عرض مشاركة واحدة
  #13  
قديم 14-08-2016, 03:05 PM
الصورة الرمزية محمد محمود بدر
محمد محمود بدر محمد محمود بدر غير متواجد حالياً
نجم العطاء
 
تاريخ التسجيل: Nov 2009
المشاركات: 23,998
معدل تقييم المستوى: 38
محمد محمود بدر is just really nice
افتراضي

تابع


القمح ده في مصر حله انك تسيبه للعرض و الطلب. ادي الفلاح المصري سعر عالمي للقمح و خليه ينتج قد ما يقدر و خلي اليات السوق تشتغل لوحدها.

بعد كده مصر بتستورد أدويه قيمتها ١,٢ مليار دولار. ده بقي عيب. يعني مش الأفضل بالذمه اننا ننتج الدوا بتاعنا؟ بالذات ان مصر فيها قاعده صناعيه مش بطاله لصناعه الدواء؟

بعد كده مصر بتستورد ملابس و منسوجات بحوالي ٤ مليار دولار. اه انت سمعتها صح. مصر بتستورد (تحتها ٣ خطوط) منسوجات بحوالي ٤ مليار دولار. ده بقي اللي اكبر عيب. يعني بلد فيها صناعه منسوجات من ايام طلعت حرب تقع بسهوله كده قدام الصين؟


نوصل بقي للمصيبه الكبيره. مصر بتستورد عربيات و موتوسيكلات و توكتوك بحوالي ٤ مليار دولار في السنه.

يعني بنستورد عربيات ب ٤ مليار في السنه. عشان نحطلها بنزين ب ٦,٥ مليار دولار في السنه. ضايع معظمه في الوقوف في اشارات. عشان نقف نتكلم في التليفون اثناء الاشاره بمليار دولار في السنه. يعني حوالي ١٢ مليار دولار في السنه رايحين في كلام فارغ. و بعدين نيجي نشطر علي القمح بتاع الفقرا اللي بحوالي ٢,٥ مليار بس. و بعدين بعد كده تشتكي احنا ليه مش بنتقدم. ماهو عشان محدش عاوز يبص علي الأرقام و البيانات و محدش عاوز يفهم. احنا مش حنطق من شويه.

يعني في ٥ سنين المصريون صرفوا ٦٠مليار دولار عشان يقفوا في اشارات و يضايقوا بعض في المرور. مبروك علي الذكاء.
لو احنا مكان الحكام في مصر نحول ال ٦٠ مليار دولار انهم يعملوا أفظع مترو انفاق في التاريخ. أصل عيب قوي ان طول مترو الانفاق في مصر كله اول عن اخر ٨٠ كيلو. و طول مترو انفاق لندن ٤٠٠ كم. محتاجين احنا ال ٤٠٠ كم دول عشان نقدر نبطل العربيات و نستخدم المترو في كل حته و نعيش زي بقيه خلق الله يعني.

نفس الكلام اننا المفروض نحفز صناعه المنسوجات اننا نجيب خبره تركيه (اكبر منتجي المنسوجات في أوروبا الان). مش عيب علي فكره. احسن من الخبره الاماراتيه او السعوديه اللي ملهاش في انتاج الملابس.

و نفس الكلام عن صناعه الدوا اننا نتعاون مع الهند اللي هي دلوقتي من اكبر و اهم منتجي الادويه في العالم. لأن الشركات الاوروبيه و الامريكيه نادر جدا انها حتديك سر الخلطه. عكس الهنديه اللي هم عاوزين ان كل دول العالم تتعاون معاهم يفكوا سر الخلطه.


علي فكره احنا بنستورد توكتوك من الهند.
ادي ٢٠ مليار دولار ممكن نقللها من خانه الاستيراد و يمكن حتي نحولها لخانه التصدير بشويه شطاره

يتبع

رد مع اقتباس