عرض مشاركة واحدة
  #48  
قديم 16-08-2016, 12:01 PM
الصورة الرمزية محمد محمود بدر
محمد محمود بدر محمد محمود بدر غير متواجد حالياً
نجم العطاء
 
تاريخ التسجيل: Nov 2009
المشاركات: 23,998
معدل تقييم المستوى: 38
محمد محمود بدر is just really nice
افتراضي

تابع



نطبق الكلام ده علي السياحه و المولات:


احنا بنسمع كتير ان السياحه و الاستثمار العقاري و المولات امل مصر. الكلام ده مش مضبوط. السياحه و السمسره و البيع في المولات عمل خدمي ممكن يكون جزء مهم من النشاط الاقتصادي المصري. لكن مش صح يكون الوحيد.

تعالوا نفهم ليه.

الدوره الاقتصاديه السياحيه فيها ايه؟ فيها أعداد كبيره من عمال النظافة و الطباخين و السفرجيه و الراقصات و الراقصين و الفواعليه اللي بيبنوا المباني. كل دول الخبرات المطلوبه منهم محدوده جدا.

محدوده لدرجه انه شويه شباب و شابات من روسيا بدون تعليم حقيقي بيجوا شرم الشيخ و ياخذوا المهن دي. مفيش استثمار انساني او هيومان كابيتال. و بالتالي مرتبات الناس دي كلها محدوده جدا و لا تنمو. و بسهوله ممكن تسريحهم. سهل جدا تنزل الصعيد و تلاقي الف واحد عاوز يشتغل عامل نضافه مثلا. و الموضوع حيحتاج تدريب بالكتير أسبوع.

طبعا ده لا يقارن بعامل في مصنع بيشتغل علي مكنه انتاج. ربما يحتاج سنه عشان يتقن العمل عليها. و كل ده تدريب و استثمار في هذا العامل.

نفس الكلام مثلا في مهنه مثل سمسار العقارات او الفواعلي اللي بيبني المدن الجديده. تدريب محدود و مفيش تراكم خبرات مهم.

طبعا في السياحه في عدد محدود من المديرين و المرشدين و المروجين السياحيين اللي بياخدوا مرتبات ضخمه لان لهم خبرات مهمه. مثلا المروج السياحي في ألمانيا اللي عنده علاقات مع الشركات الالمانيه ده واحد مهم. لكن انت بتتكلم عن أعداد محدوده جدا. غير التصنيع اللي حتي العامل علي المكنه ليه اهميه و صعب الاستغناء عنه.

و طبعا فيه مالك المنشآت السياحيه و صاحب المدينه الجديده اللي اخذ الارض من الجيش ببلاش تقريبا و عمل فلوس كتير. دول طبعا اقليه قليله و عدد محدود جدا بيحققوا أرباح ضخمه نتيجه علاقاتهم مع السلطات الحاكمه.

طيب ايه المشكله في الاقتصاد الخدمي ده؟

مشكلات كتيره قوي:

١- ان العدد الأكبر من الشعب حياخد فلوس قليله جدا. في مقابل قله قليله حتعمل فلوس كبيره جدا زي الرز.

٢- ان كل العمال دول محصلش اي استثمار فيهم و لا تدريب و لا حاجه. يعني حيفضلوا علي طول زي ما هم. و احنا طبعا شايفين ان عقود من الاستثمار السياحي في مصر و في المدن الجديده و لسه بنقول الشعب مش متعلم و مش مثقف.

٣- ان العمال في الاقتصاد الخدمي دول نتيجه انهم محصلش استثمار فيهم، ممكن بسهوله الاستغناء عنهم و استبدالهم.

التالته دي هي اسوء حاجه و هي قصد مقصود. ليه؟

في أوروبا في عام ١٨٤٨ حصلت ثورات زي ثوره يناير كده هزت كل أوروبا (المصدر ). الجيوش الاوروبيه قمعت الثورات دي . لكن بمرور الوقت أوروبا كلها بقت ديمقراطيه. ليه؟ لان ده كان وقت الثوره الصناعيه. العامل الاوروبي بقي مطلوب و حصل استثمار ضخم في تطويره عشان يقدر يشغل المكن الجديد. العامل ده بقي مثقف و متعلم و ابتدا يطالب بحقوقه. ابتدا يطلب إجازات و يطلب حقه في التصويت (أوروبا مكانش يقدر يصوت فيها الا ملاك الاراضي وقتها). و لان العامل ده صعب تغييره و استبداله، كل حكومات أوروبا استجابت للعامل الصناعي ده و أديته حقوقه.

احنا بنقول ان احد اهم أهداف الاستثمار في النشاط السياحي و الخدمي في مصر حتي من نتايج ما يطلق عليه مؤتمر مستقبل مصر(المصدر ) هو توجيه النشاط الاقتصادي المصري ليصبح كله خدمي و القضاء علي الصناعه المصريه حتي لا يستطيع العامل المصري المطالبه بحقوقه لانه ببساطه سهل استبداله.


فطبعا لازم تلاقي التصور لعاصمه القاهره الجديده هي مدينه بدون مصنع واحد (المصدر ).


وهى دى أنواع الاقتصاد
رد مع اقتباس