عرض مشاركة واحدة
  #33  
قديم 15-08-2016, 09:35 AM
الصورة الرمزية محمد محمود بدر
محمد محمود بدر محمد محمود بدر غير متواجد حالياً
نجم العطاء
 
تاريخ التسجيل: Nov 2009
المشاركات: 23,998
معدل تقييم المستوى: 38
محمد محمود بدر is just really nice
افتراضي ماذا يحدث لسعر الدولار (3)


ماذا يحدث لسعر الدولار (3)










الحساب المالي و الرأسمالي:


طيب الحسابات دي كلها بناءا علي ميزان المدفوعات. اللي هوه زي الحساب الجاري كده في البنك. بتحسب دخل لك دولارات قد ايه و خرج منك دولارات قد ايه. لكن انت طبعا ممكن تقترض و يجيلك دولارات من الاقتراض. و ممكن كمان يدخلك استثمارات اجنبيه تدخل دولارات البلد. او تخرج استثمارات اجنبيه تخرج دولارات من البلد. او ان السعوديه تديك وديعه بالدولار. او انك تأخذ الوديعه دي و تحط عليها من الفلوس اللي انت شايلها للزمن و تدفع أصل الدين اللي عليك. كل ده مش بيدخل في ميزان المدفوعات. بيدخل في حاجه تانيه اسمها “الحساب المالي و الرأسمالي”. و ده كمان البنك المركزي بينشره يعني حنحسبه و ندرسه كمان.

الفارق بين ميزان المدفوعات و الحساب المالي و الرأسمالي هو بالضبط الفرق بين حساب جاري في البنك و الوديعه او الأصول. الحساب الجاري داخل و طالع منه فلوس بدون تغيير في الأصول. يعني مثلا بتدفع فايده القروض من ميزان المدفوعات. السياح بيدفعوا فلوس من ميزان المدفوعات. إنما الحساب الراسمالي من اسمه كده انه تغيير في الاستثمار. يعني مستثمر يدخل او يطلع او انك تسدد القروض اللي عليك او انك تاخد قروض او بلد تحط عندك وديعه.


الفلوس من دول اخري. انواع:


نشرح شويه موضوع الوديعه من بلد تانيه الاول. لو يجيلك فلوس من بلد تانيه و تدخل في الميزانيه و انت مش مطالب بسدادها علي الأقل علي الورق او ان بلد تانيه تديك بترول او بنزين بسعر مخفض فده بيدخل في ميزان المدفوعات. و علي فكره ده شيئ مهين لأي دوله انها تأخذ الفلوس دي في ميزان المدفوعات. لانها في الأغلب بتيجي في احوال عجز عن سداد الالتزامات. على فكرة لا مرسي طلبها و لا مبارك عملها.

إنما لما دوله تديك قرض او تديك وديعه مطلوب سدادها فده بيدخل في الحساب المالي و الراسمالي. فهمنا الفرق؟

ايه اللي داخل و طالع في الحساب المالي و الراسمالي؟


الحساب الراسمالي ده كله بيتحكم فيه البنك المركزي. الزياده فيه هي زياده في احتياطي البنك المركزي. النقص فيه نقص في احتياطي البنك المركزي.

طيب نشوف ايه داخل و طالع من الحساب الراسمالي ده:

١- الاستثمارات.

فيه استثمارات مصريين بيعملوها في الخارج. مثلا رجل أعمال لما يحول فلوس عشان يشتري منتجع في سويسرا. دي فلوس استثمارات طالعه بره مصر.
بالعكس في كمان لما مستثمر اجنبي يدخل يستثمر في مصر. ده بيدخل استثمارات.
في نوعين من الاستثمار. استثمار مباشر. يعني يشتري ارض او مصنع او يبني مصنع. و فيه استثمار في أوراق ماليه. يعني يشتري اسهم في البورصه مثلا.
الدول بتفضل جدا الاستثمار المباشر. لان المستثمر اللي بيشتري اسهم النهارده ممكن يبيعها بكره. لكن اللي بيبني مصنع ده واحد قاعد معاك فتره طويله.

٢- القروض.

و دي عاده بنقسمها لقروض طويله الأجل و متوسطه و قصيره.
قصيره يعني تقترض كام شهر و ترجع الفلوس. طويله يعني تأخذ قرض و تسدده علي ٣٠ سنه مثلا. الدول بتحب القروض الطويلة لانها فيها ثبات و معناها انه في ثقه في قدره الدوله علي السداد علي مدي بعيد.

لما بتاخد قرض طبعا بتاخد فلوس فده معناه فلوس داخله البلد. لكن كمان القروض القديمه اللي ميعادها حل لازم تدفعها. زي ما شفنا الفايده بتتدفع من ميزان المدفوعات. أصل القرض لما يجي ميعاده بتدفعه من الحساب الراسمالي اللي هوه في الاخر بيصب في احتياطي البنك المركزي من الدولار.

لذلك في الحساب الراسمالي حنلاقي سطرين تحت القروض: سطر اسمه drawings يعني ما يدخلك من القرض الجديد. و سطر اسمه repayment يعني أصول القروض القديمه اللي ميعاد دفعها حل.

٣- الزياده و النقص في الأصول:

يعني مثلا لو عندك احتياطي دهب او عقارات تملكها و سعر الدهب نزل قصاد الدولار فلازم تقول ان قيمه أصولك نزلت. او لو سعر العقارات بتاعتك نزلت فنفس الكلام. ده مثلا ينطبق علي العقارات اللي الحكومه تملكها زي السفارات و القنصليات في الخارج و المتاحف و العقارات اللي وزاره الأوقاف تملكها. كل دي أصول سعرها بيتغير و لازم تقرير البنك المركزي يرصد التغير في الاسعار دي.

كمان لو في ودائع من دول تانيه لازم تتحسب في التغير في الأصول و الودائع.

سنه ٢٠١٤/٢٠١٥ البنك المركزي قال انه انسحب منه نص مليار دولار صافي مقارنه بدخول ٢ مليار دولار صافي في عام ٢٠١٣/٢٠١٤. و مقارنه بدخول ٦ مليار دولار صافي في عام ٢٠١٢/٢٠١٣. و بيقول ان السحب بتاع النص مليار دولار صافي ده راجع انه سدد مستحقات عليه لبعض الدول العربيه.



يعني ايه الكلام ده؟ نحاول نفهم.



يتبع


رد مع اقتباس