عرض مشاركة واحدة
  #34  
قديم 15-08-2016, 09:36 AM
الصورة الرمزية محمد محمود بدر
محمد محمود بدر محمد محمود بدر غير متواجد حالياً
نجم العطاء
 
تاريخ التسجيل: Nov 2009
المشاركات: 23,998
معدل تقييم المستوى: 38
محمد محمود بدر is just really nice
افتراضي

تابع



يعني ايه الكلام ده؟ نحاول نفهم.





دخل في سنه مرسي ٦ مليار دولار ودائع. ده غير القرض اللي شرحناه فوق. الوديعه بتدخل انها مستحقه عليك تسددها عند الطلب او حسب الاتفاق. القرض ليه فايده بتدفعها و أصول تسددها و هدف اخدت القرض عشانه زي مثلا تبني مدارس او تعمل مصانع او غيره.



الوديعه بتحطها معاك و تفضل مستحقه عليك.





في ٢٠١٣/٢٠١٤ دخل مره كمان ٢ مليار دولار ودائع صافيه.



في ٢٠١٤/٢٠١٥ عارفين انه دخل مصر ٦,٥ مليار دولار ودائع من السعوديه و الامارات ( المصدر ). و كمان دخل زيهم في ٢٠١٣/٢٠١٤. يعني في ٣ سنين دخل مصر ١٩ مليار دولار ودائع: ١٣ مع السيسي و ٦ مع مرسي.



طلع بره مصر أكيد ٤,٥ مليار في عام ٢٠١٣/٢٠١٤ لان الصافي في السنه دي كان ٢ مليار بس. كمان طلع بره مصر في ٢٠١٤/٢٠١٥ حوالي ٧ مليار دولار لان الصافي كان سالب نص مليار دولار. يعني طلع بره مصر حوالي ١١,٥ مليار دولار في سنتين. لو قلنا ان ٦ مليار منهم كانوا عشان يدفعوا فلوس وديعه قطر و تركيا يبقي أكيد في ٥,٥ مليار دولار راحوا في حاجات تانيه. طبعا ٤-٥ مليار دولار منهم فلوس تفريعه القناه اللي راحت الشركه الاماراتيه . و نص مليار او مليار او شيئ من هذا القبيل راحت لشركه جنرال اليكتريك عشان الكهربا و لشركات تانيه عشان تمن استيراد الغاز و تمن ايجار محطه الغاز (المصدر ) و هي نفذت نص العقد و اخدت نص الفلوس.



مقارنه ٢٠١٤/٢٠١٥ بعام ٢٠١٣/٢٠١٤ من حيث الاحتياطي:




يتبع




رد مع اقتباس