عرض مشاركة واحدة
  #45  
قديم 16-08-2016, 11:33 AM
الصورة الرمزية محمد محمود بدر
محمد محمود بدر محمد محمود بدر غير متواجد حالياً
نجم العطاء
 
تاريخ التسجيل: Nov 2009
المشاركات: 23,998
معدل تقييم المستوى: 38
محمد محمود بدر is just really nice
افتراضي

تابع


عملت ايه الاثيوبيه
.


قالت انها حتركز في افريقيا و تبقي اكبر شركه في افريقيا. و انها تمد خطوط لكل افريقيا بطيارات صغيره بوينج ٧٣٧ بتشيل حوالي ١٦٠ راكب. و بعدين تجمع الناس من افريقيا عندها في أديس أبابا. و بعدين تحطهم في طياره متوسطه الحجم زي البوينج ٧٨٧ (بتشيل ٢٥٠ تقريبا) بس استهلاكها من الوقود قليل جدا (المصدر ). و تطلع بالركاب دول اللي جايين من كل افريقيا علي أوروبا او اسيا او امريكا. و بالتالي تقدر تنافس الامارات مثلا. لان الراكب النيجيري اللي عاوز يروح امريكا او أوروبا، صعب قوي يروح لحد الامارات و بعدين يرجع يطير لامريكا.


نفس الكلام ابتدأت الطيران المغربيه تقلده (المصدر).

و طبعا الاثيوبيه حققت ١٥٠ مليون دولار أرباح في عام ٢٠١٤ (موقع الشركة ). في حين ان مصر ام الدنيا بتخسر. و ملهاش دعوه بالسياحه لان مفيش سياحه بتروح اثيوبيا طبعا.



النوع الرابع و هي الشركات الوطنيه


و دي زي مصر للطيران. و دي شركات عايشه في الماضي ايام الستينات و ام كلثوم و مصر هي ام الدنيا. شركات تعتمد علي انها تنقل مواطنيها لكل دوله في العالم. و ده كلام بقي مش ممكن في العصر ده لان المواطنين دول عندهم اختيارات و يقدر يطير يروح دبي او باريس و من هناك يروح اي حته في العالم.

و طبعا النوع ده من الشركات عنده مستشفي و مصحه و حضانه للأطفال و معاشات لا مثيل لها الخ. حاجات ملهاش علاقه باداره شركه طيران ناجحه.

طبعا صعب جدا انك تلغي الحاجات دي. لكن ممكن تعمل زي ما الصينيين عملوا انك تبيع جزء بس من الشركه مثلا ٢٠٪ و تسيب الباقي مملوك للدوله (مش زي برنامج التخصيص بتاع مصر اللي كله بيتباع). لما تبيع ٢٠٪ بيدخلك رأسمال ممكن تشتري بيه طيارات جديده و لو خليت ال ٢٠٪ دول شركه جديده بتركز في الأمور المربحه حتلاقي سعر الشركه كلها يزيد و بالتالي الدوله تعمل فلوس كمان من الموضوع و بالتالي ممكن تحط الفلوس دي في صندوق معاشات للموظفين اللي حتحتاج نستغني عنهم بالضبط زي الصينيين لما عملوا (زى ما قلنا فى المشاركات السابقة).



النوع الخامس: شركات الاسواق الضخمه:


و دول مش موجودين الا في امريكا و الصين. شركات زي دلتا و امريكان في امريكا او تشاينا سوزرن او اير تشينا في الصين.
دي شركات عملاقه عندها ٦٠٠-٧٠٠ طياره و عندها سوق ضخمه جدا جدا للنقل الجوي جوه بلادها و عندها شبكات لنقل مواطنيها لجميع أنحاء العالم. دي بقي شركات وطنيه ناجحه بس ناجحه لان ضخامه السوق و كفاءه الاداره بتخليهم يقدروا يركزوا بس في نقل مواطنيهم اللي هم كتير و كفايه عن الحاجه حتي. دي شركات لا تستطيع ان تنافسها لان وضعها في سوقها انت لا تستطيع حتي ان تقترب منه.




الحل الأفضل لمصر للطيران


لذلك افضل شيئ لمصر للطيران ان تصبح شركتين في الحقيقه.
واحده تركز في الحج و العمره و عوده المدرسين. و تبيع الدوله ٢٠٪ من هذه الشركه في سوق رأس المال و تشتري بالعوائد طائرات جديده و تستخدم النموذج الصيني في الخصخصه.

و الشركه الثانيه تقلد الاثيوبيه و تعتمد علي تجميع الركاب من افريقيا و الدول العربيه المجاورة (بالذات المنطقه الغربيه في السعوديه القريبه من مصر و ليبيا و تونس و السودان و كل افريقيا) و نقلهم لاوروبا و امريكا و شرق اسيا. و يمكن استخدام ذات اُسلوب الخصخصه الصيني مع هذه الشركه ايضا.

في سنتين ستنتقل مصر للطيران للربح و تصبح شركه قويه جدا.
رد مع اقتباس