعلم تامر لا) اللي هي ارض واخدها من الدوله ببلاش. و حيدخل كمان بتمن الكهربا و المياه و الإعلانات. كل دول حاجات المعلم تامر بياخدها ببلاش. و شركه تيسكو تدخل بتمن المباني و الاداره. و يقسموا الربح بالنص.

بنوا السوبر ماركت الأولاني و التاني. الفلوس جريت مع المعلم تامر. و فكر انه يروح يجيب شركه والمارت الامريكيه يعمل معاها شركه جديده تانيه. بتوع تيسكو قالوا للمعلم تامر مينفعش. ليه؟ قالوا انه لو جاب والمارت حتدخل و تاكل السوق و تنزل الاسعار و مكاسبك اللي بتعملها معانا حتقل كتير قوي. انت عاوز تجيب والمارت ليه؟ عشان أتوسع أكتر و افتح سوبرماركت في المعادي. طيب احنا حندخل معاك في سوبر ماركت المعادي. مش مشكله. و ربحك مضمون يا معلم تامر.

المعلم تامر العسكري حسبها. و لقي ان كلام تيسكو صح. و بعدين هوه صحيح الاسعار حتقل علي المصريين لو والمارت دخلت. بس ربح المعلم تامر كمان حيقل. و ليه كده؟ و بعدين الواد اللي اسمه احمد مدني ده كمان عاوز يجيبهم يشتغلوا هنا في السوق. علي جثتي. انا حاحط مليون عقبه قدام احمد مدني لحد والمارت ما تطفش و عمرها مترجع مصر أبدا.

و طبعا الورق ورق المعلم تامر و الحكومه حكومه المعلم تامر. هوه في حد يقدر ينافس المعلم تامر؟

تمر السنين و رئيس شركه تيسكو يبقي رئيس وزرا بريطانيا.
(عادي جدا ان ده يحصل بالذات في امريكا. ديك تشيني كان رئيس شركه هاليبرتون. جورج بوش الاب و الابن كانوا اصحاب شركات. جورج شولتز وزير الخارجيه الأسبق كان رئيس شركه بيكتيل الامريكيه اكبر شركه إنشاءات في العالم. روبرت ماكنمارا كان رئيس شركه فورد للسيارات. و هكذا.)

طبعا رئيس شركه تيسكو عارف المعلم تامر و ماسك عليه انه منع والمارت انها تدخل السوق المصريه. خد بالك رئيس تيسكو معملش حاجه غلط. هوه بس ادي فكره ان دخول والمارت منافس وحش. و ده طبيعي و عادي في المنافسه. تصرفات المعلم تامر هي اللى مش تمام.

كمان طبعا شركه والمارت نبهت السفاره الامريكيه في القاهره للموضوع و المخابرات الامريكيه عرفت الحكايه. و تصرفات المعلم تامر طبعا ضد القانون الامريكي اللي بيمنع الاحتكار. و طبعا زي ما شوفنا في موضوع فساد الفيفا امريكا تقدر تطبق قانونها في اي مكان في العالم.

بريطانيا و امريكا كانوا محتاجين تأييد المعلم تامر العسكري لضرب دوله بهريزيا. المعلم تامر بيحب الناس في بهريزيا. المعلم تامر مكانش عاوز يؤجر محل البقاله بتاعه لضرب بهريزيا. رئيس وزرا بريطانيا كلمه مكالمه و قاله فاكر ايام زمان لما انا كنت رئيس شركه تيسكو. و الله عملنا شغل كويس مع بعض. عاوزين تأييدك في ضرب بهريزيا. المعلم تامر اتحجج ان مجلس الشعب حيرفض. تاني يوم سفير بريطانيا في مصر سلم المعلم تامر رساله فيها ان المدعي العام البريطاني و الامريكي ناوي يفتح تحقيق في موضوع منع شركه والمارت.

المعلم تامر حويط طبعا و فهم الموضوع و علي طول أيد ضرب بهريزيا. مجلس شعب ايه و بتاع ايه. دول كلهم شغالين عند المعلم تامر.

عرفنا ليه الجيوش و اجهزه الدوله غلط انها تدخل في البيزنس و الاسوء و المصيبه الأكبر انها تدخل مع شركات اجنبيه؟

ده اللي احنا بنقول عليه تعارض المصالح او conflict of interest.
مينفعش تبقي صاحب القانون و الجيش و الدبابه و في نفس الوقت تعمل بيزنس.

واحد يقولك احنا واثقين في الجيش. يا عمي الرسول بيقولنا اجتنبوا الشبهات يا ناس: ( إن الحلال بين والحرام بين وبينهما أمور مشتبهات لا يعلمهن كثير من الناس فمن اتقى الشبهات استبرأ لدينه وعرضه ومن وقع في الشبهات وقع في الحرام كالراعي يرعى حول الحمى يوشك أن يرتع فيه ألا وإن لكل ملك حمى ألا وإن حمى الله محارمه ألا وإن في الجسد مضغه إذا صلحت صلح الجسد كله وإذا فسدت فسد الجسد كله ألا وهي القلب) متفق عليه.

هذه هي الشبهات و الله.

آخر تعديل بواسطة محمد محمود بدر ، 14-08-2016 الساعة 08:38 AM