عرض مشاركة واحدة
  #8  
قديم 14-08-2016, 11:53 AM
الصورة الرمزية محمد محمود بدر
محمد محمود بدر محمد محمود بدر غير متواجد حالياً
نجم العطاء
 
تاريخ التسجيل: Nov 2009
المشاركات: 23,998
معدل تقييم المستوى: 38
محمد محمود بدر is just really nice
افتراضي

تابع


مقارنه مصر بالعالم في الاستهلاك:



اللي حنعمله اننا حنقارن الاستهلاك في مصر بالاستهلاك في دول تانيه (مصدر 1 مصدر 2 مصدر 3 ). لكن فيه مشكله كبيره في المقارنه دي. ليه؟ لان أكيد بلد زي امريكا او بريطانيا اغني بكتير من مصر و دخل الفرد اعلي بكتير. و بالتالي حتصرف أكتر بكتير من البيت المصري علي الاستهلاك. كمان الاسعار في أوروبا او تركيا كمان اعلي من مصر. و بالتالي البيوت في أوروبا و امريكا سهل جدا انها تصرف علي الاستهلاك اعلي من البيوت في مصر.

و العكس كمان صحيح. بلد زي افغانستان مثلا دخلها اقل من مصر و بالتالي أكيد حتصرف علي الاستهلاك اقل بكتير من مصر.
لذلك دي مقارنه مش عادله إطلاقا.

امال نقارن ازاي؟

المقارنه حتكون كنسبه من الدخل. يعني ايه؟ كل بيت داخله فلوس قد ايه و نسبه اللي بيصرفه من الدخل ده علي الاستهلاك قد ايه.
النسبه ده اسمها HFCE/GDP. او نسبه الاستهلاك للناتج القومي.

ايه اهميه النسبه دي؟ انها بتورينا هل الشعب ده بيصرف فلوسه كلها علي الاستهلاك و لا بيحاول انه يدخر. لذلك ده افضل مقياس لما يطلق عليه thrift او التقشف او الحذر في الانفاق.


طيب النسبه دي في مصر ٧٦٪. في افغانستان ٩٢٪. في الأرجنتين ٥٩٪. في البرازيل ٦٠٪. في قطر ١٨٪. في نيجيريا ٧٠٪. في الامارات ٤٧٪. في امريكا ٧١٪. في تركيا ٧٢٪. في اسرائيل و الهند ٥٧٪. و في فلسطين ١١٥٪.


نفهم من كده اي حاجه؟ لاحظت حاجه؟ غالبا لأ. ليه؟ لان ممكن تكون نسبه الاستهلاك عاليه جدا لمجرد ان المواطنين دخلهم قليل جدا و بالتالي يا دوبك كل الفلوس رايحه علي الاستهلاك الأساسي اللي هوه يا دوبك الاكل و الشرب الاساسي و شويه لبس و سكن بسيط يستر الانسان. بالعكس. ممكن جدا ان حتي الدخل ده مش مكفي و الدوله ككل بتعتمد علي المعونات عشان الناس تستمر في الحياه زي فلسطين مثلا اللي بتاخد ١٥٪ فوق الدخل بتاعها عشان الناس تصرف علي الاستهلاك.

نفس الكلام مثلا في جمهوريه جنوب السودان اللي هي من أفقر شعوب الارض و بتعتمد علي المعونات عشان الناس بس تعيش. في العكس من كده ممكن جدا ان متوسط الدخل يكون كبير جدا لدرجه انه مهما الاسره استهلكت برضه بيفضل فلوس كتيره جدا زي مثلا بلد زي قطر اللي فيها واحد من اعلي متوسطات الدخل في العالم.


و ده فعلا اللي الرسم البياني المرفق بيوضحه. انه فعلا فيه علاقه أكيده بين نسبه الاتفاق علي الاستهلاك و الدخل القومي. كل لما الدخل يزيد كل لما نسبه الانفاق علي الاستهلاك بتقل. و حنلاقي كمان ان بلد زي مصر في منتصف كتله كبيره من الدول حواليها.

لذلك لما نيجي نقارن لازم نقارن بين دول متقاربه في الدخل عشان نعرف احنا مقارنه بدول مقاربه لينا في الدخل هل بنصرف زيهم و لا أكتر منهم؟


المقارنه بدول زينا


مين هيه الدول اللي دخلها مقارب جدا لمصر؟

مصر ترتيبها ١١٤ من حيث الدخل القومي او الناتج القومي للفرد بحوالي ٣٧٠٠ دولار في السنه. حوالينا دول زي التالى (المصدر ):

تونس : دخلها ٤٠٠٠ دولار في السنه. و طبعا بلد عربي و ظروفها الثوريه مشابهه لمصر جدا.

ارمينيا: دخلها اقل من مصر شويه صغيرين بحوالي ٣٥٠٠ دولار في السنه و بلد أوروبي كان تابع للاتحاد السوفيتي و استقل لكن عنده حروب و مشاكل كتير مع جارته أذربيجان.

جورجيا: بلد أوروبي صغير. دخلها اعلي من مصر بقليل و ما زالت تعاني من حرب قصيره مريره مع روسيا.

اندونيسيا: بلد اسيوي مسلم و كبير. دخل الفرد حوالي ٣٣٠٠ في السنه. مقارب لمصر جدا.

يعني حنقارن مصر بدول متقاربه جدا معاها في الدخل القومي. واحده بلد عربي. التانيه اوروبيه و عندها مشاكل. التالته بلد اسيوي مسلم و هو اكبر بلد مسلم في العالم. أظن مقارنه عادله جدا.

طبعا مينفعش بقي نقارن بتركيا او اسرائيل مثلا لان دول متوسط الدخل فيهم عده اضعاف مصر. مفيش وجه للمقارنه يعني.

نتايج المقارنه بين مصر و دول العالم المشابهه ليها:


– مصر: نسبه الاستهلاك للدخل ٧٦٪
– تونس: ٦٣٪
– ارمينيا: ٨١٪
– اندونسيا: ٥٨٪
– جورجيا: ٨٣٪

متوسط الدول دي كلها حوالي ٧٣٪. يعني مصر تقريبا تقع في المتوسط من ناحيه نسبه الاستهلاك للدخل. حنلاحظ كمان حاجه. ان الأوروبيين نسبه استهلاكهم عاليه. في حين الاسيويين. اقل من مصر. في حين مصر تقع تقريبا في النص.

ده استنتاج مهم جدا. يعني احنا فعلا مقارنه بأقراننا في العالم نسبه استهلاكنا مش عاليه قوي و كمان مش قليله قوي. تقريبا في النص.

المقارنه مع تونس:


يتبع


رد مع اقتباس