عرض مشاركة واحدة
  #60  
قديم 17-08-2016, 12:55 PM
الصورة الرمزية محمد محمود بدر
محمد محمود بدر محمد محمود بدر غير متواجد حالياً
نجم العطاء
 
تاريخ التسجيل: Nov 2009
المشاركات: 23,998
معدل تقييم المستوى: 38
محمد محمود بدر is just really nice
افتراضي

تابع


طيب ازاي حكومه تعالج التضخم؟




هما طريقتين:

١- زياده الانتاج.

فتزيد السلع في الاسواق فتقل الاسعار. و هذا منهج الولايات المتحده مثلا التي تعتمد علي الانتاج الوفير او ما يطلق عليه بلد الوفره. بالعكس امريكا تشجع الناس علي الاستهلاك الكثيف مثل البوفيه المفتوح.

٢- تقليل الفلوس الموجوده في السوق.

و بالتالي السيطره علي الاسعار.

التضخم الحالي في مصر:



التضخم الان في مصر عالي جدا و وصل اعلي من 14٪. يعني السلع كل سنه بيزيد سعرها 14٪. و كان التضخم قل جدا وقت مرسي حتي وصل ٤٪. لكن عاد مره اخري للزياده .

المصدر ده فيه بيانات التضخم في مصر. و احنا عاوزينكم كل ٣ شهور تدخلوا علي الموقع في المصدر الاول و تتعلموا تقروا بيانات التضخم. و بالمناسبه هذه البيانات يصدرها البنك المركزي و يراجعها البنك الدولي و يتم نشرها. لاحظ انه في تقلبات موسميه يعني الاسعار في مصر بتقل في الشتا عاده مثلا لذلك انظر للمتوسط السنوي.


ليه التضخم بيزيد في مصر دلوقتي و ليه ده موضوع خطير؟


التضخم بيزيد في مصر دلوقتي للأسباب التاليه:

١- مفيش استثمار و بالتالي مفيش انتاج.
زياده الانتاج محتاجه استثمار. مش بتحصل لوحدها.
الاستثمارات الاجنبيه قليله جدا الان (المصدر ده – ستلاحظ أيضاً في المصدر ان الاستثمار الأجنبي تضاعف وقت انتخابات مرسي ثم عاد للانخفاض مره ثانيه لأكثر من النصف). و الاستثمارات المحليه ضعيفه. و حتي وقت مبارك كان معظم الاستثمارات الاجنبيه رايحه في انتاج غاز و بترول. طيب الاجانب و خائفين من مصر. ليه الاستثمار المحلي ضعيف؟ لان سعر الفايده عالي جدا.





اي مستثمر محلي عاده بيقترض من البنك عشان يستثمر. نادر جدا انه واحد معاه كاش كبير عشان يحطه في استثمار. الغني بيبقي غني عشان عنده موجودات و أصول (بيوت عقارات مصانع محلات) و غيره. محدش بيشيل فلوسه كلها كاش. طيب انا البنك او مشروع التفريعه قناه السويس بيديني فايده ١٢٪. فايده عاليه جدا احلي من اي استثمار فيه مخاطر و وجع دماغ. لذلك مفيش مستثمر عادي حيستثمر. لازم يكون مستثمر غير عادي! يعني مستثمر عنده مشروع يجيب اكثر من ١٢٪ في السنه بدون مخاطر. و في بلد مثل مصر ده لازم يكون مستثمر واصل لأعلي المستويات… كوسه يعني. لكن مشكله الكوسه انها بتخلي طبقه محدده غنيه و بقيه الشعب بعيد عنها. و بالمناسبه لها تعريف علمي اسمه “الاقتصاد الاقصائي”.


المصدر ده فيه اهم دراسه علميه عن لماذا تفشل الدول ذات الاقتصاد الاقصائي.

لذلك لو انت عاوز تحفز الاستثمار المحلي المفروض تقلل سعر الفايده!

بس ازاي. احنا سمعنا في التلفزيون انك لو قللت سعر الفايده بيحصل تضخم!



يتبع

رد مع اقتباس