قديم 15-04-2017, 04:33 PM
منار على منار على غير متواجد حالياً
عضو لامع

منار على is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osamaabdsalam مشاهدة المشاركة
تقسم الترقيات طبقا للقانون 155 لسنة 2007 المعدل بالقانون 93 لسنة 2012 إلى ستة مستويات طبقا للمادة 71 :
معلم مساعد -- معلم -- معلم أول -- معلم أول أ -- خبير -- كبير ( والبقاء خمس سنوات )
فمعنى الأقدم فى المستوى يعتى : يعتى معلم تعيينه 2012 أقدم من مغلم تعيينه 2013 سواء كان معلم ابتدائى أو اعدادى أو ثانوى فالمعلم الأقدم فى المستوى له الحق فى الاشراف على المادة ويخفض نصابه من الحصص حصتان أما إذا كان يوجد معلم أول أو معلم أول أ .....ز الخ فهو الأسبق

طب تمام جدا يعنى معلم ابتدائى القديم هو اللى يشرف على الماده طب سؤال بقى لو الموجه جه كتب فى الزياره ان معلم اعدادى الاصغر سنا هو اللى يشرف على الماده ويقوم بأعمال المدرس الاول هل من حق الاصغر سنا يعترض على دا ويشتكى الموجه ؟ عشان الوضع عندى كالتالى المدرس الاول اللى هو اصلا كان تعيين ابتدائى واقدم منى ب12 سنه مش عاوز يشتغل عاوز يشغلنا احنا عنده وبمزاجه وبيمشى كلامه على الموجه وبيعمله حساب تقريبا ليه واسطه والنتيجه هى التالى الموجه بيجى علينا احنا يعنى يجى يكتب اننا اللى نروح المكتب الفنى مع ان المفترض ان المدرس الاول هو اللى يروح وأفعال تانيه زى كده وحاليا المدرس الاول مش عاوز يمتحن فصوله عملى وعاوزنا احنا نمتحنله فصوله مكانه لو رفضنا بقى هتكون مسؤليه مين عدم امتحان الطلاب وطبعا انا واثقه ان الموجه ادخل هيكون التدخل لصالحه يعنى هيجى يشيلنا شغله ايه اللى المفروض نعمله فى الحاله دى ؟