عرض مشاركة واحدة
  #41  
قديم 15-08-2016, 07:26 PM
الصورة الرمزية محمد محمود بدر
محمد محمود بدر محمد محمود بدر غير متواجد حالياً
نجم العطاء
 
تاريخ التسجيل: Nov 2009
المشاركات: 23,998
معدل تقييم المستوى: 38
محمد محمود بدر is just really nice
افتراضي

تابع



طيب ازاي نبيع الشركه لمالك خاص و الارباح تروح لناس اكثر؟


فهمنا ان الارباح ممكن تزيد.
بس ليه المالك الجديد مش حيحط كل الارباح في جيبه و خلاص و كده الفلوس راحت علي الحكومه؟


أرجوكم. مفيش حاجه اسمها جيب الحكومه. مفيش حكومه او دوله في العالم هدفها هو الربح الا في مصر حيث للجيش و الدوله شركات خاصه هدفها الربح !!!!! الكلام ده ملوش مثيل في العالم كله. هدف الحكومات و الدول من الناحيه الاقتصاديه هو اغتناء الشعوب.

طيب قبل الخصخصه الارباح كانت بتروح للحكومه و بعد كده للشعب. بعد الخصخصه بقت تروح بس لمالك خاص. ازاي يبقي فيه توزيع احسن علي ناس اكثر؟

دي فكره قديمه جدا عن الراسماليه. و هي إقطاعيه اكثر منها رأسماليه حديثه. و كله يعتمد علي شكل و عقد البيع بين الحكومه و المالك الجديد.

مثلا. احد اهم طرق البيع هي طرح المنشأة في البورصه في شكل اسهم. في الحاله دي عدد اكبر من الناس حيتملكها و بالتالي الارباح حتروح لعدد اكبر. كمان ممكن العقد يكتب ان العمال يملكوا جزء من الشركه. و بالتالي الارباح تروح لهم. و طبعا لو الارباح تزيد و العقد ينكتب او طريقه البيع انه الارباح تتوزع علي عدد كبير من حاملي الأسهم و العمال يبقي احنا خلينا قاعده كبيره من الناس يجيلها فلوس اكثر من برنامج الخصخصه.

طرق الخصخصه و اخطاء الحكومه المصريه في البيع


بصفه عامه في اربع طرق للخصخصه (المصدر ):

١- طرح الأسهم في البورصه. يعني نقسم الشركه لأسهم و نبيع الأسهم في البورصه. و شرحنا احنا البورصه قبل كده

٢- بيع الأصل بالكامل لمالك واحد. و ده الطريق اللي اتبعته الحكومات المصريه المتتابعه و اخبرها حكومه السيسي اللي باعت بسكو مصر في غفله من الزمن.

٣- طريقه الكوبونات. و فيها تتقسم الشركه لأسهم و تتوزع الأسهم علي كل مواطني الدوله بالتساوي.

٤- الخصخصه من أسفل. و فيها يتم تشجيع الأفراد انهم يبدأوا شركات جديده تنافس حتي الشركات الحكوميه. زي مثلا انهم يعملوا شركات اتوبيس تنافس الشركه الحكوميه و بمرور الوقت تقليل حجم الشركه الحكوميه في السوق.

الحكومه المصريه دائماً بتبيع الأصل كله لمالك واحد. و ده بيعمل مشاكل كثيره جدا جدا. ايه هي؟

١- بيفتح شبهات فساد. يعني اشمعني تبيع لفلان مش علان و هكذا. و بعض شبهات الفساد دي حقيقي. و للاسف اختيار الطريق ده سببه هو الفساد.

٢- بيحجم نشاط البورصه المصريه. يعني بدل ما يبقي في تبادل للاسهم من الشركه الجديده و يزيد حجم البورصه و الشركه الجديده تقدر تاخد رأسمال جديد من البورصه في المستقبل، كل ده مبيحصلش.

نشوف دول العالم اللي خصخصت عملت ايه؟



يتبع


رد مع اقتباس