عرض مشاركة واحدة
  #53  
قديم 16-08-2016, 08:45 PM
الصورة الرمزية محمد محمود بدر
محمد محمود بدر محمد محمود بدر غير متواجد حالياً
نجم العطاء
 
تاريخ التسجيل: Nov 2009
المشاركات: 23,998
معدل تقييم المستوى: 38
محمد محمود بدر is just really nice
افتراضي

تابع



طبعا احنا في مصر بنقول ايه العالم المفتريه دي. يعني عامل هامش ربح ٤-٨ دولار في كل الف متر مكعب.

يعني ٣٠-٥٠٪ هامش ربح. ايه الافترا ده؟ طبعا لاحظ ان السعر لا علاقه له بالتكلفة. السعر له علاقه بالمستهلك يقدر يدفع ايه و محتاج السلعه و لا مش محتاجها و هل عنده اختيارات و لا مفيش اختيارات. و ببساطه لان الانتاج محتاج رأسمال كبير جدا محدش حينتج الا اذا كان ضامن عايد مجزي جدا. و لو محدش أنتج يبقي مفيش غاز!





طبعا الغاز المنقول في انابيب أرخص بكثير. لانه لا في سفن مخصوصه و لا محطه تسييل غاليه و لا اي حاجه من دي. تقريبا كده تكلفه انتاج الغاز المنقول في انابيب حوالي دولار تقريبا في الشرق الأوسط. و ربما يصل لثلاثة دولار لكل الف قدم مكعب (المصدر ). و سعره في امريكا حوالي ٣-٤ دولار للغاز في الأنابيب. و بيحدد ده سوق اسمه سوق هنري هب موجود في جنوب امريكا و معظم الأنابيب بتطلع منه لباقي امريكا (المصدر ). لكن ده في امريكا و دي سوق بقي فيها منافسه عاليه جدا بتقلل الاسعار.

فكده العالم انقسم قسمين. جزء قريب منه غاز ممكن يتنقل بأنابيب و بالتالي ياخد غاز انابيب. زي مثلا أوروبا من روسيا و زي شمال امريكا من جنوبها. و القسم التاني بعيد عن اقرب مكان فيه غاز و بالتالي مضطر يشتري غاز مسال بسعر اعلي بكثير.

و دي حاله خاصه جدا في العالم ان نفس السلعه بقي ليها سعرين مختلفين جدا في العالم لان السوق مختلفة و تكنولوجيا النقل مختلفه.


مصر و اسرائيل


نوصل بقي لبيت القصيد. ايه موضوع مصر و اسرائيل.




يتبع


رد مع اقتباس