عرض مشاركة واحدة
  #39  
قديم 15-08-2016, 06:37 PM
الصورة الرمزية محمد محمود بدر
محمد محمود بدر محمد محمود بدر غير متواجد حالياً
نجم العطاء
 
تاريخ التسجيل: Nov 2009
المشاركات: 23,998
معدل تقييم المستوى: 38
محمد محمود بدر is just really nice
افتراضي

تابع


نفهم من ده ايه؟


عاده البورصه مؤشر لما هو قادم. ازاي؟ اولا في البورصات العالميه المتداولين عندهم اجهزه أبحاث تتنبأ بالتطورات الاقتصاديه و السياسيه القادمه و توجه الاستثمارات بناءا علي الأبحاث دي (المصدر ). في سوق صغيره زي مصر مفيش كلام من ده. اللي بيحصل ان كبار المستثمرين بيبقوا عندهم معلومات من مصادرهم الخاصه عن اتجاه ما هو قادم او بيبقوا عاوزين يضغطوا في اتجاهات معينه. يعني اي مستثمر سعودي في مصر في اكتوبر ٢٠١٢ أكيد فهم ان حكومته مش مع مرسي و أكيد عرف ان الأوضاع مش مضبوطه. و ممكن جدا كمان يكون ده بتوجيه من حكومته. نفس الكلام لكبار رجال الاعمال في مصر اللي أكيد قاريين الاتجاهات.

استمر التراجع من اكتوبر ٢٠١٢ حتي يونيو ٢٠١٣ و بعدها مباشره بدأ صعود البورصه المصريه لحد يونيو ٢٠١٤ و هو انتخاب السيسي. بعدها بدأ الانحدار. يعني قبل الصين و قبل البورصه السعوديه و قبل اسعار البترول و كل الكلام ده.


عكس انتخاب مرسي خالص. انتخاب السيسي خلي البورصه تنزل. ليه؟ لو نفتكر ان رجال الاعمال وقتها حسوا انهم انضحك عليهم و ان كل حاجه بقت في أيد القوات المسلحة عكس ما كانوا فاكرين.



طبعا وضح انه كل حاجه الجيش بياخدها و انه مفيش مكان لاستثمارات في مصر. مفيش قانون استثمار. مفيش رؤيه للدوله في الاستثمار. مفيش اهتمام برجال الاعمال زي ما مبارك عمل. الجيش واخد كل المناقصات (اسمع ممدوح حمزه ). و بعدين مشروع تفريعه القناه سحب كل الفلوس من السوق من غير اي عوايد و من غير اي تخطيط.



السؤال احنا حنعمل ايه؟
رد مع اقتباس