عرض مشاركة واحدة
  #58  
قديم 17-08-2016, 11:34 AM
الصورة الرمزية محمد محمود بدر
محمد محمود بدر محمد محمود بدر غير متواجد حالياً
نجم العطاء
 
تاريخ التسجيل: Nov 2009
المشاركات: 23,998
معدل تقييم المستوى: 38
محمد محمود بدر is just really nice
افتراضي

تابع


الناتج القومي المحلي للفرد:







طيب اخر حاجه و بعدين نأخذ أمثله.

لما نقسم الناتج القومي المحلي الكلي علي التعداد يطلع رقم هو متوسط الناتج القومي للفرد في الدوله.

طبعا الدوله الغنيه متوسط انتاج الفرد فيها عالي جدا. و بالعكس الدوله الفقيره. لان في النهايه الناتج القومي هو قيمه مضافه تدخل في جيوب الناس. طبعا مش لازم يكون في عداله. ممكن كل الناتج داخل لفرد واحد. و لذلك في طرق لقياس عداله التوزيع حنفهمها بعدين.

ازاي دوله تبقي غنيه؟ ان أفرادها يعملوا قيمه مضافه عاليه. يعني ينتجوا سلع غاليه و يصدروها و يستوردوا اقل. الموضوع واضح جدا.
لذلك اهم شيئ ينظر له الاقتصاديون عند تقدير اقتصاد دوله مقارنه لآخري هو متوسط الناتج القومي المحلي للفرد و معدلات نموه كل سنه. يعني لا سعر الصرف و لا الديون و لا كل ده له اعتبار اذا لم يكن الفرد ينتج!

نقول كمان. ممكن مثلا تبيع غاز للعالم زي مصر زمان و تبقي عملت قيمه مضافه الفرق بين سعر التصدير و تكلفه الانتاج. و بعدين تاخد فلوس الغاز تستثمرها و تشتري بها معدات فتدخل الفلوس مره كمان في خانه الاستثمار. و بعدين لو الاستثمار ده عمل عائد و ربح يصبح قيمه مضافه جديده، و هذه “عجله” الاقتصاد الحقيقيه.


أمثله:




انظر الشكل . و به متوسط الناتج القومي للفرد لمجموعه من الدول. اخترنا الا تكون مصر منهم عشان لا يصعب حالنا علينا اكثر ما هو.


حنلاحظ حاجات مهمه:

١- متوسط الناتج القومي للفرد في السعوديه و الامارات و الكويت الان هو ذاته كما كان في عام ١٩٨٠!
هذا طبعا فشل في اداره الاقتصاد. و السبب هو سعر البترول الذي انهار في التسعينات فانهارت معه متوسطات الانتاج الفردي في الخليج.

٢- تلاقي ان بلد زي امريكا بها معدلات نمو متسارعه في متوسط انتاج الفرد. و ان النمو فيها مثل القطار الذي لا يقف.

(لاحظ ان الناتج القومي يخصم الاستيراد. لذلك كل الكلام ان امريكا تستورد كثير هو كلام من لا يفهم. هي تستورد سلع ذات قيمه منخفضه و تنتج سلع عاليه القيمه المضافه)

طبعا هناك دول مثل قطر و النرويج ذات متوسط انتاج للفرد اعلي من امريكا و لكن طبعا عدد سكان امريكا كبير جدا مما يجعلها اكبر اقتصاد في العالم.
حتلاقي طبعا متوسط انتاج الفرد قليل في الصين لكن العدد كبير جدا.

٣- تلاقي دوله مثل النرويج. كانت فقيره مثل دول الخليج في السبعينات. و لكن استغلت عايد البترول في الانتاج و التصنيع و التكنولوجيا. لذلك متوسط دخل الفرد الان اعلي بكثير من الثمانينات عكس السعوديه و الامارات مثلا.

٤- تلاقي دول غير بتروليه مثل تركيا و ماليزيا. و هما كأنهما يتنافسان معا. تقريبا الدخل فيهما متقارب جدا و يتحرك بذات الوتيره.

دا موضوع الناتج القومى المحلى
رد مع اقتباس