عرض مشاركة واحدة
  #38  
قديم 15-08-2016, 05:47 PM
الصورة الرمزية محمد محمود بدر
محمد محمود بدر محمد محمود بدر غير متواجد حالياً
نجم العطاء
 
تاريخ التسجيل: Nov 2009
المشاركات: 23,998
معدل تقييم المستوى: 38
محمد محمود بدر is just really nice
افتراضي

تابع



طيب ايه تأثير ده؟



تاثيره انه انا لو عاوز أزود اسعار الأسهم في مصر ممكن ادخل السوق شاري. أحط ميزانيه ١٠٠ مليون دولار مثلا و ادخل كل يوم بحوالي ٢٠ مليون دولار اشتري اسهم. و طبعا لان في واحد عاوز يشتري اسعار الأسهم حتزيد. و بالتالي ناس تانيه حتقلدني و تقول السوق بتعلي و انهم يدخلوا يعملوا فلوس. يعني بسبب صغر السوق المصريه فهي معرضه لمضاربات تحكميه في الاسعار. سهل جدا ان واحد غني او مجموعه أغنياء يتحكموا في اسعار البورصه المصريه. و أسهل اكثر بالنسبه مثلا لحكومه السعوديه او الامارات انها تتحكم في اسعار الأسهم المصريه. معني كده ان البورصه المصريه بتتاثر جدا بالمتغيرات السياسيه اكثر من اي بورصه تانيه في العالم. طبعا ده بالاضافه لكل المتغيرات الاقتصاديه و احوال الشركات نفسها اللي طبعا لازم تاثر علي سعر الأسهم في اي بورصه.

ده مدخل لازم نفهمه كويس جدا عن البورصه المصريه بالذات.

تاثير تراجع بورصه الصين



ناس كتير تقولك ان تراجع البورصه المصريه سببه هو تراجع الأسهم الصينيه. و ده بعضه حقيقي و بعضه مش حقيقي.

الرسم البياني فى المشاركة السابقة يورينا انه مفيش علاقه كبيره قوي علي مدي ال ٥ سنين اللي فاتوا بين البورصه المصريه و الصينيه او حتي الامريكيه.

يعني مثلا من يونيو ٢٠١٤ مع انتخاب السيسي بدأت الأسهم الصينيه في الصعود بشكل كبير جدا بينما بدأت الأسهم المصريه في التراجع بشكل كبير جدا برضه.

العكس حصل بين يونيو ٢٠١٣ و يونيو ٢٠١٤ . في يونيو ٢٠١٣ الأسهم المصريه بدأت الصعود بشكل كبير في حين ان الأسهم الصينيه فضلت زي ما هي.

نلاحظ ان الفتره الوحيده اللي كان فيها الأسهم الصينيه و المصريه ماشيين مع بعض هي من يناير ٢٠١١ الي يونيو ٢٠١٣. الاتنين كانوا بصفه عامه في أتجاه النزول. الغريب ان الناس اللي دلوقتي بيقولوا ان الأسهم بتنزل عشان الصين ماكانوش وقتها بيقولوا كده و كانوا بيقولوا عجله الاقتصاد و الاستقرار و الحقونا البورصه بتقع و كل الكلام ده.

نلاحظ كمان ان الناس اللي بتقول ان الصين موقعه العالم كله كلامهم مش سليم تماماً. لان زي ما احنا شايفين الأسهم الامريكيه مثلا نزلت مؤخراً فعلا بسبب الصين لكن بشكل بسيط جدا. يعني الأسهم الامريكيه زادت ٦٢٪ في ٥ سنين يعني ١٢٪ في السنه في حين الأسهم الصينيه زادت ٢٠٪ بس في ٥ سنين يعني ٤٪ في السنه و معظم الخساره كانت في الكام شهر الأخير.

قارن ده بالأسهم المصريه اللي فقدت ٤٥٪ من قيمتها يعني نزلت تقريبا النصف في خلال ٥ سنين.

الحقيقه انه من يناير ٢٠١١ حتي يونيو ٢٠١٣ الأسهم الصينيه نزلت بسبب تداعيات الازمه الاقتصاديه العالميه و هبوط اسعار المنازل في الصين. في نفس الفتره في مصر المشكله كانت بالأساس سياسيه.


المقارنه بين مرسي و السيسي



بعد انتخاب مرسي مباشره حدث تحسن سريع للبورصه المصريه و تفوقت حتي علي الصينيه لفتره بسيطه في اكتوبر ٢٠١٢ و بعدها مباشره بدأ التراجع. ممكن نربط بدايه التراجع بتشكيل جبهه القوي المدنيه و بدايه ظهور علاقتها مع الجيش و مداولات المحكمه الدستوريه العليا حوالين حل الجمعيه الدستوريه و اشتباكات ميدان التحرير بين أنصار و معارضي مرسي قبل احداث الاتحاديه و قبل اعلان مرسي الغير دستوري .

نفهم من ده ايه؟



يتبع

رد مع اقتباس