عرض مشاركة واحدة
  #47  
قديم 16-08-2016, 12:00 PM
الصورة الرمزية محمد محمود بدر
محمد محمود بدر محمد محمود بدر غير متواجد حالياً
نجم العطاء
 
تاريخ التسجيل: Nov 2009
المشاركات: 23,998
معدل تقييم المستوى: 38
محمد محمود بدر is just really nice
افتراضي

تابع



امثله عمليه:


ناخد مثال كمان حيلخبطك شويه. المهندس مثلا اللي بيركب ابراج التليفون المحمول او بيصلح التليفون المحمول في مصر، ده اسمه نشاط ايه؟ حيبقي نشاط خدمي لانه ما أخدش حاجه و حولها لحاجه تانيه. هو استورد البرج و ركبه زي ما هوه. لم تحدث عمليه تحويليه او تصنيعيه. لكن المهندس اللي في امريكا و اخترع التليفون المحمول اسمه نشاط علمي و المهندس في الصين اللي بيشرف علي تصنيع الآي فون هناك ده اسمه نشاط تصنيعي او ثانوي.

مين أكتر واحد عمل فلوس في الدوره الاقتصاديه دي كلها؟ كلهم مهندسين. واحد في امريكا اخترع. واحد في الصين صنع. و واحد في مصر ركب؟

سهله جدا.

متوسط دخل المهندس في أبل هو ١٠٠ الف دولار (المصدر ).
متوسط دخل المهندس في الصين حوالي ٧٠ الف دولار (المصدر ). متوسط دخل المهندس في مصر حوالي 17 الف جنيه(المصدر ).

واضح طبعا مين أكتر مهندس عمل فلوس. مع ان ممكن جدا ان كلهم اتعلموا نفس التعليم مثلا. لذلك دائماً نقول ان أفضل الانشطه الاقتصاديه هي: البحث العلمي ثم التصنيع ثم النشاط الخدمي.


ليه النشاط العلمي ثم الصناعي ثم الخدمي بالترتيب من حيث الدخل؟

احنا هنا في بنقول ان اهم سوْال عاوزين القراء يسألوه هو ليه.

ليه المهندس في امريكا بياخد مره و نص قد المهندس اللي بيصنع الآي فون في الصين اللي بياخد ٥ مرات قد المهندس اللي بيركب برج المحمول في مصر؟ ليه؟

المسأله ببساطه عرض و طلب.

عمليه تصميم اي فون عمليه معقده جدا. حتي لو المهندس واخد نفس التعليم الاولي في مصر او الصين او امريكا مش حيقوم داخل مصمم اي فون علي طول. ده لازم شركه أبل تعلمه و يدخل دورات و حيعمل اخطاء و يتم تصحيحها لحد ما يقدر يصمم تليفون. عمليه بتاخد سنين. ايه اللي حصل في السنين دي؟ حصل استثمار في المهندس الامريكي. بنقول عليه رأسمال انساني او هيومان كابيتال. الاستثمار ده بملايين في كل مهندس. بعد الاستثمار ده صعب جدا ان شركه أبل تسيب المهندس ده. لازم تديله مرتب مجزي و تاخد بالها منه جدا لانه صعب تعويضه الا بضياع ملايين جديده.

نفس الحكايه و ان بدرجه اقل للمهندس المشرف علي تصنيع أبل في الصين. لكن المهندس المصري اللي بيركب برج المحمول مطلوب منه بس يمشي علي التعليمات و لو مش عاجبه في ٥٠ مهندس تانيين يقدروا يعملوا نفس الوظيفه. و الموضوع لا يحتاج لا خبره و لا استثمار. و بالتالي مفيش هيومان كابيتال.

طيب واحد يقول ما الصين تحاول تاخد التكنولوجيا و تتعلم من امريكا و خلاص. و طبعا ده اللي الصين بتحاول تعمله و عشان كده امريكا بتحدد و تمنع تصدير تكنولوجيا معينه. و ده بيخلي امريكا تبان انها بتستورد كتير من الصين لكن الحقيقه انه بدون النشاط العلمي الرباعي في امريكا، الصين متقدرش تشغل مهندسين التصنيع عندها اللي بياخدوا ٧٠ الف دولار عشان يعملوا اي فون يصدروه لامريكا.

كمان نلاحظ حاجه تانيه. نشاط البحث العلمي عدد اللي بيشتغلوا فيه محدود. يعني بنتكلم عن ١٠٠-١٠٠٠ واحد عشان يعملوا التصميم. طبعا خبرات ضخمه و تكنولوجيا عاليه. لكن عدد محدود. لكن بص كده علي عشرات الآلاف في الصين اللي بيشتغلوا في تصنيع الآي فون مثلا. و ده بنقول عليه ان التصنيع بيشغل ناس كتير جدا. بينما البحث العلمي بيشغل أعداد قليله. امريكا عدد سكانها ٣٠٠ مليون. الصين عدد سكانها مليار و 4٠٠ مليون. لذلك امريكا ممكن تركز في النشاط العلمي. الصين محتاجه تركز في النشاط الصناعي عشان تقدر تشغل الناس دي كلها.

نطبق الكلام ده علي السياحه و المولات:



يتبع


رد مع اقتباس