عرض مشاركة واحدة
  #65  
قديم 17-08-2016, 07:17 PM
الصورة الرمزية محمد محمود بدر
محمد محمود بدر محمد محمود بدر غير متواجد حالياً
نجم العطاء
 
تاريخ التسجيل: Nov 2009
المشاركات: 23,998
معدل تقييم المستوى: 38
محمد محمود بدر is just really nice
افتراضي

تابع



ازاي ده يحصل؟


مفهوم ازاي اللي اشتري واطي من ٣ سنين مثلا و باع عالي انه كسبان. سهله. اللي اشتري عالي ممكن يكون له أهداف مختلفه. مثلا هو مستعد يقعد مع الشركه دي ٢٠ سنه لقدام و يخلي السهم معاه المده دي كلها. سهم شركه زي أبل مثلا في واحد اشتراه في ١٩٩٧ بسعر ٢ دولار و باعه في سنه ٢٠٠٠ بسعر ١٢ دولار. يعني كسب ١٠ دولار في ٣ سنين. حيبقي سعيد جدا. لكن اللي اشتراه منه في ٢٠٠٠ بسعر ١٢ دولار و باعه في ٢٠١٥ بسعر ١٢٠ دولار عمل ١٠٠ دولار علي السهم و ضاعف فلوسه اكثر من ٥ مرات و ان كان في وقت أطول. لكن الاول أخد مخاطره عاليه جدا لانه لو كان انتظر سنه و باع في ٢٠٠١ بدل من ٢٠٠٠ كان حيبيع برضه بسعر ٢ دولار و يبقي ما معلش اي حاجه. لذلك الناس البائع و المشتري ممكن يبقي لهم أهداف مختلفه بمدد زمنيه مختلفه و بقدرات مختلفه علي تحمل المخاطره. و ممكن جدا لو كلهم أذكياء ان يحققوا أهدافهم. في حالتنا هنا البائع عنده قدره عاليه علي المخاطره لكن عاوز يحقق ربح كبير سريع لانه مثلا محتاج فلوس بعد ٣ سنين للزواج مثلا. و في الأغلب لا يفعل ذلك بكل فلوسه و لكن بجزء يخصصه للمغامرة. الشاري هنا هو مثلا شخص عنده ٤٥ سنه وقت الشراء سنه ٢٠٠٠ و يريد الادخار للمعاش في عام ٢٠١٥ و دي كل فلوسه لذلك يريد تقليل المخاطر.


لذلك في الغرب اول سؤال يسألونك إياه عندما تريد ان تستثمر ما هي أهدافك و ما هو الوقت الذي تريد ان تحقق فيه هذه الأهداف.





طيب ليه البورصه المصريه زادت و بعدين نزلت جامد مؤخراً؟


ببساطه لان بورصات المنطقه كلها نزلت نتيجه لانهيار اسعار البترول. فبالتالي الثقه في ان شركات المنطقه ستنمو أرباحها بقي اقل لان هذه منطقه تعتمد بشكل أساسي علي البترول. عوائد اقل للبترول معناها ان الحكومات العربيه تشتري اقل و تدفع اقل و بالتالي الفلوس تقل و أرباح الشركات تقل.



في عده عوامل للارتفاع السابق علي الانخفاض في اسعار الأسهم المصريه:
١- ثقه المستثمرين ان الشركات المرتبطة بالقوات المسلحة ستحقق أرباحا كبيره بحكم الارتباط السياسي.

٢- تدفق أموال رجال اعمال. أعادوا فلوسهم للبورصه بعد إخراجها من مصر فى عهد الاخوان . لاحظ ان هذه أموال تودي لارتفاع لكن لا تودي لاستثمار او لزياده راس المال. بدليل انه و لا واحد منهم مثلا اسس شركه جديده في مصر!

٣- رغبه خليجيه في ضخ أموال في البورصه المصريه لإظهار الصعود.
٤- التضخم! جديده دي. ازاي التضخم يخلي البورصه تزيد. ببساطه لان التضخم كما شرحنا في الحلقات السابقه معناه زياده الاسعار. الشركات و بالذات الشركات “الواصله” سياسيا تستطيع بسهوله استغلال مناخ ارتفاع الاسعار لرفع الاسعار كثيراً و زياده أرباحها. فمثلا شركه أسمنت. داخل لها غاز و عندها عمال و موظفين و تنتج أسمنت. نفرض الحكومه زودت سعر الغاز علي الشركه ١٠٪. الشركه دي تقدر تزود سعر الاسمنت ٢٠٪ علي المستهلك و كمان تقدر تماطل العمال انها لا تزيد مرتباتهم بالرغم ان اسعار كل حاجه بتزيد . لذلك تلاقي اسعار اسهم شركات الاسمنت زادت مع ان سعر الغاز زاد عليها!

فهمنا ليه البورصه زادت و ليه بتقل دلوقتي؟
نتمني نكون الأمور وضحت.
رد مع اقتباس